Právnička drah odmítala Kleslové proplatit faktury

Milionové částky, které klíčová postava hnutí ANO v Praze Radmila Kleslová inkasovala od městských či státních firem, pomalu vyplouvají na veřejnost. Jakou práci však pro společnosti odvedla, zůstává utajené. Deník Neovlivní.cz přitom zjistil, že v některých firmách panovaly vážné pochyby, zda je odměna pro Kleslovou vůbec oprávněná.

Nejnověji se to ukazuje na případu spolupráce Kleslové s Českými drahami, kde měla politička kontrakt až do letošního července. Šéfka právního odboru drah Daniela Kovalčíková nejprve loni v srpnu rozporovala čtyři faktury od Kleslové. Od kanceláře generálního ředitele drah požadovala úpravu smlouvy, aby jejímu odboru práce političky k něčemu byla.

Repro: Neo

Repro: Neo

O měsíc později pak dokonce odmítla jednu z faktur Kleslové proplatit. “Přišla nová faktura od JUDr. Kleslové a zpráva o činnosti Poslanecké sněmovny a Parlamentu. Vzhledem k tomu, že předaná práce není pokrytá smlouvou, nelze uvedenou fakturu proplatit… Smlouva s JUDr. Kleslovou zní na zcela jiný rozsah práce, zejména zastupování u soudu,” uvedla Kovalčíková v mailu z 2. září 2014, který byl určen pro kabinet generálního ředitele.

Pravost mailové korespondence, kterou má redakce Neovlivní.cz k dispozici, České dráhy potvrdily. Obsah mailů nicméně zlehčují argumentem, že šlo jen o administrativní diskuse, protože práci si od Kleslové původně objednával jiný odbor.

“Nešlo o neplnění ze strany advokátní kanceláře JUDr. Kleslové, nýbrž o změnu potřeb a zadání ze strany ČD,” uvedl mluvčí společnosti Radek Joklík.

Každopádně dráhy nakonec musely smlouvu upravit dodatkem. K zastupování u soudu, které se podle informací Neovlivní.cz fakticky příliš nekonalo, přibyla jednou měsíčně právě analýza o právních předpisech z dílny Sněmovny a právní konzultace k připravovaným zákonům.

Jednotlivé analýzy, která šéfka pražského ANO drahám poskytovala, jsou neveřejné. Deník Neovlivní.cz požádal o nahlédnutí do alespoň některých z nich. “Omlouvám se, ale tyto materiály jsou určeny pro interní potřebu ČD a zveřejňovat je nemůžeme,” reagoval mluvčí drah Joklík.


Korespondence s Českými drahami také ukazuje, že Radmila Kleslová minimálně pro dvě společnosti dělala v podstatě to samé – zprávy o legislativní činnosti Sněmovny připravovala podle dřívějších vyjádření předsedy dozorčí rady ČEZ Pačese i pro tuto elektrárenskou firmu.

V ČEZ za to měla podle smlouvy nárok na 100 tisíc měsíčně, na Českých drahách měla uzavřený kontakt na 40 tisíc měsíčně.

A šéf dozorčí rady ČEZ Pačes také připustil, že někteří členové kontrolního orgánu měli pochybnosti, zda odvedená práce Kleslové odpovídá vyplaceným odměnám. Nakonec ale většina členů dozorčí rady smlouvu pokryla.

“Jakási námitka byla v tom, že nebylo přesně definováno, co, jak konkrétně přispěla a jestli její služby byly skutečně honorovány adekvátně,”  přiznal Pačes po zasedání dozorčí rady pro Český rozhlas.

Radmila Kleslová na dotazy Neovlivní.cz ohledně své spolupráce s drahami nereagovala. Již dříve prohlásila, že její práce pro státní a městské firmy byla v naprostém pořádku.