Žebříček vlivu v showbyznysu 2017: Doktor byznys nově na pozici č. 7

Továrna na sny, pozlátko a součást her, které lid potřebuje vedle chleba. To je showbyznys. Kdo ovšem tu továrnu aktuálně řídí? Tváře, které diváci estrád, návštěvníci divadel či muzikálů a hltači bulvárních zpráv často ani neznají. Mediální manažeři, píáristé, celebrity, které ze svého jména vytvořily nezpochybnitelné značky. Kdo patří mezi deset klíčových hráčů? Deník Neovlivní.cz aktualizoval žebříček nejvlivnějších lidí v českém showbyznysu.

 

Číslo 7: František Janeček – Pán vládního popu.

Narozen 14. září 1944, muzikálový producent, majitel agentury GOJA.

Pokud je Karel Gott nedostižnou hvězdou českého showbyznysu, pak v jeho zákulisí je stejně nepřekonatelným matadorem František Janeček. V pozlátkovém byznysu se pohybuje již pět desetiletí, vždy patřil ke špičce a hlavně – projevuje nesmírnou schopnost přežití.

Muž, který lpí na svém dálkově získaném právnickém titulu doktor, změnil v posledních letech zaběhnutou strategii a stal se tím, kdo umí na muzikálové scéně nejlépe stvořit novou hvězdu.

Největší šanci vždy měly jeho životní partnerky.

Po začátcích se skupinami Flamengo a hlavně Rebels v 60. letech spojil Janeček svůj život i byznys s polskou „Helenou Vondráčkovou“ Marylou Rodowicz. Vlastně pro ni založil svůj – režimu poplatný – cirkus Kroky Františka Janečka. Ten přetrval i česko-polskou lásku. A nabízel fanouškům jakousi nákupní galerii idolů. Pro každého něco. Paní a dívky měly padat k nohám Vladimíru Štanclovi alias Michalu Davidovi za klávesami, pro holčičky a mateřské typy zase byl připraven chlapečkovský Pavel Horňák, pro vojáky a celkově single muže krásná (byť bezmála zpěvu neschopná) Markéta Muchová. Koncem 80. let přibyla Iveta Bartošová, která na tom se zpěvem byla lépe, ve stáji kapelníka s vzezřením sňatkového podvodníka pak vystupovaly i hvězdičky jako Pepa Melen nebo Sagvan Tofi.

Aktuální pořadí

1. Ivan Zach »
2. Martin Švehlák »
3. Radek Lain »
4. Jaromír Soukup »
5. Oldřich Lichtenberg »
6. Milan Fridrich »
7. František Janeček »
8. František Nachtigall »
9. Michel Fleischmann »
10. Lucie Bílá »
» Jak jsme sestavovali žebříček vlivných v českém šoubyznysu

Prostoduché texty, jednoduché vtíravé popěvky, to byla značka Kroků. Sám Janeček v jednom z polistopadových rozhovorů pro deník Právo přiznal, že se nikdy „nesnažil předkládat dílka s filozofickým podtextem“. Politická témata podle něj v žádném režimu zpěvákům na chleba nevydělají.

Zároveň platilo, že je třeba s ním být zadobře. On sám byl s režimními cenzory jedna ruka a řada muzikantů si pamatuje, jak jim vystavili stopku, když si to s Janečkem rozházeli.

Po listopadu 1989 dostal nálepku normalizačního prodejného umělce a na čas showbyznys opustil. Obchodoval s oděvy a měl i luxusní restauraci. Ale nevydržel to dlouho. V roce 1993 si založil agenturu s již zmíněným Karlem Gottem a jeho zákulisní moc opět narůstala. Pořádal koncertní šňůry nejen Gottovi, ale řadě dalších umělců. A svůj vliv posiloval tím, co vždy uměl. Politickými vazbami. Vždy velmi dobře vycítil, kdy je třeba změnit preference. Nejdříve hodně pekl s občanskými demokraty, pak se sociálními. Dodával na předvolební mítinky svůj „Ein Kessel Buntes“; s rodinou již zesnulého sociáalnědemokratického premiéra Stanislava Grosse jej dodnes pojí přátelství. V posledních měsících se jeho preference stočily k Andreji Babišovi, jenž byl i s budoucí manželkou čestným hostem poslední premiéry pod taktovkou bosse Janečka.

