Havlíček: tweety jsou krátké, zmínky o EU se mi tam nevejdou

Vicepremiér opakovaně zamlčel u staveb, kterými se chlubil na sociálních sítích, že byly stovkami milionů financovány z unijních peněz

Vicepremiér, ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček konečně reagoval na svá několikerá opomenutí účasti Evropské unie na stavbách, kterým se chlubí na sociálních sítích.

Získat jeho reakci ale nebylo jednoduché. Když redakce zaslala žádost na tiskový odbor ministerstva průmyslu a obchodu, přišla odpověď, že je třeba se ptát Havlíčka z dopravy. “V dané věci je třeba se obrátit na kolegy z odboru komunikace ministerstva dopravy. Děkuji za pochopení,” uvedla Havlíčkova mluvčí z MPO Štěpánka Filipová.

Premiér Andrej Babiš, viceministr Karel Havlíček na prohlídce zrekonstruovaného mostu Vysočina na D1, 28. 11. 2020. Foto: vlada.cz

Ministr pak skrze resort dopravy odpověděl, že nic nezamlčuje. A zmínky o EU v jeho příspěvcích na sociálních sítích prý nejsou proto, že se tam nevejdou.

“Počet znaků v jednom tweetu je omezen, a proto nelze vycházet z předpokladu, že vše, co nebylo v tweetu, bylo zamlčeno,” stojí ve stanovisku ministra.

Havlíček už ale nevysvětlil, proč finanční spoluúčast EU na Twitteru neuvádí v takzvaném vlákně. To využil například tento týden při oznámení o otevření nového úseku D48 a obchvatu Skotnice. První část byla věnována D48, druhý obchvatu. Právě do druhého tweetu by se zmínka o EU bezpečně vešla. Ale nebyla tam.

Jak stojí v Havlíčkově stanovisku z ministerstva dopravy, postup ministra je pořádku, protože přece zástupce EK zvou na slavnostní otevírání jednotlivých staveb.

Ačkoli dotazy redakce byly adresované přímo ministrovi, odpovědi se vztahují nikoli k postupu jeho samotného, ale celého resortu. “Ministerstvo dopravy stejně jako investorské organizace Ředitelství silnic a dálnic, Správa železnic nebo Ředitelství vodních cest o spolufinancování dopravních staveb z fondů EU samozřejmě informuje,” stojí ve stanovisku.

Dosah tiskových zpráv vyjmenovaných úřadů či jejich webů je přitom mnohem menší, než příspěvky na Havlíčkově twitterovém účtu, který sleduje 17 tisíc lidí. Takový účet ŘSD sledují tři tisícovky uživatelů.

A ještě pro přesnost. Dotazy na ministra zněly: Proč ministr Havlíček u řady staveb zamlčuje finanční účast EU? Jak hodnotí fakt, že to musí po jeho příspěvcích připomínat zastoupení Evropské komise v Praze?

Druhý dotaz nechal Karel Havlíček skrze svůj resort bez odpovědi. Není tedy jasné, jestli mu není trapné, že dosud zdrženlivé zastoupení EK v Praze kvůli němu poslední měsíce zvolilo novou strategii. Původně Havlíčkovo zamlčování nechávali unijní úředníci bez reakcí. Nyní ale pokaždé reagují na jeho příspěvky dodatečnou informací, že se na stavbě podílela Evropská unie.

Karel Havlíček zamlčoval unijní injekce nejen u výše zmiňované D48 a obchvatu Skotnice. Už jsme popsali, že stejně vicepremiér postupoval v případě staveb na dálnících D1 a D6, u Negrelliho viaduktu, covidových pomocích podnikatelům či u obchvatu Chýnova.

A podobně se choval i jeho vládní šéf Andrej Babiš. I on zapomíná uvádět, že některé ze staveb, kterými se chlubí, spolufinancuje Evropská unie.

“Všichni o tom mluvili, ale až my jsme to udělali. Negrelliho viadukt je první úsek železnice z centra Prahy na letiště,” napsal premiér Andrej Babiš k videu, které zveřejnil k otevření Negrelliho viaduktu.

O stamilionovém unijním příspěvku ani slovo.

Zdroj náhledové foto: Vlada.cz

Sdílet článekShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email