Kluci zpoza plakátů: ODS pod taktovkou Slováků

Jejich tváře ani jména neznáte, zpravidla nejsou těmi, jimž ve volební místnosti odevzdáte hlas. Přesto na nich do značné míry podpora stran stojí – a s nimi padá. Řeč je o politických marketérech, volebních manažerech, kreativcích, kteří se mají postarat o to, aby preference těch, kdo si je najal, stoupaly. Redakce dění ve stranických kuchyních pravidelně monitoruje, nyní odemykáme zprávu o stavu politického zákulisí, která vyšla v tištěném magazínu Neovlivní.cz ».

Kdo jsou strůjci výher a porážek v ODS

Občanští demokraté, kteří budou chtít ve volbách získat zpátky pozici nejsilnější pravicové strany, pracují na kampani už od podzimu. Na přípravu voleb si letos najali specialisty ze Slovenska. Kreativní část kampaně by pro ně měla obstarat bratislavská agentura Komplot, která pomohla Andreji Kiskovi v roce 2014 vyhrát prezidentské volby nad favorizovaným Robertem Ficem.

Z facebookových stránek Komplot Advertising.

Ve štábu pravidelně sedí zejména spolumajitel agentury a uznávaný expert na politický marketing Adam Znášik, který má na starosti hlavní část kampaně; tedy kreativu, strategii i vyhodnocování dat.

Znášikova agentura připravila pro ODS kromě jiného i základní rozfázování kampaně, jejíž první etapu – tvorbu programu – už má ODS za sebou. Z dlouhého a složitého seznamu hesel, který představila koncem dubna, teď bude muset vybírat ta hlavní, kolem kterých se bude točit kampaň.

To bude mimo jiné úkol pro politické vedení štábu, který řídí stejně jako v minulých volbách někdejší ministr dopravy a šéf klubu poslanců Zbyněk Stanjura.

Mezi nejvlivnější členy štábu bude patřit František Cerha, který donedávna vedl mediálně analytickou sekci ODS. Z formální funkce se ale přesunul do pozadí, do role volného, vlivného libera. Cerha pracuje pro ODS mnoho let, byl členem už těch volebních štábů, které vedl exministr vnitra Ivan Langer. V období vlády premiéra Petra Nečase pomáhal s PR a mediální prezentací hlavně středočeské ODS, často prosazoval do médií třeba zdravotnická témata exposlance Marka Šnajdra. Postupně ale přesunul většinu svých sil do služeb tehdejšího pražského primátora za ODS Bohuslava Svobody. Tam si dál upevňoval pozici mediálního a politického poradce. V červnu 2013, když vypukla kauza Jany Nagyové, patřil Cerha do nejužšího kroužku těch, kteří vymýšleli mediální „exit stratégy“, i když, jak se ukázalo později, veškerá snaha byla marná.

Seriál Kluci zpoza plakátů

1. díl:  ČSSD – Kampaň v režii bývalého lobbisty za česko-čínské vztahy »
2. díl:  ANO, vítězný tým zůstává »
3. díl:  KDU-ČSL a STAN – Dva štáby, jedna strategie? »
4. díl: TOP 09: S Ferim na Facebook »
Rozhovor s reklamním expertem Martinem Jarošem: Babiš je zábavnější produkt než láhev aviváže »

Už během léta roku 2013 začal Cerha sázet na tehdy ještě nestranickou tvář na kandidátce ODS, na exministra školství Petra Fialu. V dobách, kdy o tom ještě nikdo neměl tušení, už Cerha chodil v politických kuloárech s myšlenkou na to, že právě Fiala by se mohl stát příštím předsedou ODS. Letitá blízkost vedení ODS i samotnému Fialovi dává Cerhovi v přípravě kampaně velký vliv.

Tradičním a velmi vlivným členem volebního štábu bude (ať už formálním, či neformálním) i hlavní manažer strany Jan Kočí. Šedá eminence ODS má už z dob Mirka Topolánka na starosti především stranické finance, shání sponzorské dary a pomáhá záplatovat díry v rozpočtu partaje. Má pod sebou také síť regionálních a oblastních manažerů, kteří jsou pro kampaň klíčoví. Dávají mu ale také velkou moc uvnitř strany, kde má širokou síť kontaktů. Od roku 2007, kdy sedí v hlavní kanceláři strany, vidí tento protřelý stranický matador do účtů za billboardy i do najímání poradenských agentur.

Do přípravy kampaně ale budou mluvit i další. Zaměstnanci hlavní kanceláře strany budou mít na starosti mediální školení. Velkou roli pak mají hrát také krajští lídři a šéfové krajských kampaní, kteří pravidelně jezdí na pražské ústředí přípravu krajských kampaní koordinovat. Kromě průběhu kampaně mají za úkol také přísný dohled nad financemi a evidováním výdajů; to kvůli novým, již zmiňovaným pravidlům pro financování. Nadto byla v minulosti finanční stránka voleb pro ODS častou slabinou; v některých regionech zůstávaly po kampaních až mnohamilionové nezaplacené faktury, které se scházely i několik měsíců. To napravil po svém příchodu až současný šéf strany Fiala.

Ve štábu chybí mnohaletá poradkyně ODS Adéla Kadlecová, která se přesunula na pozici poradkyně Petra Fialy pro zahraniční záležitosti.

 

Článek je součástí projektu, v němž redakce Neovlivní.cz mapuje zákulisí nadcházejících sněmovních voleb. Partnerem projektu je Nadační fond nezávislé žurnalistiky. O spolupráci si více můžete přečíst zde ».
Sdílet článekShare on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone


Images are for demo purposes only and are properties of their respective owners. Old Paper by ThunderThemes.net

Tento web používá k personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

Služby společnosti DeadLineMedia mohou pro své správné fungování vyžadovat tzv. cookies – tedy malá množství dat, které www servery přes prohlížeč běžně posílají a ukládají do počítače uživatele, aby identifikovaly jeho osobní předvolby a nastavení a usnadnily tak přístup k webovým stránkám. Celosvětově cookies na drtivé většině webových stránek využívají rovněž provozovatelé reklamních systémů pro zobrazování co nejrelevantnější inzerce. Pokud se rozhodnete, že tato cookies ukládat nechcete, najdete více informací a další postup na: http://www.youronlinechoices.com/cz/vase-volby.

Zavřít