Policisté už loni měli za to, že inzerci na premiérově Čapím hnízdě skutečně provázely daňové úniky. Dodneška ale případ neposunuli, čekají na stanovisko finančních úřadů.
Střet zájmů českého premiéra v praxi: policie stále nedokončila vyšetřování podezření z daňových úniků z reklamy na premiérovo luxusní víkendové sídlo. Důkazy jim má dodat premiérova věrná členka vládního kabinetu, ministryně financí Alena Schillerová. Kam až sahá její loajalita?

Nebýt příjmů z inzerce, premiérova farma Čapí hnízdo by prvních pět let své existence, kdy formálně stála mimo holding Agrofert, nepřežila. A ani by nedokázala splácet stamilionový úvěr, který jí na výstavbu poskytla banka HSBC. Prakticky všechnu reklamu si na nově vybudované farmě podle vyšetřování Evropského úřadu pro boj proti podvodům OLAF a dvou znaleckých posudků, s nimiž pracovala policie, zadávaly firmy z holdingu Agrofert.
V roce 2010 tvořil příjem z reklam 91 % všech výnosů farmy, o rok později to bylo 81 %, v roce 2012 pak 88,2 % a v roce 2013 to bylo 71 %. Celkem šlo i s rokem 2009 o téměř 300 milionů korun. Jen pro srovnání: celá volební kampaň hnutí ANO před parlamentními volbami v roce 2017 stála 84,5 milionu.
Policie se už loni podle zjištění Neovlivní.cz přiklonila k názoru, že reklama na Čapím hnízdě byla fiktivní a fakticky neproběhla. Farma ale díky příjmům z inzerce mohla splácet úvěr a firmy z holdingu si naopak mohly reklamu dávat do nákladů, snižovat tak daňový základ a tím i daně, které následně odváděly státu.