Za kulisy: Co odhalila zakázka na dálniční známky

Premiér Andrej Babiš tvrdí, že o podezřelé zakázce na elektronické dálniční zámky neměl tušení. Buď nemluví pravdu. Nebo si jím vybraní ministři dělají, co chtějí. A informace lídrovi hnutí ANO tají i jeho lidé, kterými státní aparát obsadil, aby měl kontrolu. Přinášíme přehled členů hnutí ANO, kteří sedí v úřadech, jimž téma dálničních známek prokazatelně prošlo rukama.

“Není možné, aby o takových obřích IT zakázkách nevěděla dopředu vláda a náš zmocněnec pro digitalizaci,” tvrdí opakovaně premiér Andrej Babiš.

Jeho hnutí ANO přitom ovládá ministerstvo dopravy, kde byl v době počátečních příprav novely zákona o elektronických dálničních známkách ještě Dan Ťok. Za hnutí ANO byl do vlády vyslán i Ťokův nástupce Vladimír Kremlík, kterého zakázka nyní stála ministerský post.

Babišovi lidé sedí i ve vedení Státního fondu dopravní infrastruktury, který rozhoduje o desítkách miliard korun na dopravní stavby, a také v jeho kontrolním orgánu. Právě fond kritizovanou zakázku připravil. V čele výboru stál doposud Kremlík, další bývalý ministr Ivan Pilný je jeho členem.

Do dozorčí rady fondu hnutí ANO vyslalo dva své nominanty: Pavla Kováčika (jde jen o shodu se stejnojmenným poslancem KSČM), který už ale v kontrolním orgánu fondu nesedí. Kováčik se stal loni na pouhé tři měsíce šéfem ŘSD, kdy následně pro konflikty s Kremlíkem rezignoval. Nyní je předsedou dozorčí rady poslanec ANO Pavel Pustějovský.

Redakce Neovlivní.cz oslovila jednotlivé členy ANO, zda o zakázce vládu či premiéra informovali. Odpověď nedorazila ani od jednoho z nich.

Dozorčí rada přitom loni minimálně v jednom případě dostala na stůl informaci o tom, že se chystá zavádění elektronických dálničních známek. Bylo to loni v březnu, a kontrolní orgán si následně vyžádal další informace. Jasně to stojí v usnesení dozorčí rady.

Další člen kontrolního orgánu fondu a bývalý ministr dopravy za ODS Zbyněk Stanjura nicméně říká, že o parametrech samotné zakázky on osobně informace nikdy nedostal.

“Fakticky to chodí tak, že výbor něco schválí, pak to jde do dozorčí rady, ale ta to už může maximálně vzít na vědomí. Každopádně nechápu, jak tato informace mohla zůstat před vládou utajena. Bylo nepsané pravidlo, že každá zakázka nad 300 milionů jde alespoň na vědomí do vlády,” dodal Stanjura.

Novelu zákona o pozemních komunikacích, která zavedla elektronické dálniční známky, přitom Babišova vláda projednala loni v 4. února. Vladimír Kremlík následně 5. září veřejně představil projekt dálničních známek, o němž obšírně včetně fotogalerie informovala média – především ta z holdingového tisku premiéra Andreje Babiše. Přesto premiér trvá na tom, že nevěděl.