Nejen zrušená debata. Strany z médií patřících Babišovi stáhly inzerci

Politické angažmá Andreje Babiše má první přímý dopad na jeho mediální byznys. Hned tři strany – z toho dvě, které s Babišovým ANO sedí ve vládě – se rozhodly, že do médií, která spadají pod jeho koncern, nebudou zadávat inzerci. V době vrcholící předvolební kampaně přichází vydavatelský dům Mafra i společnost Londa, provozovatel rádia Impuls, o statisícové částky.

Doposud šlo “jen” o narážky na “Babišova média”: Fakt, že možný vítěz podzimních voleb Andrej Babiš vydává plejádu titulů, sice provázely politické komentáře, kterým deníkům se dnes dá, nebo nedá věřit, ale tím to také končilo.

Necelé dva měsíce do krajských a senátních voleb se situace změnila. Deník Právo ve středu upozornil, že šéfové pěti parlamentních stran – ČSSD, KDU-ČSL, TOP 09, STAN a ODS – na poslední chvíli zrušili svou účast v předvolební debatě na iDnesu. S poukazem na to, že Babišova média nejsou zárukou korektní politické diskuse.

Seriál o zákulisí voleb:

politika_marketing_lobbing_zakulisi_vliv_kampan
 1. díl: Pohled do neznámé kuchyně ČSSD »
 2. díl: ANO – Když neprodávají ideje, ale markeťáci »
 3. díl: TOP 09 – Kampaň v režii pánů Poláčka a Kalouska »
 4. díl: ODS – Pokus o restart s vyzkoušenými tvářemi »
 5. díl: KDU-ČSL – Kdo stojí za neviditelnou kampaní

Bojkot jde však podle zjištění Neovlivní.cz dál: Tři partaje se rozhodly, že nebudou na stránkách vycházejících pod hlavičkou Mafra – namátkou Mf Dnes, Lidové noviny, Téma – inzerovat. Placená politická kampaň se neobjeví ani na zpravodajských serverech vydavatelského domu (iDnes.cz, Lidovky.cz, Expres.cz), ani na bannerech stránek televizí či rádií (mezi nimi nejposlouchanější tuzemské rádio Impuls), které spadají pod Babišův koncern. Jde přitom o statisícové sumy.

Inzerci nezadala a zadávat nehodlá sociální demokracie, která s Babišovým ANO sedí ve vládě.

“V médiích z mediální skupiny Agrofert neinzerujeme. Nebudeme ani v Mafře, ani na Impulsu. Toto rozhodnutí jsme předali i do krajů, takže to platí pro všechny,” potvrdil pro Neovlivní.cz europoslanec Miroslav Poche, který je volebním manažerem strany.

Stejné rozhodnutí přijali i lidovci, druhá ze stran vládní koalice.

“Celorepublikově jsme se rozhodli, že v médiích Andreje Babiše inzerovat nebudeme,” uvedl místopředseda KDU-ČSL Jan Bartošek. “Co se týče regionů, je to na jejich zvážení, ale jisté je, že pokud vůbec taková inzerce bude, bude v mnohem menší míře než v minulosti.”

Bartošek je členem jihočeské organizace strany; Jihočeši se dohodli, že v rámci rozpočtu, který na volby mají, za inzerci u Mafry utrácet nebudou vůbec. “Nechceme platit volební kampaň hnutí, které řídí člověk s takovým střetem zájmů,” řekl Bartošek.

Podobné argumenty zaznívají i z TOP 09, která rovněž upustila od placené inzerce v Babišových médiích. “Mohu potvrdit, že máme rozhodnutí celostátního volebního štábu, že ve společnosti Mafra inzerovat nebudeme,” uvedla Martina Macková, mluvčí strany.

Informace putovala do regionů, k místním kandidátům TOP 09. “Předpokládáme, že rozhodnutí budou respektovat,” dodala Macková.

Zbývající dvě strany, jejichž šéfové odmítli účast v diskusi na Babišově serveru, žádná opatření pokud jde o inzerci nepřijímaly.

“Celostátně jsme ani žádnou reklamu nezadávali, takže nebylo potřeba to řešit,” uvedl mluvčí Starostů a nezávislých Jan Němec. “Kampaň si řeší jednotlivé kraje, je na jejich rozhodnutí, jak s budgetem naloží.”

Občanští demokraté pak inzerci “u Babiše” neodmítli. “Rozhodnutí pana předsedy nezúčastnit se předvolebních debat na iDnes.cz nikterak nesouvisí se zadáváním inzerce. Inzerce je odlišný formát, jehož podobu ovlivňuje zadavatel, nikoli majitel média,” řekla Jana Havelková, mluvčí ODS.

Redakce Neovlivní.cz se s žádostí, jaký problém představuje výpadek předvolební inzerce, obrátila na zástupce vydavatelského domu Mafra. Oficiální stanovisko zní: o žádném výpadku nevíme.

“Tuto informaci my nemáme. Například TOP 09 u nás již inzerovala, KDU-ČSL má objednáno, stejně tak další politické strany. A ke všem politickým stranám my přistupujeme se stejnou obchodní politikou,” uvedla za společnost Mafra Miloslava Nováková.

 

magaziny_neovlivni_predplatne_reklama_velke_pismo

Sdílet článekShare on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone


sim, ina

Článek připravily Sabina Slonková, šéfredaktorka Neovlivní.cz, a Simona Holecová, hlavní editorka serveru. Neovlivní.cz je nezávislý investigativní deník, který od roku 2015 přináší informace o vlivu a lidech v ČR. Více na deadlinemedia.cz


Images are for demo purposes only and are properties of their respective owners. Old Paper by ThunderThemes.net

Tento web používá k personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

Služby společnosti DeadLineMedia mohou pro své správné fungování vyžadovat tzv. cookies – tedy malá množství dat, které www servery přes prohlížeč běžně posílají a ukládají do počítače uživatele, aby identifikovaly jeho osobní předvolby a nastavení a usnadnily tak přístup k webovým stránkám. Celosvětově cookies na drtivé většině webových stránek využívají rovněž provozovatelé reklamních systémů pro zobrazování co nejrelevantnější inzerce. Pokud se rozhodnete, že tato cookies ukládat nechcete, najdete více informací a další postup na: http://www.youronlinechoices.com/cz/vase-volby.

Zavřít