© Dead Line Media s.r.o. 2016 – všechna práva vyhrazena | buďte s námi v kontaktu: facebook – twitter – napište nám
© Design: Prokoho.cz | Souhlas se zpracováním osobních údajů (nastavení, odvolání)
České dráhy otočily a zaplatily stovky milionů za prohranou arbitráž se společností Škoda Transportation. Původně nechtěly platit nic. Deník Neovlivní.cz zjistil, že překvapivému obratu manažerů státní železnice předcházela utajená schůzka místopředsedy hnutí ANO Jaroslava Faltýnka s generálním ředitelem Škody Tomášem Ignačákem. Setkání se uskutečnilo zkraje roku v prostějovském tenisovém klubu.
Formálně nemá druhý muž vládního hnutí ANO s Českými dráhami nic společného. Fakticky lze ale státní železnice a v podstatě i celý resort dopravy označit za Faltýnkovo mocenské pole: od lídra hnutí Andreje Babiše dostal za úkol “ohlídat” nevyzpytatelného Dana Ťoka v čele ministerstva, dráhy uzavřely s jeho životní družkou lukrativní smlouvu na marketing a do čela dozorčí rady firmy posadil svého souputníka z politiky i Agrofertu Milana Ferance.
Když tedy ministr dopravy Ťok krátce po prohrané arbitráži se Škodou Transportation označil verdikt za pochybný a prohlásil, že se hodlá soudit, aby dráhy nemusely nic platit, firma hledala spojence jinde. Ředitel Škody Transportation Tomáš Ignačák se nakonec dostal k Faltýnkovi, se kterým se podle zjištění Neovlivní.cz také zkraje letošního roku osobně sešel.
Schůzka se odehrála pár týdnů po prohrané arbitráži v prostorách prostějovského tenisového klubu, který mimochodem sponzoruje Agrofert.
Setkání se kromě Faltýnka zúčastnil ještě dlouholetý manažer Agrofertu, regionální politik za ANO a šéf dozorčí rady státní železnice Feranec. A také Faltýnkův poslanecký stín, místopředseda rozpočtového výboru za ANO Jan Volný.
Informace o schůzce získal deník Neovlivní.cz ze dvou na sobě nezávislých zdrojů. Setkání následně potvrdila i společnost Škoda Transportation.
“Šlo o soukromé setkání generálního ředitele. A stejně jako jiná soukromá setkání je nebudeme komentovat,” uvedla Lubomíra Černá, ředitelka korporátní komunikace a marketingu Škody. Na výslovný dotaz Neovlivní potvrdila jména účastníků schůzky.
Jaroslav Faltýnek ani poslanec Volný se ke schůzce zatím nevyjádřili. Faltýnek sice obdržel sms dotazy, ale nereagoval na ně. Telefon po během středy nezvedal – stejně jako Volný.
Z pohledu Škody Transportation dává smysl i to, že se schůzky účastnil předseda dozorčí rady Českých drah Milan Feranec. Bez posvěcení dozorčí rady by manažeři firmy sami nikdy nerozhodli o vyplacení stovek milionů Škodě Transportation.
Byl to přitom právě Feranec, kdo ještě v roce 2014 za dozorčí radu odmítal jakékoli dohody a vyplácení peněz. Jeho obrat letos v únoru – po schůzce na tenise – popsaly Babišovy Lidové noviny, když komentovaly Ferancovu podporu smíru: “Pokud by státní dopravce skutečně uzavřel dohodu o narovnání, šlo by o překvapivé rozhodnutí. České dráhy nejprve napadly výsledek mnohaletého sporu žalobou u soudu, na začátku roku se pak dokonce obrátily na policii, aby prošetřila, zda ve věci nedošlo k trestnému činu,” uvedly LN.
Nynější obrat Českých drah staví do nevýhodné pozice politiky z vládního hnutí ANO, kteří od počátku výsledek prohrané arbitráže zpochybňují, státní železnice nadto patří do jejich resortu.
Lídr hnutí Andrej Babiš loni v listopadu, kdy rozhodčí soud zveřejnil verdikt, zahltil svůj twitterový účet smrští rozzlobených tweetů . “Škoda Transportation má podle rozhodčího soudu dostat 760 mil. Kč za to, že dodala lokomotivy o 5 let později než měla! To si dělají srandu?,” napsal například (více zde »).
A vzápětí spustili politici zákulisní mocenskou hru, v níž jde mimo jiné o premiérova přítele Radka Pokorného. Ten totiž zastupuje coby právník Škodu Transportation proti státu, současně je ovšem místopředsedou rozhodčího soudu, který spor řešil (detaily tady »).
.