S Gottem se Janečkovy cesty rozešly na přelomu posledního desetiletí. Doktorův byznys (byl to hudební publicista Jiří Černý, kdo Janečka překřtil na Doktora byznys) tím však rozhodně neutrpěl. Především proto, že začal uplatňovat zmiňovanou novou strategii.

Opustil bezduchý spotřební pop a vrhl se na nejnáročnější muzikálové produkce. Neváhá investovat desítky milionů do licencovaných projektů, jakými jsou Les Miserables nebo Fantom opery. Naposledy uvedl stejně obří produkci – Ples upírů. Tím se odlišuje od ostatních muzikálových představení v Praze. Ta si musí vystačit s rozpočty do dvaceti milionů, ale spíš s nižšími. A kvalita tomu odpovídá. Zato jich Janečkovi konkurenti (jako Oldřich Lichtenberg) zvládnou vypustit do světa násobně více.

A právě náročnější projekty mají potenciál stvořit hvězdu. Janeček si umí pohlídat mediální zájem, a tak byť neznámí, ale hlasově dobře disponovaní zpěváci a zpěvačky, mají s doktorem v zádech šanci se prosadit. A stejně jako jim umí pomoci nahoru, dokáže jich přitom mistrně využít.

Foto: GOJA Music Hall, produkce muzikálu Ples upírů

Příkladem budiž právě Ples upírů, jehož úspěšné uvedení Janečkovi přidalo body v hodnocení Neovlivní.cz. Producent vsadil na mladičkou Natálii Grossovou – možná příliš mladou na hlavní roli. Tím měl o publicitu postaráno. Talentovaná dcera expremiéra přitáhla pozornost a vampírská show má plno.

Janečkovi nadále zůstává „aura“ toho, s kým je dobré si to nerozházet. Málokdo si dovolil nepřijít na upírskou premiéru. Velké hvězdy přijímají od doktora i menší role. Jak je usmiřování drahé, by mohl vyprávět třeba Michal David. Když se s Janečkem rozhádali kvůli muzikálu Děti ráje, který nakonec namísto doktora uváděl Lichtenberg, udobřoval si Michal David svého bývalého šéfa z Kroků sochou od Olbrama Zoubka.

Jak dalece má muž, který prý ženy okouzloval kromě své moci zastřeným tichým hlasem, ještě chuť končit kariéry těch, kteří se znelíbili, se ukáže v nejbližších měsících na případu Terezy Mátlové. Dlouholetý vztah původně operní pěvkyně a mocného producenta po několika krizích zřejmě dospěl k té finální. Žena, kterou si dříve bulvár předcházel a její „lesk“ se odrážel i na kariéře její rovněž pějící sestry, dnes kromě řešení partnerské krize z centra pozornosti tabloidů vymizela. Pokud zmizí i z pódií, bude jasné, jak moc zlé je si Janečka znepřátelit.

Sdílet článekShare on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone


Images are for demo purposes only and are properties of their respective owners. Old Paper by ThunderThemes.net

Tento web používá k personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

Služby společnosti DeadLineMedia mohou pro své správné fungování vyžadovat tzv. cookies – tedy malá množství dat, které www servery přes prohlížeč běžně posílají a ukládají do počítače uživatele, aby identifikovaly jeho osobní předvolby a nastavení a usnadnily tak přístup k webovým stránkám. Celosvětově cookies na drtivé většině webových stránek využívají rovněž provozovatelé reklamních systémů pro zobrazování co nejrelevantnější inzerce. Pokud se rozhodnete, že tato cookies ukládat nechcete, najdete více informací a další postup na: http://www.youronlinechoices.com/cz/vase-volby.

Zavřít