Žebříček vlivu v showbyznysu 2017: Číslo 4

Továrna na sny, pozlátko a součást her, které lid potřebuje vedle chleba. To je showbyznys. Kdo ovšem tu továrnu aktuálně řídí? Tváře, které diváci estrád, návštěvníci divadel či muzikálů a hltači bulvárních zpráv často ani neznají. Mediální manažeři, píáristé, celebrity, které ze svého jména vytvořily nezpochybnitelné značky. Kdo patří mezi deset klíčových hráčů? Deník Neovlivní.cz aktualizoval žebříček nejvlivnějších lidí v českém showbyznysu.

Číslo 5: Jaromír Soukup – Boxer žijící z nostalgie

Narozen 22. února 1969, majoritní akcionář mediální skupiny Empresa Média (TV Barrandov, časopisy Týden, Instinkt, Sedmička) a komunikační skupiny Médea Group.

V žebříčku si od posledního poměřování polepšil o jednu příčku. Přišel sice o čínské spojence v podobě skupiny CEFC – v Česku zosobněné exministrem Jaroslavem Tvrdíkem –, pozici však upevnil vazbami na mocné, především otevřeným spojenectvím s Hradem. Miloš Zeman svou „nekampaň“ za znovuzvolení prezidentem vede přes „ostré“ rozhovory právě na Barrandově. A Soukup je dokonce spolumoderuje.

Základem moci Jaromíra Soukupa je jeho televize Barrandov. Skupina stanic se po pár letech pod jeho vedením došplhala k nijak závratnému, ale stabilnímu podílu na sledovanosti okolo osmi procent. To, co je pro lidi živící se vlastní tváří na Soukupově byznysu klíčové, je, že Barrandov jako jediný hráč na trhu vysílá nespočet estrádních šou, které hrají na nostalgickou notu diváků.

Oživil Kufr, Videostop nebo takzvaně vědomostní řachandu Nikdo není dokonalý (na Barrandově s názvem … perfektní). Stejně tak udržuje při životě řadu polozapomenutých hvězd minulosti. Jiří Krampol, Pavel Zedníček, Halina Pawlowská, abychom jmenovali jen některé. V estrádních písničkových pořadech pak vystupují stále ještě zářivé hvězdy muzikálu s bezmála bezejmennými absolventy různých talentových šou jiných televizí, kterým to ale pomáhá udržet se v povědomí. Patří k tomu i úzká spolupráce s Michalem Davidem, dalším vlivným hráčem tuzemského šoubyznysu, který může své chráněnce ukazovat na televizní obrazovce.

Aktuální pořadí

1. Ivan Zach »
2. Martin Švehlák »
3. Radek Lain »
4. Jaromír Soukup »
5. Oldřich Lichtenberg »
6. Milan Fridrich »
7. František Janeček »
8. František Nachtigall »
9. Michel Fleischmann »
10. Lucie Bílá »
» Jak jsme sestavovali žebříček vlivných v českém šoubyznysu

A hlavní projekt celého – východoněmecký Ein Kessel Buntes připomínajícího – vysílání je pak partnerka Jaromíra Soukupa – Kateřina Brožová. Průměrná herečka, nevýrazná zpěvačka a slabá moderátorka bezmála nesestoupí z obrazovky.

K podpoře svých koní má pak Soukup ve své stáji tištěných časopisů především úspěšný bulvární týdeník Sedmička, ve sféře seriózní žurnalistiky posilují mediální vliv časopisy Týden a Instinkt. Nejde o formalitu, magnát si dokáže udělat čas a dojít osobně na redakční poradu a rýpat do chystaných článků.

Na mediálním trhu se Soukup pohybuje už od roku 1991, kdy založil svou mediální agenturu Médea. Svůj byznys významně propojil i s politikou a těžil ze státních zakázek – třeba od Lesů ČR nebo ČEZ. Byl rovněž klíčovým mužem v dění okolo neslavného mistrovství světa v klasickém lyžování v Liberci. Sám vždy ale jejich podíl na svém byznysu marginalizoval.

Osobně sehrál klíčovou roli v  několika kapitolách české politiky. Stál u rozvratu tehdy vládní Strany zelených, když ovládal ministryni školství Danu Kuchtovou. Byl také jedním z posledních, s kým Mirek Topolánek mluvil před pádem své vlády a zjišťoval si, zda jsou ho jiné dvě rebelující poslankyně zelených – Věra Jakubková a Olga Zubová – ochotny podržet při hlasování o důvěře.

Po rozvratu zelených se Soukup přimknul k politickému projektu Víta Bárty Věci Veřejné, ale to mu nebránilo být nablízko i sociální demokracii, když přímo spolupracoval s manželkou Jiřího Paroubka Petrou.

Klíčové pro něj vždy bylo i to, že jako nákupčí mediálního prostoru pro své klienty měl pod palcem i vydavatelské domy, s nimiž majetkově neměl nic společného.

Všechny tyto kontakty mu umožnily nasbírat dostatek peněz pro své plány. Namále měl zhruba před dvěma lety, kdy zjistil, že si televizním podnikáním přece jen ukousl trochu velký koláč. Potřeboval investora a tak dával signály, že je schopen se postavit i Andreji Babišovi, s nímž se mimochodem nepohodl při plánovaných mediálních obchodech. Z té doby pochází reportáže o neproclené kabelce Moniky Babišové, které Barrandov s gustem vysílal.