Ekonomická událost srpna? Fotka Petra Kellnera

Petr Kellner, nejbohatší Čech a muž-který-si-nepřeje-ukazovat-svou-tvář, zveřejnil další ze série svých zřídkavých fotografií. Jeho investiční skupina PPF vydala výroční zprávu za loňský rok, která už tradičně přináší snímky top managamentu. A nechává nahlédnout do střev impéria, které aktuálně ovládá majetek v hodnotě 567 miliard korun.

Jediná firma v Česku má tu sílu a vliv udělat událost hodnou zaznamenání z toho, že vydala svou výroční zprávu. A není to kvalitou jejího zpracování či ojedinělým designem, ačkoliv v obou kategoriích je na špici. Ani překvapivým zjištěním z čísel, kterými je rozsáhlá publikace napěchovaná. Ta ostatně publikovala již v červnu.

Pohled do výroční zprávy PPF. Koláž: Neo

Pohled do výroční zprávy PPF. Koláž: Neo

Stačí k tomu směs tajemna, kterým je opředen její vládce – nejbohatší Čech Petr Kellner – a správného načasování do okurkové sezóny. PPF, největší finanční skupina působící v Česku, zkrátka ví, jak vytěžit co nejvíc i z toho, že její mocný šéf si rád ponechává své inkognito.

Hladová média pak ráda hrají s PPF hru na “nemožnost” přetiskovat fotografie z výroční zprávy, kde skupina vždy prezentuje top management, včetně nejvyššího šéfa. Společnost sice vydá otevřenou výroční zprávu, ale pro “komerční” účely zapovídá používat fotografie včetně print screenů, což média obcházejí tím, že si přefotí obrázky sama. Jen během čtvrtka to udělaly tři redakce.

Dosavadní průběh byl vždy takový, že PPF nakonec přimhouřila oči; lidé odpovědní za veřejný obraz impéria totiž vědí, že si to v médiích vyberou jindy. Bezmála každý pokus „nachytat“ Kellnera takzvaně na ulici končívá nezdarem.

Pro Kellnera, pohybujícího se okolo stého místa v žebříčku největších boháčů světa renomovaného časopisu Forbes, je přitom stále těžší uhlídat si soukromí a zůstat nevyfocen. Miliardářova dcera Anna je jasnou jedničkou juniorského parkuru a hrdý otec ji jezdí na závody, které jsou samozřejmě veřejnosti a médiím přístupné, podporovat. Existují tak fotky ze „zákulisí“ koňského sportu, kde je Petr Kellner přistižen fotografem, kterého si (narozdíl od svého dvorního pořizovače snímků Václava Jiráska) neplatí.

Každý pokus takovou fotku publikovat ovšem téměř vždy končí stejně. Stažením z webových stránek daného média. Tlak, který umí vyvinout tým okolo Vladimíra Mlynáře, hlavního lobbisty a píáristy skupiny, je pověstný. Patří k tomu i náznaky, že by stálo za úvahu, zda společnost nemá přehodnotit umístění některé ze svých rozsáhlých reklamních kampaní. Jde především o reklamu firem, jakými jsou operátor O2, nebo finanční dům Air Bank, které do reklamy investují desítky milionů korun. Dříve byla takovou převodní pákou Česká pojišťovna, kterou ovšem před časem PPF celou prodala italskému pojišťovacímu obru Generali.

Letošní výroční zpráva, která – stejně jako její předchůdkyně – vyvolala mediální zájem, jakoby šlo o ekonomickou událost měsíce, představuje vedení ve “velké večerní”. Titulní stranu zabírá hrudník byznysmena, který začínal jako asistent režie na filmovém Barrandově, ve smokingu a předpisovém černém motýlku. Dvě varianty téhož outfitu, tentokrát s tradičně zarostlou tváří a decentně rozcuchanými vlasy, pak zdobí i vnitřek obsáhlého dokumentu.

Čtěte také

» Vladimír Mlynář, číslo 6 mezi klíčovými hráči v politickém zákulisí
» Panamské dokumenty: Uniklá data zmiňují i mocné Čechy
» Z diplomacie do PPF a dál. Petr Kolář popsal, jak to bylo s pádem Klause

Smoking a motýlek je uniformou i pro celé vedení s výjimkou finanční ředitelky Kateřiny Jiráskové, která jako jediná vnáší na stránky velmi konzervativně pojaté výroční zprávy ženský prvek do jinak výhradně mužského světa PPF.

Konzervativnost má být oslavou “zralosti”, které PPF po 25 letech existence dosáhla. V minulých letech naopak výroční knihou své vedení PPF polidšťovala. A tak bylo možné vidět Kellnera na snowboardu či na kitu.

Nabízí se otázka, jak PPF své čtvrtstoletí oslaví. Když před pěti lety Kellner se svými zaměstnanci slavil 20 let od vzniku skupiny, která začínala jako První privatizační fond v dobách kuponové privatizace, zpíval jim k tomu Sting.

Ale zpět k výroční zprávě. Přece jen některé údaje připomeňme, už jen kvůli tomu, aby bylo zřejmé, proč je PPF tak mocná. Podle čerstvých dat ovládá majetek v hodnotě 567 miliard korun.

Zajímavé je podívat se na ruský trh, kde má Kellnerova skupina významné aktivity, které ochromila Putinova invaze na Krym a následné uvalení sankcí.

PPF teď vypočetla, že kvůli napjaté situaci v Rusku jí čistý zisk klesl o desetinu. I tak ovšem vydělala v přepočtu 9,5 miliardy korun. Tržby se propadly o 15 procent na přepočtených 160 miliard korun.

Sám Kellner v úvodním slovu označil loňský rok za úspěšný. “Na provozní úrovni se nám podařilo dosáhnout stejného zisku jako v předešlém roce a hodnota majetku, který vlastníme, opět přesáhla 21 miliard eur. V loňském roce jsem se ale především zaměřili na diverzifikaci trhů a posílení našich hlavních podnikatelských aktivit: byla to zejména asijská expanze Home Creditu a v telekomunikačním oboru ojedinělé rozdělování společnosti O2 na infrastrukturu a operátora,” napsal Kellner.

Samotný holding Home Credit B.V., který svou výroční zprávu zveřejnil už v březnu, byl loni ve ztrátě ve výši 1,2 miliardy korun. Právě kvůli ruskému trhu. Propad tam zažila společnost už v roce 2014 a kritické bylo i první pololetí 2015. Obratu se dle výroční zprávy podařilo dosáhnout díky “razantní restrukturalizaci byznysu v Rusku a pokračujícími investicemi na trzích s rychle rostoucí spotřebou v Asii”. Tedy především v Číně, Vietnamu, Indonésii a na Filipínách.

Sdílet článekShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email


Images are for demo purposes only and are properties of their respective owners. Old Paper by ThunderThemes.net

Tento web používá k personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

Služby společnosti DeadLineMedia mohou pro své správné fungování vyžadovat tzv. cookies – tedy malá množství dat, které www servery přes prohlížeč běžně posílají a ukládají do počítače uživatele, aby identifikovaly jeho osobní předvolby a nastavení a usnadnily tak přístup k webovým stránkám. Celosvětově cookies na drtivé většině webových stránek využívají rovněž provozovatelé reklamních systémů pro zobrazování co nejrelevantnější inzerce. Pokud se rozhodnete, že tato cookies ukládat nechcete, najdete více informací a další postup na: http://www.youronlinechoices.com/cz/vase-volby.

Zavřít