Kluci zpoza plakátů: ANO, vítězný tým zůstává

Jejich tváře ani jména neznáte, zpravidla nejsou těmi, jimž ve volební místnosti odevzdáte hlas. Přesto na nich do značné míry podpora stran stojí – a s nimi padá. Řeč je o politických marketérech, volebních manažerech, kreativcích, kteří se mají postarat o to, aby preference těch, kdo si je najal, stoupaly. Redakce dění ve stranických kuchyních pravidelně monitoruje, nyní odemykáme zprávu o stavu politického zákulisí, která vyšla v tištěném magazínu Neovlivní.cz ».

Kdo jsou strůjci výher a porážek v ANO

Vítězný tým se nemění, říká staré pravidlo. Hnutí ANO Andreje Babiše se ho podle všeho hodlá v podzimních volbách držet a pokračovat v čistě profesionálním, byznysovém stylu kampaní, které jim zajistily úspěch v parlamentních, komunálních i krajských volbách.

Petr Topinka. Zdroj: The Future Bakery

Hlavou kreativního týmu zůstává osvědčený Petr Topinka, který v roce 2013 vymyslel všechna klíčová hesla jako třeba „Ano, bude líp!” nebo „Nejsme politici, makáme”. Bývalý ředitel agentury Mark BBDO je ztělesněním čistě profesionálního přístupu ke kampani politické strany. Sám přiznal, že se kampaň pod jeho vedením odvíjela od definice značky a jejího DNA. Zkrátka prodával produkt.

Součástí jeho týmu je Marek Prchal, který stejně jako v posledních čtyřech letech bude mít zodpovědnost za komunikaci na sociálních sítích. Zkušenosti má z kampaní pro TOP 09 a z prezidentské kampaně Karla Schwarzenberga (kde působil pouze okrajově). Právě on Babišovi vymýšlí tolik diskutované strategie, jakými dosud bylo třeba zvaní „haterů” (kritiků ze sociálních sítí) na setkání s Andrejem Babišem na Čapí hnízdo nebo do pražské kavárny. Cílem je získat oponenty na svou stranu. A pokud se to nepovede, vždycky se dají fotky ze schůzek pověsit na sociální sítě, což kritiky může oslabit či znedůvěryhodnit.

Marketingové oddělení má na starosti Babišovi loajální Vladimír Vořechovský, který do týmu ANO v lednu 2016 přivedl Marka Hanče, a jeho agentura PRLab. Hanč pro Babiše plní roli, kterou v zahraničí označují titulem SpinDoctor – zmenšuje dopad průšvihů, udržuje neformální kontakty s novináři a nosí jim témata a kauzy, které ANO hrají do noty.

Seriál Kluci zpoza plakátů

1. díl:  ČSSD – Kampaň v režii bývalého lobbisty za česko-čínské vztahy »

Hanč patří mezi politicky nejvlivnější členy štábu. Jednak díky agendě, kterou obstarává, ale i díky svým zkušenostem. Teprve třicetiletý píárista je totiž protřelým znalcem zákulisí stran a pražské politiky. Začínal u primátora Pavla Béma z ODS, pracoval pro jeho nástupce Bohuslava Svobodu z ODS, kterému pomohl vytvořit image bojovníka s korupcí, později se Svobodou zkusil proniknout i do nejvyšších pater politiky ODS. Nejprve proto, že neměl spojence v týmu premiéra Petra Nečase, později proto, že nevěřil v restart ODS v čele s Petrem Fialou. A tak se dal bez výčitek do služeb politické konkurence. Pomáhal s komunikací primátorce Andrianě Krnáčové v začátcích její politické kariéry, radil ale i Janu Mládkovi z ČSSD, když mu koncem roku 2015 poprvé hrozilo odvolání z vlády. Pak ale přišla nabídka, která se neodmítá – od Andreje Babiše. Od začátku roku 2016 tak Hanč pracuje téměř výhradně pro něj.

Oproti předchozím měsícům ANO posílí analytický tým, do kterého přibylo více politologů. Vyhodnocování průzkumů a stanovování základního směru kampaně bude mít i letos na starost Čechoameričan Alexandr Braun, který v minulosti při kampaních radil například Tonymu Blairovi nebo Hillary Clintonové. Skvělý analyzátor průzkumů a stratég má zkušenosti i z české politiky, pracoval totiž pro kampaně ČSSD v dobách, kdy stranu vedl Jiří Paroubek. ANO si Brauna najalo v roce 2013 přes americkou agenturu PSB, letos Braun přešel do jiné americké agentury SKDKnickerbocker.

Andrej Babiš a divoké hříbě. Když bylo šéfa ANO všude plno kvůli nahrávkám ze Sokolovny, vytáhl jeho marketingový tým těžký kalibr. Repro: FB AB

Ve volebním štábu zůstává také Anna Matušková, která je rovněž čirým profesionálem a bez ohledu na ideje pracuje už pro třetí politickou stranu. V prezidentském tažení Karla Schwarzenberga působila jako stratég kampaně, v roce 2013 byla politickou poradkyní kampaně ANO, ze které si na chvíli odskočila pracovat na kampani slovenského hnutí SaS Richarda Sulíka. V letošní kampani ANO by měla mít na starosti především školení kandidátů, ti by měli projít speciální mediální přípravou.

Hlavní novinkou ve volebním štábu tak bude jeho šéf – manažer, ostravský podnikatel, majitel největší české realitky M&M Petr Morcinek. Toho Andrej Babiš přemlouval ke kandidatuře, což se mu však nepovedlo, a tak z energického podnikatele udělal alespoň šéfa kampaně. S politickým marketingem zatím nemá žádné zkušenosti, na starosti by měl mít řízení hlavní kanceláře a organizaci přímé kampaně v ulicích. Do kreativních částí by neměl mluvit v podstatě vůbec.

Na co zcela jistě dohlížet bude, je dodržování nových pravidel pro financování politických stran, která zavedla limit na sněmovní kampaň 90 milionů korun. V ANO se totiž bojí, že limit pro něj bude malý a plánovanou kampaň bude nutné omezit.

 

Článek je součástí projektu, v němž redakce Neovlivní.cz mapuje zákulisí nadcházejících sněmovních voleb. Partnerem projektu je Nadační fond nezávislé žurnalistiky. O spolupráci si více můžete přečíst zde ».