Daňový únik z reklamy na Čapí hnízdo? Čeká se na verdikt Schillerové

Policisté už loni měli za to, že inzerci na premiérově Čapím hnízdě skutečně provázely daňové úniky. Dodneška ale případ neposunuli, čekají na stanovisko finančních úřadů.


Střet zájmů českého premiéra v praxi: policie stále nedokončila vyšetřování podezření z daňových úniků z reklamy na premiérovo luxusní víkendové sídlo. Důkazy jim má dodat premiérova věrná členka vládního kabinetu, ministryně financí Alena Schillerová. Kam až sahá její loajalita?

Andrej Babiš na Čapím hnízdě, duben 2018. Foto: hnutí ANO

Nebýt příjmů z inzerce, premiérova farma Čapí hnízdo by prvních pět let své existence, kdy formálně stála mimo holding Agrofert, nepřežila. A ani by nedokázala splácet stamilionový úvěr, který jí na výstavbu poskytla banka HSBC. Prakticky všechnu reklamu si na nově vybudované farmě podle vyšetřování Evropského úřadu pro boj proti podvodům OLAF a dvou znaleckých posudků, s nimiž pracovala policie, zadávaly firmy z holdingu Agrofert.

V roce 2010 tvořil příjem z reklam 91 % všech výnosů farmy, o rok později to bylo 81 %, v roce 2012 pak 88,2 % a v roce 2013 to bylo 71 %. Celkem šlo i s rokem 2009 o téměř 300 milionů korun. Jen pro srovnání: celá volební kampaň hnutí ANO před parlamentními volbami v roce 2017 stála 84,5 milionu.

Policie se už loni podle zjištění Neovlivní.cz přiklonila k názoru, že reklama na Čapím hnízdě byla fiktivní a fakticky neproběhla. Farma ale díky příjmům z inzerce mohla splácet úvěr a firmy z holdingu si naopak mohly reklamu dávat do nákladů, snižovat tak daňový základ a tím i daně, které následně odváděly státu.

Chcete se dozvědět víc?

Předplaťte si tištěný magazín + web Neovlivní za 1990,- Kč / rok a získáte:

  • Unikátní časopis týmu novinářky Sabiny Slonkové (doručujeme 9x ročně)
  • Investigace, analýzy a rozhovory
  • Exkluzivní zjištění ke klíčovým událostem
  • Každodenní přístup k originálnímu obsahu na webu Neovlivní.cz

Již mám předplatné
Přejít nahoru