Kluci zpoza plakátů u komunistů či Pirátů? Sází se na trolling i zkušenosti

Jejich tváře ani jména neznáte, zpravidla nejsou těmi, jimž ve volební místnosti odevzdáte hlas. Přesto na nich do značné míry podpora stran stojí – a s nimi padá. Řeč je o politických marketérech, volebních manažerech, kreativcích, kteří se mají postarat o to, aby preference těch, kdo si je najal, stoupaly. Redakce dění ve stranických kuchyních pravidelně monitoruje, nyní odemykáme zprávu o stavu politického zákulisí, která vyšla v tištěném magazínu Neovlivní.cz ».

KSČM

Vzpomínka na kampaň před krajskými volbami v roce 2016

Komunistická strana tradičně o přípravě své kampaně příliš neinformuje a většinu jí chystá vlastními silami, nebo ve spolupráci se spřátelenými Haló novinami a jejich šéfredaktorem Petrem Kojzarem. Vedení volební kampaně má na starosti dlouholetý poslanec Jiří Dolejš, který má tuto agendu na starosti jako místopředseda partaje.

Na strategii strany mívala v minulosti vliv mimo jiné lobbistka Jana Mrencová a její agentura Profit, straně pomáhala hlavně s komunikací. Poté, co vyšlo najevo, že Mrencová pracovala pod cizí identitou pro Jihomoravský kraj a tehdejšího hejtmana Michala Haška, s ní KSČM postupně přerušila spolupráci.

Oproti jiným stranám se komunisté soustředí hlavně na své poměrně pevné a disciplinované voličské jádro a také na pomoc mnoha straníků.

Piráti

Seriál Kluci zpoza plakátů

1. díl:  ČSSD – Kampaň v režii bývalého lobbisty za česko-čínské vztahy »
2. díl:  ANO, vítězný tým zůstává »
3. díl:  KDU-ČSL a STAN – Dva štáby, jedna strategie? »
4. díl: TOP 09: S Ferim na Facebook »
5. díl: ODS si najala Slováky
Rozhovor s reklamním expertem Martinem Jarošem: Babiš je zábavnější produkt než láhev aviváže »

Pirátská strana, která má podle některých předvolebních průzkumů šanci překročit pětiprocentní hranici nutnou pro vstup do sněmovny, si na přípravu voleb najala marketéra, reklamního experta Jakuba Horáka. Ten už v minulosti stihl pracovat pro ODS i ČSSD. Přípravu na angažmá u Pirátů vzal Horák podle všeho vážně, podle fotografií zveřejněných na jeho facebookovém profilu se totiž nedávno vrátil z cesty po Islandu. Tam loni na podzim pirátská strana vyhrála parlamentní volby.

SPD

Šanci na opětovný vstup do Poslanecké sněmovny má ale také poslanec Tomio Okamura a jeho Strana přímé demokracie. Té s kampaní pomáhají externisté, jejich jména SPD tají.

Oproti ostatním hraje u SPD zásadní úlohu komunikace na internetu a soustředění se na tzv. trolling, tedy ovlivňování internetových diskusí a debat na sociálních sítích.

Silnou roli v kampani má i „fanouškovská svépomoc“ neboli mobilizace sympatizantů. Ti v minulých volbách na výzvu Tomia Okamury tiskli na domácích tiskárnách letáky a sami je pak i roznášeli.

 

Článek je součástí projektu, v němž redakce Neovlivní.cz mapuje zákulisí nadcházejících sněmovních voleb. Partnerem projektu je Nadační fond nezávislé žurnalistiky. O spolupráci si více můžete přečíst zde ».