Když lítají stamiliony: ÚOHS snížil stavařům rekordní pokuty za kartel

Antimonopolní úřad rozděloval na podzim rekordní pokuty. Za kartel potrestal sedm stavebních firem částkou přesahující v součtu 2,036 miliardy korun. Firmy se odvolaly a šéf ÚOHS nyní oznámil, jak rozhodl. Pokuty snížil v jednotlivých případech o stamiliony. Stamiliony dál zbývá zaplatit.

V příběhu obří stavebnické pokuty šlo ve zkratce o to, že si manažeři společností v letech 2006 až 2008 měli podle ÚOHS domlouvat postup při přípravě zakázek. Dávali si echo o nabízených cenách a dopředu se smluvili, kdo daný tendr na velkou veřejnou stavbu vyhraje. A kdo bude hrát křoví.

Trest za kartel byl vysoký: klíčoví hráči na trhu – společnosti Strabag, Skanska a Eurovia měla každá zaplatit sumu pohybující se kolem 600 milionů korun. Menší hráči měli platit méně: Firma M-Silnice přes 56 milionů korun, Swietelsky přes 93 milionů, Berger Bohemia 16,5 milionu a Lesostavby na 7 milionů korun.

Mohlo by vás zajímat:

» Antimonopolní úřad popsal, jak fungoval kartel stavebních firem
» Policie zkoumá Ťokovy účty, důkazy o machinacích ve Skanska chybí
» Právní bitva o Metrostav je na spadnutí, policie posílá spis žalobci
»Kdo jsou lidé, kteří svedou bitvu o Metrostav

Všechny dotčené společnosti vznesly protest, o němž nyní rozhodl předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj. “Napadené rozhodnutí může z velké části obstát, upravil jsem pouze výši uložených pokut a korigoval některé závěry úřadu,” citoval z jeho rozhodnutí server E15.

Podle online deníku klesla sankce pro Eurovii o 110 milionů na 493 milionů, u Strabag z 614 milionů na 498 milionů, Skanska má místo původních 649 milionů zaplatit 530 milionů. “Společnostem se tak vyplatilo podání rozkladu k předsedovi ÚOHS, ačkoliv pokuta stále patří k vůbec nejvyšším,” konstatoval server E15; podle jeho informací se firmy i tak chtějí soudit o úplnou neplatnost pokut.

ÚOHS tvrdí, že má nekalé praktiky zdokumentované včetně rukou psaných poznámek na zabavených podkladech k soutěžím.

Asi největší případ, který inspektoři úřadu zmapovali, se týká stavby šestikilometrového úseku rychlostní silnice R4. “Tam si podle ÚOHS šestice firem nejdříve pohlídala, kdo půjde do soutěže. Pak koordinovala nabídky tak, že část z nich plnila jen krycí funkci. Většina hráčů se nesnažila vyhrát, jen doplnila nabídky předem určeného vítěze, sdružení SwietelskyStrabag, aby soutěž působila věrohodně. Když si na základě výměny informací byli sdružení Swietelsky-Strabag a jeho významný subdodavatel Eurovia jisti výsledkem, zvedli vítězové uměle cenu o 28 procent. Vyšetřovatelé ÚOHS to alespoň dovozují z ručně psaných poznámek na zabaveném dokumentu,” citovala z rozhodnutí úřadu Mf Dnes.