Antimonopolní úřad popsal, jak fungoval kartel stavebních firem

Antimonopolní úřad udělil na sklonku minulého týdne rekordní více než dvoumiliardovou pokutu za kartel. Bez dalších podrobností – s ohledem na očekávané odvolání postižených firem – zveřejnil ÚOHS v podstatě jen to, že jde o sedm společností podnikajících ve stavebnictví a že praktiky v sektoru zkoumali znalci úřadu déle než tři roky. Mf Dnes ve svém aktuálním vydání popsala, jak kartel fungoval.

Deník získal rozhodnutí, ve kterém ÚOHS rozklíčoval praktiky firem, jejichž manažeři se v letech 2006 až 2008 domlouvali, jak postupovat při přípravě zakázek. Dávali si echo o nabízených cenách a dopředu se smluvili, kdo daný tendr na velkou veřejnou stavbu vyhraje.

Teď mají stavební firmy za kartel v zakázkách zaplatit 2,036 miliardy korun. Největší z nich – Strabag, Skanska a Eurovia – mají podle Mf Dnes zaplatit každá přes 600 milionech korun. Nejvíce největší z nich, Skanska, konkrétně 648 757 000 Kč. Další trestané společnosti se podělí o zbytek. Firma M-Silnice má zaplatit přes 56 milionů korun, Swietelsky přes 93 milionů, Berger Bohemia 16,5 milionu a Lesostavby na 7 milionů korun.

Mohlo by vás zajímat:

» Policie zkoumá Ťokovy účty, důkazy o machinacích ve Skanska chybí
» Právní bitva o Metrostav je na spadnutí, policie posílá spis žalobci
»Kdo jsou lidé, kteří svedou bitvu o Metrostav

Advokáti společností potvrdili, že se proti verdiktu budou odvolávat a odmítají, že by se firmy uchylovaly k zakázaným dohodám. Důkazy, o které se ÚOHS opírá, označili za běžné pracovní poznámky manažerů.

Antimonopolní úřad tento postup očekával. “Prvostupňový verdikt jistě nebude konečný, firmy se proti němu odvolají. Mají na to 15 dní od doručení rozhodnutí,” komentoval to v Českém rozhlase šéf úřadu Petr Rafaj. Připomněl, že ÚOHS se věcí zabýval přes tři roky. “Správní řízení bylo zahájeno v sedmém měsíci roku 2012, a jak postupovalo, tak se okruh kartelových firem neustále rozšiřoval,” uvedl Rafaj.

Největší případ, který jeho lidé zmapovali, se týká stavby šestikilometrového úseku rychlostní silnice R4.

“Tam si podle ÚOHS šestice firem nejdříve pohlídala, kdo půjde do soutěže. Pak koordinovala nabídky tak, že část z nich plnila jen krycí funkci. Většina hráčů se nesnažila vyhrát, jen doplnila nabídky předem určeného vítěze, sdružení SwietelskyStrabag, aby soutěž působila věrohodně. Když si na základě výměny informací byli sdružení Swietelsky-Strabag a jeho významný subdodavatel Eurovia jisti výsledkem, zvedli vítězové uměle cenu o 28 procent. Vyšetřovatelé ÚOHS to alespoň dovozují z ručně psaných poznámek na zabaveném dokumentu,” napsala Mf Dnes.

Zadavatel soutěže, Ředitelství silnic a dálnic, pak skutečně vyhlásilo sdružení SwietelskyStrabag vítězem a potvrdilo i nabídnutou cenu.