Karel III. je dnes korunován po smrti své matky Alžběty II.
Být následníkem trůnu ve Velké Británii je trochu prekérní situace. Připravujete se a čekáte na to, až jednou budete plnit osudem předurčenou roli. Ovšem abyste mohli naplnit své životní poslání, je k tomu třeba „maličkost“. Aby váš rodič zemřel. V rozpolceném postavení, kdy toužíte, aby váš život došel naplnění, a zároveň si rozhodně nepřejete přijít o „mamku“, prožil Charles Philip Arthur George Windsor dlouhých sedm desetiletí. První, čemu ve chvílích zármutku nad ztrátou matky čelil, bylo celosvětové rozebírání otázky: Jaký bude Karel III. král a kam nasměruje monarchii?

Foto: Shutterstock.com
Marmite je britská pomazánka vyráběná z kvasnicového extraktu, který vzniká jako vedlejší produkt při vaření piva. Podobně jako pivo je velice bohatá na vitamín B. Marmite je lepkavá, tmavě hnědá hmota s velmi výraznou chutí, která rozděluje názory spotřebitelů. Slogan společnosti vyrábějící Marmite zní: „Buď to miluješ, nebo nenávidíš.“ Tolik praví Wikipedie o trochu zvláštní typicky britské pochoutce.
Britská monarchie, Koruna, královská Firma, zkrátka rozvětvená rodina Windsorů a vše, co k ní patří, je jako pomazánka Marmite. A ne, není to tím sloganem. Královský spektákl můžete milovat, může vás bavit, může vás štvát, nebo vám může být jedno (a spoustě lidí i v samotném Spojeném království je). Podobnost s kvasnicovým extraktem je v balení. To se za desetiletí nemění. Tedy – když nad tím moc nepřemýšlíte. Sklenice a etikety Marmite procházejí tak drobounkými změnami v čase, že byste přísahali, že jsou pořád stejné, jako když jste byli malí. Ale kdybyste je postavili vedle sebe…
A taková byla přesně Koruna pod „generální ředitelkou“ Alžbětou II. Přebírala rozpadající se impérium, ale královská rodina i díky popularitě nashromážděné za války dál vytvářela až mystický obraz panovníka, někoho nedosažitelného, neproniknutelného, stojícího nad vším a všemi. To vše podporované tradicemi svázanými obřady, pravidly, příkazy a zákazy. Dnes je to v porovnání s 50. lety minulého století přívětivá instituce, komunikující moderními nástroji, neustále v kontaktu s lidem.