© Dead Line Media s.r.o. 2016 – všechna práva vyhrazena | buďte s námi v kontaktu: facebook – twitter – napište nám
© Design: Prokoho.cz | Souhlas se zpracováním osobních údajů (nastavení, odvolání)
Obchodní války zasáhnou Evropu. Přesněji řečeno – začnou teď v listopadu, až Evropská unie vyhlásí až 45,3 procenta vysoká cla na elektromobily z Číny. Očekává se, že Čína vrátí úder.
„Dříve byli protekcionisté vysmíváni kvůli škodám, které zavedením cla způsobili sami sobě. Dnes se účast v soubojích protekcionistů považuje za projev síly,“ komentoval tažení evropských politiků Gerald Braunberger z německého deníku FAZ.
Přitom donedávna se Evropa snažila odbourat překážky zvláště při obchodu s Čínou a Amerikou. Také díky tomu mohla na vývozu svých výrobků, v první řadě automobilů, vybudovat svůj blahobyt. Teď tedy míříme opačným směrem.
Politikům nejde při vyhlašování obchodních válek o podporu ekonomiky, ale o posílení vlastní moci. Své tvrzení může novinář Braunberger opřít o příběh, jak Evropská komise s Evropskou radou rozhodovaly právě o clech pro Číňany.
O prvním říjnovém víkendu přednesla předsedkyně komise Ursula von der Leyenová zprávu o šetření, které její lidé podnikli v čínských továrnách. Odhalili přitom, že čínská vláda továrny na elektromobily nepřípustně dotuje, a proto podle míry státní podpory vyměřila na dovoz elektrovozů clo – od 17 procent pro koncern BYD přes 18,8 procenta pro Geely až po 35,3 procenta pro SAIC Motor. Nové poplatky se připočtou k již existujícím desetiprocentním clům.
Faktickým důvodem je zabránit, aby Číňané nasadili na evropském trhu elektroauta za cenu okolo 20 tisíc eur, když žádná tuzemská automobilka nedokáže prodávat výkonnější elektrovůz na baterii pod 30 tisíc eur. Vlastně se něco takového dalo čekat, protože Spojené státy uvalily na dovoz aut z Číny stoprocentní přirážku.
Mohlo překvapit, že proti clům na čínská auta vystoupil německý kancléř Olaf Scholz, podle kterého zásah Evropské komise konkurenceschopnosti evropských, a zvláště německých elektrovozů nepomůže. Expertům však bylo od počátku zřejmé, proč si kancléř nepřeje, aby bruselská komise evropské trhy chránila.
Produkce SAIC Motor a dalších čínských automobilek tvoří jen menší část dovozů z říše středu do Evropy, větší část dosud zajišťují němečtí výrobci s čínskou adresou, v první řadě BMW a Volkswagen, v menší míře Mercedes. „Tady vidíte, jak snadno se člověk může střelit do vlastní nohy,“ potvrdil deníku Welt svůj nesouhlas s celní bariérou šéf BMW Oliver Zipse.
Co získají díky clům evropské automobilky? A nakolik se to týká i České republiky? Analýzu přináší aktuální vydání časopisu Neovlivní.cz. PŘEDPLATNÉ.
Zdroj náhledové foto: Shutterstock.com