© Dead Line Media s.r.o. 2016 – všechna práva vyhrazena | buďte s námi v kontaktu: facebook – twitter – napište nám
© Design: Prokoho.cz | Souhlas se zpracováním osobních údajů (nastavení, odvolání)
Sto šedesát pět milionů korun. Přesně tolik peněz jsme podle oficiálních čísel ministerstva financí my všichni vyhodili oknem jen díky tomu, že se dvě ministerstva řízená odborníky nominovanými za hnutí ANO nedokázala domluvit. Nešlo přitom o žádnou složitou IT zakázku, ale o banalitu: kolik aut mají dostat celníci, aby mohli nově kontrolovat výběr mýtného.
Vláda Andreje Babiše sebe samu prezentuje jako tým profesionálů, co napravuje chyby svých předchůdců z „tradičních stran“ a spravuje stát s péčí řádného hospodáře. Příběh jedné nekomplikované dodávky vozidel pro celníky, který redakce Neovlivní.cz zrekonstruovala díky svědeckým výpovědím a písemné dokumentaci, však názorně ukazuje, jak je to ve skutečnosti.
Ministr dopravy Vladimír Kremlík přebírá se zástupci ŘSD od společnosti CzechToll 40 nových vozidel pro celníky. Foto: Ministerstvo dopravy
Loni v září uzavřelo ministerstvo dopravy smlouvu na provozování mýtných bran s konsorciem firem spadajících do impéria Petra Kellnera CzechToll a SkyToll, které nahradilo dosavadního dodavatele, firmu Kapsch. Součástí nové smlouvy z éry ministra Dana Ťoka byla i dodávka čtyřiceti vozidel, kterými mají celníci nově kontrolovat výběr mýtného. V půli září si zástupci Ředitelství silnic a dálnic auta také převzali.
Jenže slavnostnímu aktu, u kterého se zvěčnil i současný ministr dopravy Vladimír Kremlík, předcházel několikaměsíční ping pong mezi ministerstvem dopravy a ministerstvem financí, pod které celníci spadají. Ukázalo se totiž, že celníci dokážou personálně „obhospodařit“ jen pětadvacet aut. Tak jako doposud. Na obsazení většího počtu zkrátka podle svých stanovisek nemají personál.
Zbývajících patnáct vozidel, jejichž cenu ministerstvo financí samo vyčíslilo na 165 milionů korun, zůstane podle všeho stát v garážích.
„Celní správa ohledně počtu aut názor nezměnila,“ potvrdila na dotaz Neovlivní.cz stanovisko celníků Hana Prudičová z generálního ředitelství.
Kromě počtu aut rozporovala v meziresortní komunikaci přímo ministryně financí Alena Schillerová i cenu dodávaných vozidel. Zatímco jedno nové auto stojí podle oficiálního stanoviska financí jedenáct milionů, ta současná, která celní správa využívá, jsou o sedm milionů levnější.
„Částka 11 milionů s přihlédnutím ke skutečnostem, že v současné době celní správa pro svou činnost mobilní kontroly využívá vozidla, jejichž pořizovací cena byla v hodnotě 3,9 milionu, se jeví z mého pohledu jako správkyně státního rozpočtu zarážející a žádám o její vysvětlení,“ napsala Schillerová svému vládnímu kolegovi Kremlíkovi.
Co teď s auty, na které celníci nemají personál, bude? Jak je možné, že nikdo předem neřešil, kolik aut je potřeba? A kdo za to může? Čtěte v tištěném časopise Neovlivní.cz.