Dřív kvůli tomu padala vláda, teď chce ODS opět vyjít kamionům vstříc

Česko má hluboký, systémový problém: stále větší podíl přepravy zboží si ukrajuje kamionová doprava. A vládní politici tomu jdou ještě naproti.

Bylo září 2008 a Topolánkova vláda po více než ročních vleklých diskusích a politickému vyhrožování schválila zákaz víkendových jízd kamionů: a to pro páteční odpoledne a neděli.

“Lidé si budou moci alespoň o víkendu odpočinout od hluku a znečištěného ovzduší. Zákaz přinese plynulejší víkendovou dopravu a snížení počtu dopravních nehod, včetně těch smrtelných,” komentoval to tehdy Martin Bursík, který coby ministr životního prostředí zákaz protlačil.

Ilustrace: Shutterstock / Siwakorn1933

Tlak dopravců a lobbistů proti tomuto záměru byl silný. Vládnímu rozhodnutí ale pomohl fakt, že Bursíkova Strana zelených měla tento bod jako klíčový ve svém předvolebním programu. A lídr partaje jeho schválení spojoval s dalším fungováním Zelených v Topolánkově kabinetu.

“Je to pro nás jedna z absolutních priorit. A pokud ne, tak půjdou zelení z vlády,” říkal tehdy Bursík a i díky přátelským vztahům s Topolánkem nakonec uspěl. Dlouho ale neslavil.

Topolánkova vláda o pár týdnů později stejně padla, během překvapivého hlasování o nedůvěře vyvolané Jiřím Paroubkem. Premiéra tehdy podtrhli dva jeho vlastní poslanci z ODS a dvě bývalé stranické kolegyně Bursíka. A s vládou padl i páteční zákaz kamionů, nastupující Fischerova vláda jej stáhla.

Páteční a částečně sobotní zákaz tedy dál platí jen o prázdninách a o svátcích. Naopak ten nedělní vydržel čtrnáct let, přežil levicové i pravicové kabinety. Včetně vlády Andreje Babiše.

Tlak na změnu přišel opět s návratem ODS do Strakovy akademie.

Jsou to právě občanští demokraté, kdo nyní navrhuje, aby se kamiony vrátily na silnice i o víkendu. Od chvíle, kdy jim to politici znemožnili, přitom doprava zejména na dálnicích dramaticky zhoustla. A kamiony se staly systémovým problémem České republiky, který fakticky nikdo neřeší.


ČTĚTE TAKÉ: Přejetá republika. Česko má systémový problém: Kamiony


Občanští demokraté, alespoň někteří, si to ale nemyslí. Poslanec za ODS Stanislav Blaha protlačil sněmovnou návrh na změnu, která fakticky posílá kamiony zpátky do nedělních dopravních špiček. Návrh už jde do třetího čtení a má podporu ministra dopravy Martina Kupky, rovněž z ODS.

Blaha ani Kupka se ve své argumentaci zcela shodují s výroky sdružení dopravců ČESMAD: děláme to pro kamioňáky, aby mohli být o víkendech brzy doma.

“Návrh směřuje ke zlepšení pracovních podmínek řidičů nákladních vozidel tím, že jim umožní i v době zákazu jízdy provést vykládku zboží na území České republiky a následně pak bez nákladu dojet do místa bydliště řidiče nebo sídla či provozovny dopravce,” uvedl Blaha v odůvodnění jednoho z pozměňovacích návrhů, které k novele předložil.

A ministr Kupka pak v Mf Dnes, která na plány občanských demokratů jako první upozornila, dodal: “Komě lepších pracovních podmínek by se tím eliminovalo riziko spěchajících řidičů, kteří se snaží stihnout nemožné. Výhodou by bylo i více volných míst na odpočívkách.”

A teď ještě mluvčí ČESMAD Martin Felix: “Především by to pomohlo řidičům. Dnes se stává, že řidič nestihne dojet do cíle a musí až do skončení zákazu zůstat na parkovišti, čímž přijde o polovinu víkendu.”

Připomeňme si, jak Topolánkova vláda kdysi záměr zakázat kamiony v pátek a v neděli zdůvodnila: je to hlavně pro bezpečnost na silnicích. Vláda se tehdy opírala mimo jiné o analýzu, podle níž je mezi 14 a 18 hodinou na silnicích nejvíc aut, přičemž v pátek je to o patnáct procent víc než pracovních dnech. “Počet nehod je v této době až o 20% vyšší,” argumentovala Topolánkova vláda.

Poslanci ODS jdou dopravcům na ruku opakovaně. Ještě v opozici zařízli plány Babišovy vlády na plošný zákaz předjíždění pro kamiony na dálnicích. Návrh přišel poté, co předjíždějící se kamiony během sněhové kalamity opakovaně zablokovaly na dlouhé hodiny dálnice.

“Je to špatně postavené, takto plošně se to dělat nedá,” zdůvodnil zamítavé stanovisko poslanců ODS Jan Bauer.

Stejně tak před časem v rámci vládních úsporných balíčků vyšlo najevo, že zatímco dálniční známku pro osobní auta Fialův kabinet zdraží, kamionům je ponechá na současné výši. Popsali jsme ZDE.

Stalo se tak ve stejné době, kdy Nejvyšší kontrolní úřad znovu poukázal na skutečnost, že zemi křižují přetížené kamiony a nikdo s tím nic nedělá.

Proč jdou politici dopravcům na ruku? A proč se brání vyhnat nákladní přepravu na železnici? Kolik bude muset ještě zbytečně zemřít lidí? Odpovědi přináší Letní speciál Neovlivní.cz, který právě připravujeme. Objednávat můžete už nyní v sekci PŘEDPLATNÉ.

Zdroj náhledové foto: Shutterstock.com

Sdílet článekShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email