(Ne)známí čeští mecenáši: Jan Černý

Náš titulek není zcela přesný. Tváře mnohých z těch, kteří dnes patří mezi největší české filantropy, nejsou neznámé, občas prokmitnou zpravodajstvím. Většinou však kvůli úspěšnému byznysu, který dělají. Nedosahují na peníze, jimiž disponují lidé jako Petr Kellner, Andrej Babiš, Zdeněk Bakala či bývalý mocný šéf ČEZu Martin Roman  – i ti část svého jmění posílají na bohulibé účely. Lidé, o kterých je řeč, však z částek, které dokázali vydělat vlastními nápady a pílí, posílají nezanedbatelnou část do projektů, které považují za důležité. A osobně se v nich angažují.

Jan Černý

Narodil se 15. října 1972 v Roudnici nad Labem.

Spoluzakladatel nadace Dobrý Anděl se začal ve světě byznysu pohybovat spolu se svým kamarádem Petrem Sýkorou. Znali se od roku 1991, o dva roky později společně založili společnost Papirius, dodavatelskou firmu na kancelářské potřeby. První dodávky papíru nosili zákazníkům v batohu.

cerny_jan_dobry_andel

V roce 2006 firmu, tehdy už lídra trhu v tomto segmentu, prodali americké společnosti Office Depot, pro kterou pak ještě několik let oba pracovali. Jan Černý spoluzakládal Office Depot v Polsku.

Část peněz, které z prodeje vlastní firmy utržili, se oba rozhodli věnovat na dobročinný účel. A zvolili projekt Dobrý Anděl současného slovenského prezidenta Andreje Kisky. Založili jeho českou pobočku.

“Věříme, že systém Dobrý Anděl má potenciál pomoci několika tisícům rodin nemocných ve finanční tísni. Spolu s Petrem jsme se rozhodli věnovat 25 milionů korun z našich soukromých peněz, které jsme získali prodejem Papiriusu, na rozběh a provoz nadačního fondu,” komentoval před časem rozhodnutí Černý. “Konkrétní částku nezmiňujeme veřejně proto, abychom ohromovali nebo vzbudili závist, ale proto, abychom jasně řekli, odkud peníze na financování projektu pocházejí a kolik do něj investujeme.”

Nadace již rozdělila asi 240 milionů korun rodinám, které se vyrovnávají s vážnou nemocí některého ze svých členů.

Sdílet článekShare on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone


Simona Holecová

Šéfeditorka Neovlivní.cz. Novinařině se věnuje od roku 1997 - v reportérském oddělení Mf Dnes, Hospodářských novin a online deníku Aktuálně.cz, kde působila devět let jako šéfeditorka. Před příchodem do DeadLineMedia pracovala v Mf Dnes jako vedoucí editorů a regionálních redakcí.


Images are for demo purposes only and are properties of their respective owners. Old Paper by ThunderThemes.net

Tento web používá k personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

Služby společnosti DeadLineMedia mohou pro své správné fungování vyžadovat tzv. cookies – tedy malá množství dat, které www servery přes prohlížeč běžně posílají a ukládají do počítače uživatele, aby identifikovaly jeho osobní předvolby a nastavení a usnadnily tak přístup k webovým stránkám. Celosvětově cookies na drtivé většině webových stránek využívají rovněž provozovatelé reklamních systémů pro zobrazování co nejrelevantnější inzerce. Pokud se rozhodnete, že tato cookies ukládat nechcete, najdete více informací a další postup na: http://www.youronlinechoices.com/cz/vase-volby.

Zavřít