Babiš: Unijní dotace? Budu je tajit až do konce

Odcházející premiér opětovně zamlčel, že stavbu, kterou se chlubil, financovala z drtivé většiny Evropská unie.

Tak trochu to vystihuje celkový postoj podnikatele Andreje Babiše k dotacím z evropské unie: čerpám, co to jde, ale Evropskou unii beru jako nepřítele. A jako premiér, byť po prohraných volbách a na odchodu, dál tajím unijní příspěvky na výstavbu české infrastruktury.


Premiér otevírá nový úsek dálnice Foto: Hnutí ANO

Přesně tak se Andrej Babiš zachoval včera, když se nechal fotit u otevření nového úseku dálnic. “Řidiči dostávají v tomto týdnu pod stromeček dalších 40 km nových dálnic! Dnes 13km úsek D35 Opatovice nad Labem – Časy. Investice do dopravy zlomily v posledních dvou letech všechny rekordy, jen letos byl rozpočet SFDI 127,5 mld. Kč. Doufám, že nová vláda bude v tempu výstavby, které jsme nastartovali, pokračovat,” napsal na svůj Twitter.

Ani slovo o tom, že zmiňovaný dálniční úsek z více než dvou třetin financovala Evropská unie. A její úředníci opětovně museli českého premiéra v demisi uvádět na pravou míru.

“Jsme rádi, že jsme mohli dálničnímu Ježíškovi pomoci: 85 % nákladů na dnes otevřený úsek D35 pokryly fondy EU. Evropské fondy jsou navíc součástí rozpočtu SFDI – letos šlo o 37 miliard korun,” reagovali přímo na premiérův tweet úředníci z Evropské komise v ČR.

Ze strany lídra hnutí ANO nejde o nedopatření či ojedinělé opomenutí. Jak jsme popsali, Andrej Babiš neuvádí unijní příspěvky u většiny nových staveb, kterými se chlubí. Zejména to dělal před volbami. Proč unii ignoruje i po volbách, v nichž prohrál a odchází do opozice, to není jasné. On sám na to nikdy neodpověděl.


NEPŘEHLÉDNĚTE: Havlíček přitvrdil. Unijní finance tají už u všech staveb


Nebyl v tom přitom sám. Především před říjnovými volbami se jeho kandidujícím ministrům nehodilo zdůrazňovat, že bez dotací z EU by nepostavili vůbec nic.

Například vicepremiér a volební lídr ANO ve Středočeském kraji Karel Havlíček přitvrdil a před volbami zamlčoval finanční pomoc Evropské unie už u všech staveb, jejichž otevřením se tehdy chlubil. Ještě v létě přitom po kritice pár týdnů financování z EU přiznával, těsně před volbami už nebyl ani v jednom z jeho příspěvků na sociálních sítích. Popsali jsme ZDE.

Úředníci Evropské komise tak jen během září museli uvádět slova vládních politiků na pravou míru hned v deseti případech. Šlo například o obchvat Roudnice nad Labem, psychiatrický areál v plzeňské nemocnici, obchvat Lubence na D6 nebo okruh Plzně.

Na všechny tyto stavby většinovým dílem přispěla právě unie, veřejnost se to ale od českých vládních politiků nedozvěděla.

Unijní úředníci přitom dlouho vládní “opomenutí” přecházeli. Tím, jak se stala četnější především díky ministrovi Havlíčkovi a jeho otevírání nových úseků dálnic, jindy zdrženliví úředníci začali sami uvádět věci na pravou míru. Stejně jako u ministryně Aleny Schillerové či premiéra Babiše.

Redakce se opakovaně snažila od vládních politiků získat vysvětlení, zda jde z jejich strany jen o opomenutí či cílenou strategii Babišovy vlády. Po několika urgencích odpověděl až Karel Havlíček. Jeho tým přišel s vysvětlením, že příspěvky na sociálních sítích jsou moc krátké a zmínky o EU se jim tam nevejdou.

“Počet znaků v jednom tweetu je omezen, a proto nelze vycházet z předpokladu, že vše, co nebylo v tweetu, bylo zamlčeno,” stojí ve stanovisku ministra.

A mimochodem, když už Andrej Babiš zmiňuje ve svém tweetu přání, aby nová vláda pokračovala ve výstavbě dálnic ve stejném tempu: doufejme, že to tak nebude. Jeho vlády totiž v tomto ohledu patřily k těm nejhorším, jak opakovaně zmínil například NKÚ.

A tempo výstavby zaostalo i za Babišovými sliby. Před volbami 2017 hnutí ANO slibovalo až 280 kilometrů nových dálnic, do čehož ovšem ve svém programovém prohlášení zahrnovalo i 110 kilometrů opravené dálnice D1. Skutečně nových kilometrů pak premiérovo hnutí chtělo postavit 170. Nakonec jich ale bylo za celé uplynulé volební období o sedmdesát méně.

Zdroj náhledové foto: Hnutí ANO

Sdílet článekShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email