Žebříček vlivu v showbyznysu 2017: Číslo 2

Továrna na sny, pozlátko a součást her, které lid potřebuje vedle chleba. To je showbyznys. Kdo ovšem tu továrnu aktuálně řídí? Tváře, které diváci estrád, návštěvníci divadel či muzikálů a hltači bulvárních zpráv často ani neznají. Mediální manažeři, píáristé, celebrity, které ze svého jména vytvořily nezpochybnitelné značky. Kdo patří mezi deset klíčových hráčů? Deník Neovlivní.cz aktualizoval žebříček nejvlivnějších lidí v českém showbyznysu.

Číslo 2: Martin Švehlák – Muž, který stvořil (nejen) Hrušku

Narozen 8. prosince 1973, ředitel zpravodajství a sportu TV Nova.

Na druhou příčku v indexu Neovlivní.cz vyskákal už loni v létě, od té doby své pozice opevnil a na vlivu, který Martin Švehlák má, se příliš mnoho nezměnilo.

Podařilo se mu do svých rukou soustředit rozhodující kompetence v nejsledovanější české televizi. A to především díky tomu, že současný generál Novy Christoph Mainusch nefunguje, narozdíl od svých předchůdců, jako samovládce. Vše zásadní rozhoduje kolektivně, ať už jde o programové schéma nebo nové formáty. To ostatně omezuje i vliv programové ředitelky Alex Ruzek, která bez jednání v „boardu“ nemůže prosadit, cokoliv si zamane. Mainusche pak insideři popisují jako klasického manažera, kterému jde o to pohlídat si čísla.

Vytěžit pro sebe „showbyznysovou“ moc tak dokázal právě Švehlák v roli šéfa zpravodajství. A to ve dvou směrech. Celá skupina si udržuje asi 30procentní podíl sledovanosti. Hlavní stanice Nova stále v průměru denně natáhne pětinu televizního národa. A její Televizní noviny sleduje až 1,5 milionu diváků. Díky tomu, že denně navštěvují české domácnosti, jsou moderátoři zpráv Novy celebritami sami o sobě.

Aktuální pořadí

1. Ivan Zach, spolumajitel televize Prima a realitní magnát »
2. Martin Švehlák, ředitel zpravodajství a sportu TV Nova »
3. Radek Lain, šéfredaktor deníku Blesk »
4. Jaromír Soukup, majoritní akcionář Empresa Média a Médea Group »
5. Oldřich Lichtenberg, muzikálový producent, spolumajitel Divadla Broadway »
6. Milan Fridrich, programový ředitel České televize »
7. František Janeček, hudební producent »
8. František Nachtigall, ředitel strategického rozvoje MAFRA, a.s. »
9. Michel Fleischmann, prezident mediální skupiny Lagardére »
10. Lucie Bílá, zpěvačka, producentka, spolumajitelka Divadla Ta Fantastika »
» Jak jsme sestavovali žebříček vlivných v českém šoubyznysu

Tím, kdo rozhoduje, kdo kdy bude vysílat a jestli bude v hlavních nebo odpoledních zprávách, je právě Švehlák. A jak loni v rozhovoru pro magazín Mf Dnes popsala exmoderátorka Emma Smetana, která z Novy byla odejita, je rozhodování vedení (tedy Martina Švehláka) založeno na loajalitě a nevzdorování.

Popisovala, jak ji vedení zpravodajství nutilo natáčet v Bruselu o tom, jak čeští europoslanci pracují v červenci jediný den v měsíci, ale dostanou celý plat, což odmítla. Krátce na to pak byla přesunuta z hlavních zpráv do méně prestižního odpoledního vysílání. „Vysvětlení jsem nedostala. Jen mě kolegové informovali, že mě v redakci propírají za to, že mám odlišný názor. Za možnost být viděn na obrazovce jsou někteří lidé ochotni obětovat důstojnost,“ uvedla s tím, že například o přidělování exkluzivnějších témat rozhoduje míra toho, jak daný člověk „neodporuje“ vedení.

Přesouváním na horší vysílací časy se tedy na Nově hvězda ničí. Naopak vyhrazením luxusního prostoru, což má v režii opět Švehlák, se tvoří. Mezi jeho majstrštyky patří zrození fenoménu Ládi Hrušky. Server Borovan.cz, který sleduje zákulisí českého zábavního průmyslu, dokonce projekt „prvního českého šmakulátora“ a následně amatérského kuchtíka z podivných potravin označil za showbyznysový počin roku 2014.

Případ Hruška je ale i ukázkou toho, že rozkmotřit se se Švehlákem, který má díky své předchozí kariéře jako šéf zpravodajské agentury Mediafax či zástupce šéfredaktora Blesku velkou sílu v kontaktech, se nevyplácí. Hvězda reportéra, který se po odchodu z Novy spojil s „prominentním frackem“ Pavlem Novotným, pomalu slábne. A není to jen tím, že přešel na o něco méně sledovanou Primu.

Přišel o část publika, protože se rozhádal s „jejich televizí“. Ať to bylo jakkoliv, Švehlákovi se podařilo, byť možná mimoděk, vytvořit obraz toho, že odešel namyšlenec, který chtěl víc peněz. A to mu věrní diváci Novy prostě neodpustí.

Druhý pilíř Švehlákova vlivu tvoří celebritózní formáty, které Nova vysílá. Spadají pod něj pořady jako Prásk s bezmála milionovou sledovaností a také Snídaně s Novou. Za něj se na stanici vrátila Gábina Partyšová, která se sice do žebříčku Neovlivní.cz neprobojovala, ale znalci zákulisí ji považují rovněž za vlivnou osobu zejména pokud jde o promotérství – aneb ví ke komu se kdy přitočit, aby se na ni (případně toho, komu radí) nezapomnělo. Nejdřív ji Švehlák nechal moderovat jen Snídani s Novou, a pak ji nechal nahradit i již zmíněného Novotného v Prásku. Společně (a v součtu bodů především Švehlák) tak mají vliv na to, kdo a v jakém světle s v nejsledovanějším televizním bulváru objeví.

Sdílet článekShare on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone


Images are for demo purposes only and are properties of their respective owners. Old Paper by ThunderThemes.net

Tento web používá k personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

Služby společnosti DeadLineMedia mohou pro své správné fungování vyžadovat tzv. cookies – tedy malá množství dat, které www servery přes prohlížeč běžně posílají a ukládají do počítače uživatele, aby identifikovaly jeho osobní předvolby a nastavení a usnadnily tak přístup k webovým stránkám. Celosvětově cookies na drtivé většině webových stránek využívají rovněž provozovatelé reklamních systémů pro zobrazování co nejrelevantnější inzerce. Pokud se rozhodnete, že tato cookies ukládat nechcete, najdete více informací a další postup na: http://www.youronlinechoices.com/cz/vase-volby.

Zavřít