Skryté tváře voleb: Kdo tlačí k volebním ziskům ANO

16. 5. 2016, aktualizováno 13. 9. 2016

Podzimní volby se nezadržitelně blíží. Znovu vám předkládáme seriál, ve kterém jsme zmapovali, kdo jsou skuteční strůjci politických úspěchů a porážek jednotlivých stran. Odkrýváme tváře politických marketérů.

ANO: Když stranu neprodávají ideje, ale profesionální markeťáci

Seriál o kampaních:

1. díl: Pohled do kuchyně ČSSD »

Hnutí ANO má na volby nejvíc peněz. A nejprofesionálnější volební štáb.

Ten rozdíl je patrný na první pohled. Zatímco další strany se snaží stavět kampaně na programových idejích, v ANO, které je v podstatě nemá, chystají volby profesionální tvůrci kampaní, kteří pro strany pracují bez ohledu na vlastní ideologii.

Mezi politicky nejvlivnější členy volebního štábu patří Marek Hanč se svojí agenturou PRLab. Je klíčovým hráčem i přes to, že pro ANO pracuje naplno teprve od letošního ledna.

marek_hanc

Hanč má na starosti hlavně vztah s médii, ale tento protřelý znalec zákulisí a pražské politiky nepochybně bude mluvit i do programových a tématických částí kampaně.

Před nástupem do služeb ANO působil roky ve službách ODS. Nejprve jako asistent primátora Pavla Béma, ale jak se měnily politické poměry v Praze, měnil své preference i on a přešel do služeb nadějného Bohuslava Svobody, kterému pomohl vybudovat image bojovníka proti kmotrům a proti nekalostem v pražských zakázkách.

Z Prahy však do nejvyšších pater ODS nepostoupil: nejprve proto, že neměl spojence v týmu premiéra Petra Nečase a později proto, že nevěřil v restart ODS v čele s Petrem Fialou.

Místo politické loajality vzal Hanč politický marketing a PR jako čistý byznys a začal pracovat pro ministra průmyslu Jana Mládka, částečně pro finanční skupinu J&T. Současně neoficiálně vedl krizovou komunikaci pro pražskou primátorku z ANO Adrianu Krnáčovou.

V lednu přešel naplno do služeb Babiše. Vliv u ANO mu zajišťují jeho zkušenosti i schopnost hledat mediálně přitažlivá témata, slabinou je v zásadě nulové mocenské zázemí uvnitř ANO a pouze pracovní, formální vztahy s Andrejem Babišem.

Čtěte také: Marek Hanč, č. 4 v žebříčku TOP 10 vlivných v Praze »

Hanče k ANO přivedl vedoucí Babišovy divize komunikace, marketér Vladimír Vořechovský a začlenil ho do už zaběhnutého týmu, který stojí za Babišovým úspěchem ve sněmovních volbách na podzim 2013.  V něm jsou letos zásadní dvě jména – Petr Topinka a Marek Prchal. Spíše méně vlivnou postavou je pak Anna Matušková. Jen malou roli má v letošních volbách i americký poradce českého původu Alexandr Braun.

Petr_Topinka

Petr Topinka je tvůrce většiny volebních sloganů z podzimu 2013 (např. “Nejsme politici, makáme”) , kreativec, politický marketér a bývalý ředitel agentury Mark BBDO.

Je ztělesnění čistě profesionálního přístupu ke kampani politické strany. Sám přiznal, že se kampaň pod jeho vedením odvíjela od definice značky a jejího DNA. Zkrátka v kampani prodával produkt. Klíčovou roli hlavně oblasti marketingu bude mít Topinka i v letošní kampani.

marek_prchal

Marek Prchal má zkušenosti z kampaní pro TOP 09 a z prezidentské kampaně Karla Schwarzenberga (kde působil pouze okrajově) a je specialistou především na komunikaci na sociálních sítích a bude ji mít plně na starosti i letos.

Další členkou týmu je Anna Matušková, která je rovněž čirým profesionálem a bez ohledu na ideje pracuje už pro třetí politickou stranu.

anna_matuskova

V prezidentské kampani Karla Schwarzenberga působila jako stratég kampaně, v roce 2013 byla politickou poradkyní kampaně ANO, ze které si na chvíli odskočila pracovat na kampani slovenského hnutí SaS Richarda Sulíka. Její vliv ve štábu je ale vyzdvihovaný spíše médii, v reálu je podle kuloárních informací podstatně menší, až okrajový.

Klíčovým členem týmu byl při sněmovních volbách americký konzultant českého původu Alexander Braun, který v minulosti při kampaních radil například Tonymu Blairovi nebo Hillary Clintonové.

Alex-Braun1

Skvělý analyzátor předvolebních průzkumů a stratég má zkušenosti i z české politiky, pracoval totiž pro kampaně ČSSD v dobách, kdy stranu vedl Jiří Paroubek. ANO si Brauna najalo v roce 2013 přes americkou agenturu PSB, letos Braun přešel do jiné americké agentury SKDKnickerbocker.

Pro letošní krajské volby je Braun spíše v roli neoficiálního, externího poradce. V Americe se totiž soustředí na prestižnější klání – a sice tamní prezidentské volby.

Do služeb ANO by měl naplno naskočit až v roce 2017 do sněmovní kampaně.