Kluci zpoza plakátů: S Ferim na Facebook alias strategie TOP 09

Jejich tváře ani jména neznáte, zpravidla nejsou těmi, jimž ve volební místnosti odevzdáte hlas. Přesto na nich do značné míry podpora stran stojí – a s nimi padá. Řeč je o politických marketérech, volebních manažerech, kreativcích, kteří se mají postarat o to, aby preference těch, kdo si je najal, stoupaly. Redakce dění ve stranických kuchyních pravidelně monitoruje, nyní odemykáme zprávu o stavu politického zákulisí, která vyšla v tištěném magazínu Neovlivní.cz ».

Kdo jsou strůjci výher a porážek v TOP 09

TOP 09. Jako první strana ukázala vizi pro budoucnost. Foto: Veronika Rejmanová, TOP 09

Na kampaň trochu unavené TOP 09, kterou ve volbách navíc opustilo hnutí Starostů a nezávislých, bude i letos dohlížet jeden z nejschopnějších politických marketérů Jaroslav Poláček. Byl duší a mozkem ceněných kampaní z minulosti, svůj koncept staví na hravosti a zábavě. Zdatně umí obrátit nevýhody v plusy – jak tomu bylo v případě Karla Schwarzenberga a jeho slabosti usínat na veřejnosti, kterou přetavil do úspěšného hesla „Když se kecají blbosti, spím“.

První kampaň stihl Poláček připravit v roce 2008 ještě pro lidovce. O rok později jej Miroslav Kalousek přetáhl k sobě, do vznikající TOP 09. Vytušil, že je nezbytné vytvořit komunitu podporovatelů mladé strany, hned od počátků tedy začal do kampaní zapojovat příznivce, kteří si dobrovolně oblepili auta či domy samolepkami TOP 09. Ostatně – šlo o už vyzkoušený koncept. Poláček si to natrénoval v KDU-ČSL s kampaní „Ploty“, během které přesvědčoval lidovecké příznivce, že je nezbytné, aby každý, kdo může, své straně pomohl. Byť jen tím, že jí půjčí zeď svého domu a vyvěsí na ni plakát.

Jaroslav Poláček. Foto: Veronika Rejmanová, TOP 09

V letošní kampani TOP 09 se ovšem Poláčkova role trochu mění. Na starosti bude mít produkční část a bude jen jednou ze tří složek volebního štábu. Druhou složku má tvořit silné tiskové oddělení pod vedením člena TOPky, bývalého analytika kampaně Jakuba Hnáta, a pak zásadně posílená analytická část, složená v převážné většině z externistů, jejichž jména strana dosud tají.

TOP 09 si pro letošní kampaň najímá hned dvě externí agentury, ani ty ale nechce zveřejnit. V minulých volbách pro ni pracovala společnost AdHackers, která měla na starosti kampaň a její kreativní část, nákup inzerce dlouhodobě zajišťovala Agentura PS.

Politickou část kampaně bude coby volební manažer oficiálně řídit stranický místopředseda Tomáš Tesař. Tím hlavním hráčem ale nepochybně bude i nadále nejvlivnější politický hráč partaje, její zakladatel Miroslav Kalousek.

Seriál Kluci zpoza plakátů

1. díl:  ČSSD – Kampaň v režii bývalého lobbisty za česko-čínské vztahy »
2. díl:  ANO, vítězný tým zůstává »
3. díl:  KDU-ČSL a STAN – Dva štáby, jedna strategie? »

Přesto i jeho jedna změna čeká – do jeho práce má daleko víc, než je zvyklý, promlouvat mladá a trochu svérázná generace TOP 09 charakterizovaná nejlépe facebookovou politickou hvězdou, studentem práv Dominikem Ferim. Feriho role by mohla být o to výraznější, že TOP 09 je ve facebookové komunikaci, tedy jeho dominantě, tradičně silná, má na této sociální síti dokonce více příznivců než hnutí ANO a chce se na ni soustředit.

Ferimu bude k ruce už vyzkoušený mladý starosta Drnovic Petr Ducháček. V minulých kampaních vytvořil – po vzoru týmu bývalého amerického prezidenta Baracka Obamy – unikátní databázi podporovatelů ze sociálních sítí, s níž TOPka úspěšně pracuje. Jeden z klíčových faktorů minulých úspěchů.

TOP 09 ostatně do co nejmodernější linie ladí celou kampaň a snaží se o to i v právě probíhající programové části Vize 2030 – třeba jen tím, že členové strany objíždí republiku v elektromobilu značky Tesla.

 

Článek je součástí projektu, v němž redakce Neovlivní.cz mapuje zákulisí nadcházejících sněmovních voleb. Partnerem projektu je Nadační fond nezávislé žurnalistiky. O spolupráci si více můžete přečíst zde ».