TOP 10 vlivných v showbyznysu: Druhá příčka pro muže, který stvořil Hrušku

Továrna na sny, pozlátko a součást her, které lid potřebuje vedle chleba. To je šoubyznys. Kdo ovšem tu továrnu řídí? O tom, koho bude národ milovat a čí životní příběh bude s napětím sledovat, rozhodují tváře, které diváci a čtenáři bulvárních zpráv často ani neznají. Mediální manažeři, píáristé, celebrity, které ze svého jména vytvořily nezpochybnitelné značky. Deník Neovlivní.cz sestavil žebříček nejvlivnějších lidí v českém šoubyznysu.

Číslo 2: Martin Švehlák – Muž, který stvořil (nejen) Hrušku

Narozen 8. prosince 1973, ředitel zpravodajství a sportu TV Nova.

martin_svehlak_vliv_showbyznys

Doby, kdy nejjistější cestou, jak prosadit sebe nebo své koně na obrazovku nejsledovanější české televize, bylo dát si panáka s bývalým generálním ředitelem mediální skupiny CME Adrianem Sarbu, jsou nenávratně pryč. Ještě vzdálenější jsou pak doby, kdy o hvězdné kariéře na obrazovce Novy rozhodoval otec zakladatel Vladimír Železný. Dnes se rozhodující vliv na šoubyznys z ředitelské kanceláře, která patří Christophu Mainuschovi, přesunul do rukou šéfa zpravodajství a sportu Martina Švehláka.

Proč? Na rozdíl od předešlých generálů Novy, ten současný nefunguje jako samovládce. Vše zásadní rozhoduje kolektivně, ať už jde o programové schéma nebo nové formáty. To ostatně omezuje i vliv programové ředitelky Alex Ruzek, která bez jednání v „boardu“ nemůže prosadit, cokoliv si zamane. Mainusche pak insideři popisují jako klasického manažera, kterému jde o to pohlídat si čísla.

Vytěžit pro sebe „šoubyznysovou“ moc tak dokázal právě Švehlák v roli šéfa zpravodajství. A to ve dvou směrech. Celá skupina si udržuje asi 30procentní podíl sledovanosti. Hlavní stanice Nova stále v průměru denně natáhne pětinu televizního národa. A její Televizní noviny sleduje až 1,5 milionu diváků. Díky tomu, že denně navštěvují české domácnosti, jsou moderátoři zpráv Novy celebritami sami o sobě.

Tím, kdo rozhoduje, kdo kdy bude vysílat a jestli bude v hlavních nebo odpoledních zprávách, je právě Švehlák. A jak v nedávném rozhovoru pro magazín Mf Dnes popsala exmoderátorka Emma Smetana, která z Novy byla odejita, je rozhodování vedení (tedy Martina Švehláka) založeno na loajalitě a nevzdorování.

Kontext

soubyznys_zabava_svetla
» Jak jsme sestavovali žebříček vlivných v českém šoubyznysu
» Kdo skončil ve druhé desítce jméno po jménu
» 10. místo pro Lucii Bílou
» 9. příčka pro Simonu Matáskovou
» 8. příčka pro Jana Hájka
» 7. příčka pro Františka Nachtigalla
» 6. příčka pro Milana Fridricha
» 5. příčka pro Jaromíra Soukupa
» 4. příčka pro Oldřicha Lichtenberga
» 3. příčka pro Radka Laina

Popisovala, jak ji vedení zpravodajství nutilo natáčet v Bruselu o tom, jak čeští europoslanci pracují v červenci jediný den v měsíci, ale dostanou celý plat, což odmítla. Krátce na to pak byla přesunuta z hlavních zpráv do méně prestižního odpoledního vysílání. „Vysvětlení jsem nedostala. Jen mě kolegové informovali, že mě v redakci propírají za to, že mám odlišný názor. Za možnost být viděn na obrazovce jsou někteří lidé ochotni obětovat důstojnost,“ uvedla s tím, že například o přidělování exkluzivnějších témat rozhoduje míra toho, jak daný člověk „neodporuje“ vedení.

Přesouváním na horší vysílací časy se tedy na Nově hvězda ničí. Naopak vyhrazením luxusního prostoru, což má v režii opět Švehlák, se tvoří. Mezi jeho majstrštyky patří zrození fenoménu Ládi Hrušky. Server Borovan.cz, který sleduje zákulisí českého zábavního průmyslu, dokonce projekt „prvního českého šmakulátora“ a následně amatérského kuchtíka z podivných potravin označil za šoubyznysový počin roku 2014.

Případ Hruška je ale i ukázkou toho, že rozkmotřit se se Švehlákem, který má díky své předchozí kariéře jako šéf zpravodajské agentury Mediafax či zástupce šéfredaktora Blesku velkou sílu v kontaktech, se nevyplácí. Hvězda reportéra, který se po odchodu z Novy spojil s „prominentním frackem“ Pavlem Novotným, pomalu slábne. A není to jen tím, že přešel na o něco méně sledovanou Primu.

Přišel o část publika, protože se rozhádal s „jejich televizí“. Ať to bylo jakkoliv, Švehlákovi se podařilo, byť možná mimoděk, vytvořit obraz toho, že odešel namyšlenec, který chtěl víc peněz. A to mu věrní diváci Novy prostě neodpustí.

Druhý pilíř Švehlákova vlivu tvoří celebritózní formáty, které Nova vysílá. Spadají pod něj pořady jako Prásk s bezmála milionovou sledovaností a také Snídaně s Novou. Za něj se na stanici vrátila Gábina Partyšová, která se sice do žebříčku Neovlivní.cz neprobojovala, ale znalci zákulisí ji považují rovněž za vlivnou osobu zejména pokud jde o promotérství – aneb ví ke komu se kdy přitočit, aby se na ni (případně toho, komu radí) nezapomnělo. Nejdřív ji Švehlák nechal moderovat jen Snídani s Novou, a pak ji nechal nahradit i již zmíněného Novotného v Prásku. Společně (a v součtu bodů především Švehlák) tak mají vliv na to, kdo a v jakém světle s v nejsledovanějším televizním bulváru objeví.

 

magaziny_neovlivni_predplatne_reklama_cislo_pet