shutterstock_199209590

Byznys ministra financí sponzorují státní firmy

Soukromý byznys Andreje Babiše, ministra financí a vicepremiéra Sobotkovy vlády, sponzorují státní firmy.

Je mezi nimi dokonce i jedna společnost, v níž má za stát výkon akcionářských práv v rukou právě Babišovo ministerstvo financí.

Společnosti ČEZ, ČEPS a Čepro byly v uplynulých měsících partnery na eventových akcích Babišova vydavatelského domu MAFRA. Oslovené státní firmy následně na dotaz Neovlivní.cz potvrdily, že partnerství na Babišových eventech bylo spojeno s finančními příspěvky. Konkrétní částky ale odmítly uvést.

Jde o jednoznačný střet zájmů byznysmena-politika-mediálního magnáta Andreje Babiše.

Naposledy se podobný případ, ovšem v nesrovatelném měřítku, řešil za vlády Stanislava Grosse. Jeho žena Šárka tehdy sháněla sponzory pro spřátelené muzikály mezi firmami, o nichž pak její muž rozhodoval ve vládě. Gross tehdy musel slíbit, že už se to nebude opakovat.

Andrej Babiš “svůj” případ nijak nekomentoval, na sms otázky nereagoval. Z webových stránek jeho vydavatelství ale lze usuzovat, že v tom problém nevidí. Z diskusních setkání totiž mediální dům zveřejnil sérii fotografií, kde jsou loga firem uvedena. V některých případech je přímo uvádí mezi partnery eventů.

Naopak předseda rozpočtového výboru sněmovny Václav Votava z koaliční ČSSD považuje za “absolutně nenormální”, aby se na podobných akcích podílely státní firmy: “Je to naprosto zřejmý konflikt zájmů.”

Stejně mluví i místopředseda sněmovny za Starosty Petr Gazdík. “Tak, jak Andrej Babiš všude říká, že v žádném střetu zájmů není, tak tady zcela jasně říkám, že je. A tím, že jde navíc o státní firmy, je to střet zájmů na druhou,” řekl Gazdík.

Nejčastějším partnerem eventů Babišova vydavatelství je elektrárenský gigant ČEZ. V uplynulém půl roce se jeho logo objevilo na říjnových akcích s názvem “Vývoj cen energií, tepla a energetická soběstačnost ČR” a “Český národní zájem”, které se účastnil přímo ministr Babiš, v listopadu pak na eventu “Hrozba Kyberterorismu.” Naposledy to bylo před pár dny na březnové Snídani s Andrejem Babišem.

“Konkrétní částky jsou předmětem obchodního tajemství a nejsme oprávněni je zveřejňovat,” komentovala sponzoring mluvčí ČEZ Barbora Půlpánová.

Společnost trvá na tom, že s politikou její finanční příspěvky Babišově mediální firmě nijak nesouvisí. “Jsme dlouhodobým partnerem pořadatele, který organizoval i toto setkání. Na dramaturgii jednotlivých akcí nemáme vliv,” dodala mluvčí.

Ačkoli obě strany odmítají, že by si tak společnost ČEZ kupovala přízeň ministra financí, faktem je, že vedení firmy přijde vhod, pokud je jim vicepremiér nakloněn. Ještě loni touto dobou chtěl Andrej Babiš vyměnit ředitele společnosti Daniela Beneše, dnes už změna v čele firmy není na pořadu dne.

cepro

Stejně jako ČEZ vidí svoji roli na eventech Babišova vydavatelského domu další dvě státní firmy ČEPS a Čepro.

Společnost Čepro, která spadá právě pod ministerstvo financí, přispěla do Babišovy firmy za březnovou konferenci “Budoucnost české petrochemie”.

“Jsme tradiční partneři konference, reklamní spoluúčast se pohybuje v řádech desítek tisíc korun,” říká mluvčí Čepra Lenka Svobodová.

Státní firma Česká energetická přenosová soustava pak byla partnerem akce s názvem “Vývoj cen energií, tepla a energetická soběstačnost ČR”.

“Partnerství zahrnovalo účast na samotné konferenci a prezentaci společnosti v Lidových novinách. Na základě sjednaných obchodních podmínek nelze sdělovat další podrobnosti k účasti,” uvedla mluvčí Barbora Peterová.

Jaký faktický přínos státním firmám účast na eventech přináší, není jasné. Jisté je jen to, že když se státní společnosti (například Lesy ČR) v minulosti sponzorsky podílely na konferencích pořádaných nedávno zesnulým Peterem Kovarčíkem, sklidily za to ostrou kritiku.