Kluci zpoza plakátů: Lidovci a STAN – Dva štáby, jedna strategie?

Jejich tváře ani jména neznáte, zpravidla nejsou těmi, jimž ve volební místnosti odevzdáte hlas. Přesto na nich do značné míry podpora stran stojí – a s nimi padá. Řeč je o politických marketérech, volebních manažerech, kreativcích, kteří se mají postarat o to, aby preference těch, kdo si je najal, stoupaly. Redakce dění ve stranických kuchyních pravidelně monitoruje, nyní odemykáme zprávu o stavu politického zákulisí, která vyšla v tištěném magazínu Neovlivní.cz ».

Kdo jsou strůjci výher a porážek KDU-ČSL a STAN

Lidovci, kteří ohlásili plán vyrazit do voleb spolu s hnutím Starostů a nezávislých, rozehráli riskantní hru o zisk 10 procent hlasů. Ta potřebují, aby se ve volební koalici přehoupli do Poslanecké sněmovny.

Lidovci a Starostové mají svůj dobrovolnický žlutý tým. Repro: kdu.cz

Pracovat na tom budou volební štáby obou stran, které bude koordinovat jakýsi politický supervolební štáb ve složení Pavel Bělobrádek (předseda KDU-ČSL), Marian Jurečka (místopředseda KDU), Petr Gazdík (předseda STAN) a Vít Rakušan (místopředseda STAN). Špičky obou uskupení budou zároveň určovat i hlavní směřování kampaně, její priority a politickou linku.

Volebním manažerem lidovců zůstává stejně jako v krajských volbách Petr Pachta, poprvé vedl štáb loni. Rodáka z Olomoucka, člena KDU-ČSL, přivedli do volebního štábu ministři Jurečka a Bělobrádek, pro které specialista na IT a geotechnologie začal pracovat v Praze před dvěma lety, pro Jurečkovo ministerstvo zemědělství jako externí poradce. V té době také nastoupil k lidovcům do volebního štábu, kde dostal na starosti správu sociálních sítí. Štáb tehdy řídil jeho mnohem vlivnější předchůdce Vít Doležálek, dnešní šéf Jurečkovy ministerské kanceláře. Doležálek byl pro KDU-ČSL důležitý nejenom v roli volebního stratéga, ale i proto, že dokázal do strany přivést významné sponzory. Působil totiž v zahraničním zastoupení společnosti Inreka Plošiny, která v letech 2013 a 2014, kdy Doležálek vedl kampaně, patřila mezi největší sponzory strany.

Seriál Kluci zpoza plakátů

1. díl:  ČSSD – Kampaň v režii bývalého lobbisty za česko-čínské vztahy »
2. díl:  ANO, vítězný tým zůstává »

Kreativní část bude mít na starosti bývalý mluvčí KDU-ČSL Václav Pláteník. Ten se podílel už na několika lidoveckých kampaních a několika osobních kampaních kandidátů. Má zhruba roční zkušenost z britské firmy BTP Advisers, v níž se věnoval také politickým kampaním.

I lidovci v letošních volbách posilují analytické oddělení, budou mít specialistu jak na sociologické vyhodnocování průzkumů, tak i politického analytika.

Vedle lidoveckého štábu budou mít vlastní tým i Starostové, z pozice šéfky štábu ho má řídit Lucie Krejčová, která vede hlavní kancelář strany. Klíčovou část kampaně by ale měl odpracovat především hlavní mediální poradce Petra Gazdíka, bývalý novinář Jan Němec. Ten bude mít na starosti analýzy, koordinaci programu a bude mít ve štábu nepochybně velký vliv.

Píár bude mít na starosti tiskový mluvčí Karel Kreml a financování kampaně pak její člen, starosta Dolních Břežan a významný sponzor Věslav Michalík. Mimochodem muž, který ke kandidatuře v krajských volbách v barvách STAN přesvědčil Danu Drábovou, největší hvězdu hnutí v loňských volbách.

Obě strany chtějí velkou část kampaně soustředit na internet a sociální sítě.

 

Článek je součástí projektu, v němž redakce Neovlivní.cz mapuje zákulisí nadcházejících sněmovních voleb. Partnerem projektu je Nadační fond nezávislé žurnalistiky. O spolupráci si více můžete přečíst zde ».