Databáze lží: Havlíček a mediální jednička

Redakce Neovlivní.cz buduje databázi lží, v níž si může každý snadno dohledat, kdy který politik lhal. Lži veřejných činitelů ověřujeme klasickými, ale i investigativním postupy. O projektu více zde.

«« Zpátky do databáze lží

Karel Havlíček: Státní dopravce inzeroval v premiérově firmě, protože je to jednička v inzerci

Ministr průmyslu Karel Havlíček musel místo premiéra ve Sněmovně vysvětlovat, jak je možné, že státní České dráhy dávají vydělat vydavatelskému domu Mafra ze svěřenského fondu Andreje Babiše.  Radiožurnál totiž upozornil už na několikátý případ, kdy podnikání Andreje Babiše financuje zčásti stát. Tentokrát šlo o to, že České dráhy utratily od roku 2015 celkem 112 272 840 Kč za reklamu, marketing a propagaci u mediální skupiny Mafra.

Ministr se s tím vypořádal jednoduše: všechno je v pořádku. “Nemůžu za to, že Mafra je nyní jedničkou v online inzerci,” prohlásil ministr Karel Havlíček na zasedání hospodářského výboru, kde se jej na případ ptali poslanci.

Potíž je, že ministrův argument neobstojí. Mafra totiž inzertní jedničkou na trhu není. Tou je už roky portál Seznam.cz, jehož objem inzerce je v některých měsících až dvakrát tak velký. Konkrétní čísla ZDE.

A suma, kterou státní dráhy nalily do Mafry, je navíc ve srovnání s  ostatními velkými mediálními domy rekordní.  Vydavatelství CNC, pod které spadá například nejčtenější list Blesk, od státních drah získal inzerci o řád nižší než Babišova Mafra. Za stejné období dráhy podle dokumentů veřejnoprávního rozhlasu poslaly do CNC 17 milionů, nejsledovanější televize pak získala “jen” 47,7 milionů.

Mafra navíc inzerci obdržela z velké části bez výběrového řízení.

Inzerce pro Mafru není jediný případem, kdy státní firmy vylepšují soukromé konto českého premiéra. Už dříve jsme například upozornili, že jsou to jeho ministři, kteří docházejí do Mafry na eventy, které firma zpeněží. Jde o sponzorované akce na konkrétní téma, sponzory jsou zhusta státní firmy. Mafra navíc oproti jiným mediálním domům využívá tu výhodu, že může lákat sponzory na účast člena vlády, a zároveň jim umožnit, aby sponzorské peníze fakticky šly „na účet premiéra“.

Takž ve finále jsou to právě státem řízené firmy, na které má Babišův kabinet přímý vliv, co ve velkém utrácejí za reklamu právě „u Babiše“.

K vylepšování hospodaření Agrofertu z veřejných peněz se nakonec vyjádřil i sám premiér. A to v reakci na interpelaci Markéty Pekarové Adamové, která se dožadovala vysvětlení. A co jí premiér odpověděl? “Já k tomu de facto nemám co říct. A pokud máte nějaké pochybnosti, no tak musíte interpelovat někoho jiného, protože já skutečně tohle neřeším, ani nemíním řešit. Nevidím na to nejmenší důvod,” prohlásil.

«« Zpátky do databáze lží

Partner projektu  Projekt Databáze lží vzniká díky podpoře Martina Hájka.

 

Nové kousky politických lží najdete také v tištěném časopisu Neovlivní.cz. Předplatit si jej můžete zde:

Zdroj náhledové foto: Vlada.cz