TOP 10 vlivných v šoubyznysu: Druhá příčka pro muže, který stvořil Hrušku

Továrna na sny, pozlátko a součást her, které lid potřebuje vedle chleba. To je šoubyznys. Kdo ovšem tu továrnu řídí? O tom, koho bude národ milovat a čí životní příběh bude s napětím sledovat, rozhodují tváře, které diváci a čtenáři bulvárních zpráv často ani neznají. Mediální manažeři, píáristé, celebrity, které ze svého jména vytvořily nezpochybnitelné značky. Deník Neovlivní.cz sestavil žebříček nejvlivnějších lidí v českém šoubyznysu.

Číslo 2: Martin Švehlák – Muž, který stvořil (nejen) Hrušku

Narozen 8. prosince 1973, ředitel zpravodajství a sportu TV Nova.

martin_svehlak_vliv_showbyznys

Doby, kdy nejjistější cestou, jak prosadit sebe nebo své koně na obrazovku nejsledovanější české televize, bylo dát si panáka s bývalým generálním ředitelem mediální skupiny CME Adrianem Sarbu, jsou nenávratně pryč. Ještě vzdálenější jsou pak doby, kdy o hvězdné kariéře na obrazovce Novy rozhodoval otec zakladatel Vladimír Železný. Dnes se rozhodující vliv na šoubyznys z ředitelské kanceláře, která patří Christophu Mainuschovi, přesunul do rukou šéfa zpravodajství a sportu Martina Švehláka.

Proč? Na rozdíl od předešlých generálů Novy, ten současný nefunguje jako samovládce. Vše zásadní rozhoduje kolektivně, ať už jde o programové schéma nebo nové formáty. To ostatně omezuje i vliv programové ředitelky Alex Ruzek, která bez jednání v „boardu“ nemůže prosadit, cokoliv si zamane. Mainusche pak insideři popisují jako klasického manažera, kterému jde o to pohlídat si čísla.

Vytěžit pro sebe „šoubyznysovou“ moc tak dokázal právě Švehlák v roli šéfa zpravodajství. A to ve dvou směrech. Celá skupina si udržuje asi 30procentní podíl sledovanosti. Hlavní stanice Nova stále v průměru denně natáhne pětinu televizního národa. A její Televizní noviny sleduje až 1,5 milionu diváků. Díky tomu, že denně navštěvují české domácnosti, jsou moderátoři zpráv Novy celebritami sami o sobě.

Tím, kdo rozhoduje, kdo kdy bude vysílat a jestli bude v hlavních nebo odpoledních zprávách, je právě Švehlák. A jak v nedávném rozhovoru pro magazín Mf Dnes popsala exmoderátorka Emma Smetana, která z Novy byla odejita, je rozhodování vedení (tedy Martina Švehláka) založeno na loajalitě a nevzdorování.

Kontext

soubyznys_zabava_svetla
» Jak jsme sestavovali žebříček vlivných v českém šoubyznysu
» Kdo skončil ve druhé desítce jméno po jménu
» 10. místo pro Lucii Bílou
» 9. příčka pro Simonu Matáskovou
» 8. příčka pro Jana Hájka
» 7. příčka pro Františka Nachtigalla
» 6. příčka pro Milana Fridricha
» 5. příčka pro Jaromíra Soukupa
» 4. příčka pro Oldřicha Lichtenberga
» 3. příčka pro Radka Laina

Popisovala, jak ji vedení zpravodajství nutilo natáčet v Bruselu o tom, jak čeští europoslanci pracují v červenci jediný den v měsíci, ale dostanou celý plat, což odmítla. Krátce na to pak byla přesunuta z hlavních zpráv do méně prestižního odpoledního vysílání. „Vysvětlení jsem nedostala. Jen mě kolegové informovali, že mě v redakci propírají za to, že mám odlišný názor. Za možnost být viděn na obrazovce jsou někteří lidé ochotni obětovat důstojnost,“ uvedla s tím, že například o přidělování exkluzivnějších témat rozhoduje míra toho, jak daný člověk „neodporuje“ vedení.

Přesouváním na horší vysílací časy se tedy na Nově hvězda ničí. Naopak vyhrazením luxusního prostoru, což má v režii opět Švehlák, se tvoří. Mezi jeho majstrštyky patří zrození fenoménu Ládi Hrušky. Server Borovan.cz, který sleduje zákulisí českého zábavního průmyslu, dokonce projekt „prvního českého šmakulátora“ a následně amatérského kuchtíka z podivných potravin označil za šoubyznysový počin roku 2014.

Případ Hruška je ale i ukázkou toho, že rozkmotřit se se Švehlákem, který má díky své předchozí kariéře jako šéf zpravodajské agentury Mediafax či zástupce šéfredaktora Blesku velkou sílu v kontaktech, se nevyplácí. Hvězda reportéra, který se po odchodu z Novy spojil s „prominentním frackem“ Pavlem Novotným, pomalu slábne. A není to jen tím, že přešel na o něco méně sledovanou Primu.

Přišel o část publika, protože se rozhádal s „jejich televizí“. Ať to bylo jakkoliv, Švehlákovi se podařilo, byť možná mimoděk, vytvořit obraz toho, že odešel namyšlenec, který chtěl víc peněz. A to mu věrní diváci Novy prostě neodpustí.

Druhý pilíř Švehlákova vlivu tvoří celebritózní formáty, které Nova vysílá. Spadají pod něj pořady jako Prásk s bezmála milionovou sledovaností a také Snídaně s Novou. Za něj se na stanici vrátila Gábina Partyšová, která se sice do žebříčku Neovlivní.cz neprobojovala, ale znalci zákulisí ji považují rovněž za vlivnou osobu zejména pokud jde o promotérství – aneb ví ke komu se kdy přitočit, aby se na ni (případně toho, komu radí) nezapomnělo. Nejdřív ji Švehlák nechal moderovat jen Snídani s Novou, a pak ji nechal nahradit i již zmíněného Novotného v Prásku. Společně (a v součtu bodů především Švehlák) tak mají vliv na to, kdo a v jakém světle s v nejsledovanějším televizním bulváru objeví.

 

magaziny_neovlivni_predplatne_reklama_cislo_pet

Sdílet článekShare on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone


Autor je externím spolupracovníkem redakce.


Images are for demo purposes only and are properties of their respective owners. Old Paper by ThunderThemes.net

Tento web používá k personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

Služby společnosti DeadLineMedia mohou pro své správné fungování vyžadovat tzv. cookies – tedy malá množství dat, které www servery přes prohlížeč běžně posílají a ukládají do počítače uživatele, aby identifikovaly jeho osobní předvolby a nastavení a usnadnily tak přístup k webovým stránkám. Celosvětově cookies na drtivé většině webových stránek využívají rovněž provozovatelé reklamních systémů pro zobrazování co nejrelevantnější inzerce. Pokud se rozhodnete, že tato cookies ukládat nechcete, najdete více informací a další postup na: http://www.youronlinechoices.com/cz/vase-volby.

Zavřít