Stát podává do Bruselu stížnost na arbitráž se Škoda Transportation

Ministerstvo dopravy dospělo k závěru, že verdikt arbitrážního soudu a následné vyplacení 723 milionů firmě Škoda Transportation vytvořily podmínky pro nedovolenou veřejnou podporu. K Evropské komisi proto míří z České republiky stížnost. Její výsledek může ovlivnit pozici státu ve sporu o zrušení arbitrážního verdiktu.

Arbitráž o 1,2 miliardy korun, které zaplatily České dráhy Škodě Transportation ve sporu o opožděnou dodávku lokomotiv, bude mít dohru v Bruselu. Evropští komisaři budou zkoumat, zda se arbitrážní soud při hospodářské komoře a agrární komoře svým verdiktem nedopustil nedovolené veřejné podpory ve prospěch soukromé společnosti.

Na komisi se prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže obrací ministerstvo dopravy, které už stížnost sepsalo a její text poslalo úřadu.

Kontext:

» Politicky výbušná arbitráž: Dráhy už zaplatily 1,2 miliardy korun
» Exšéf Škody Transportation chce být hejtmanem za ČSSD
» Premiér poprvé k miliardové arbitráži: Chci smír
» Stát prohrál obří arbitráž, dráhy musí zaplatit přes miliardu korun
» Námitka podjatosti se zamítá, bitva státu a “Pokorného” soudu vrcholí

Informace deníku Neovlivní.cz potvrdil mluvčí úřadu Martin Švanda. Uvedl, že ÚOHS nemá k notifikaci zásadní připomínky a jen co budou vyřešené technikálie, bude oficiálně odeslána.

“K této věci máme pouze technicko-procedurální připomínky, zejména týkající se formy podání k Evropské komisi, po věcné stránce připomínky nemáme. Termín odeslání závisí na vyřešení výše uvedeného,” uvedl Švanda.

Ministerstvo dopravy připravenou notifikaci nijak nekomentovalo, její detaily tak zatím nejsou veřejné známé. Již dříve ale ministr dopravy Dan Ťok uvedl, že resort má podezření z nedovolené podpory kvůli 723 milionům, které arbitrážní soud Škodě Transportation přiřkl jako údajnou inflační doložku. “Ta ale nebyla smlouvou smluvena. Jestliže ve veřejné zakázce někdo změní zásadní věci plnění a jakoby za nic dá možnost Škodě Transportation vydělat 700 milionů, tak to je nedovolená veřejná podpora soukromé firmě,” uvedl před pár týdny Ťok.

Zmiňovanou částku České dráhy dlouho nechtěly uhradit, stát ji považoval za neregulérní.

Faltýnek na tenise:

» Rozhovor s druhým mužem ANO o utajené schůzce: Prostě mě pozvali
» Faltýnek bude vysvětlovat schůzku i své zájmy na železnici
» Faltýnkova schůzka na tenise: Co předcházelo vyplacení stamilionů Škodě Transportation?
» Dělají si srandu? Babiš zuří a útočí na Pokorného soud

V minulých dnech však došlo k překvapivému obratu a sedmisetmilionovou sumu státní železnice poslaly na účet Škoda Transportation (celkově tak stát soukromé firmě uhradil 1,2 miliardy, prvních 468 milionů totiž ČD složily už loni, jinak jim hrozila exekuce).

Deník Neovlivní.cz zjistil, že nečekané platbě předcházela zkraje roku utajovaná schůzka místopředsedy ANO Jaroslava Faltýnka a šéfa Škody Transportation Tomáše Ignačáka (více informací v naší exkluzivní zprávě »)

Faltýnek nicméně popřel, že by obrat jakkoli souvisel s jeho schůzkou.

Stát se nyní snaží domoci peněz zpátky prostřednictvím obecného soudu, kde žádá zrušení arbitrážního nálezu. Ten považuje za nespravedlivý. Mimo jiné upozorňuje na skutečnost, že místopředsedou arbitrážního soudu a jeho klíčovou postavou je premiérův přítel Radek Pokorný, který současně zastupuje Škodu Transportation se sportu se státem.

Pokud by evropští komisaři shledali, že stamiliony pro plzeňskou Škodu byly skutečně nedovolenou podporou, významně to může vylepšit pozici státu v soudním sporu. Evropská komise může totiž zakázat plnění, což v tomto konkrétním případě znamená, že soud by pak nařídil Škodě, aby peníze státu vrátila.