Czechia, tak zní dohoda z Hradu. Šlechtová bude chtít za název zpátky miliardu

Odteď budeme v zahraničí Czechia. To, co před pár dny oznámil ministr zahraničí Lubomír Zaorálek, ve čtvrtek zpečetila schůzka nejvyšších ústavních činitelů na Pražském hradě. Může to být ovšem velmi drahá změna. Jak zjistila redakce Neovlivní.cz, ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová bude žádat do svého rozpočtu zpátky více než miliardu korun. Tolik už její úřad stála propagace značky Czech Republic – Land of Stories.

Schůzky na Hradě se zúčastnil vedle prezidenta Zemana také šéf Senátu Milan Štěch, šéf sněmovny Jan Hamáček, premiér Bohuslav Sobotka, ministr zahraniční Lubomír Zaorálek, ministr obrany Martin Stropnický a ministr průmyslu Jan Mládek. Foto: vlada.cz

Schůzky na Hradě se zúčastnil vedle prezidenta Zemana také šéf Senátu Milan Štěch, šéf sněmovny Jan Hamáček, premiér Bohuslav Sobotka, ministr zahraniční Lubomír Zaorálek, ministr obrany Martin Stropnický a ministr průmyslu Jan Mládek. Foto: vlada.cz

“Ústavní činitelé se dále shodli, že nadešel čas poskytnout světu adekvátní cizojazyčné verze jednoslovného názvu naší země, tedy ‘Česko’. Zejména v anglickém jazyce docházelo k používání chybných variant namísto správného označení ‘Czechia‘. MZV proto požádá o doplnění databází OSN tak, aby zde byly uvedeny též správné ekvivalenty krátkého názvu země v oficiálních jazycích OSN (v angličtině ‘Czechia’, ve francouzštině ‘la Tchéquie’, atd.). Doporučuje se užívat jednoslovný název v cizích jazycích tam, kde není nutné používat formální název země (sportovní události, marketingové účely apod.).”

Stručný odstavec ze společného prohlášení nejvyšších ústavních činitelů, které na Hrad pozval prezident Miloš Zeman, aby s nimi pohovořil o zahraniční politice, bude mít dohru na vládě.

Jak zjistila redakce Neovlivní.cz, proti používání názvu Czechia je připravena bojovat ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. Pod její úřad (a rozpočet) spadá agentura Czechtourism, která ve všech materiálech určených pro zahraničí používá brand schválený v roce 2012. A ten obsahuje dvouslovný název země. “Czech Republic – Land of Stories”.

Z kampaně Czech Republic - Land of stories

Z kampaně Czech Republic – Land of stories

“Na zavedení a komunikaci této destinační značky v letech 2013-2015 bylo investováno zhruba 1,1 mld. korun,” řekla Neovlivní Šlechtová. “Název Czechia na vládě rozhodně neodsouhlasím. Budu chtít uhradit miliardu zpět. A navíc vše, co by souviselo se změnou. A také za korekce z EU fondů.”

Některé projekty spjaté s podporou značky “Czech Republic – Land of Stories” byly totiž hrazené z peněz Evropské unie. “Pokud to teď změníme, nesplníme udržitelnost a budou se vracet dotace,” uvedla Šlechtová.

• Celý rozhovor s ministryní Šlechtovou, jak se chystala Czechia najdete tady ».