Vládní program voucherů do lázní zkolaboval

Jen pár dní poté, co vláda spustila svůj program slevových voucherů, většina lázní je přestala přijímat. Lázeňské domy a cestovní kanceláře viní ministerstvo pro místní rozvoj, že spustilo program, aniž by byl připravený. Navíc doteď nemají záruku, že pokud klientům slevu proplatí, dostanou ji od státu zpět.


“Nedovedete si představit ten strašný tlak, museli jsme posílit personál. Každý den řešit seniory, kteří se na vás dívají jako na zloděje a podvodníky. Prý ministryně Dostálová to slíbila a vy nás okrádáte. Marně jim vysvětlujeme, že nemůžeme voucher proplatit ze svého, když nemáme jistotu, že nám slevu stát proplatí,” popisuje každodenní zážitky letošního července manažer jednoho z tuzemských lázeňských domů.

Není sám. Po 1. červenci lázně zahltili klienti, kteří se dožadovali slevy čtyři tisíce korun, kterou jim na pobyty schválila vláda. Jenže podle informací z lázní a cestovních kanceláří, vypukl chaos.

“Co víme, řeší to skoro všechny lázně. Vláda to zkrátka spustila, aniž to měla připravené,” říká Vilma Příbramská z cestovního portálu Lázně Travel, který nabízí právě lázeňské pobyty. “Projekt Covid – Lázně, jako přímá podpora lázní v období po „korona krizi”, je jeden obrovský průšvih. Pozdě dodaná metodika, chybějící a stále nejasná výše finančních prostředků v dotačním titulu, zhroucené systémy jak přímo v lázních tak i ve všech CK/CA zastupujících svoje klienty při lázeňských pobytech. Nelze říct nic jiného, že kdyby tato vláda raději nepomáhala, udělá lépe.”

Andrej Babiš v lázních, červenec 2020. Foto: FB Andreje Babiše

A podobně popsal situaci před pár dny pro portál ZdravéZprávy i mluvčí Lázní Luhačovice Dalibor Chrastina. Uvedl, že mnohé lázně nejsou schopny ani přijímat žádosti o pobyty klientů, protože denně chodí tisícovky žádostí o uplatnění slevy. Lázně navíc už dnes vědí, že nebudou schopny kvůli stanoveným limitům uspokojit všechny klienty. A není jasné, jak to je se slevami pro cestovní kanceláře, které nabízejí pobyty v lázních.

“Víte, mě jako markeťáka tato situace velice ničí. Roky se snažíte budovat kvalitní lázně, aby měly dobré jméno, a pak jste odbytým dotačním programem ze strany ministerstva pro místní rozvoj vmanévrováni do situace, která vám to dobré jméno poškozuje,” citoval portál Chrastinu.

Jednatel společnosti Lázně Travel Libor Stočes už zaslal ministryni pro místní rozvoj Kláře Dostálové dopis, v němž ji žádá o vypracování manuálu, jak mají lázně a cestovky dál postupovat.

“Ani v náznaku jste nepodchytili, že je třeba nastavit metodiku pro čerpání voucherů pro klienty cestovních kanceláří. Tento fakt do dnešního dne popíráte a o problémech klientů cestovních kanceláří s uplatněním voucherů jste nehovořili na jediné tiskové konferenci nebo v jediném veřejném prohlášení. Tímto vás tedy opakovaně vyzývám k jasnému stanovisku, jak máme postupovat při uplatnění voucherů pro naše klienty. V naprosté většině se jedná o seniory, kteří často absolutně nerozumí, co se to kolem děje,” napsal Stočes ministryni.

“Zamyslete se nad tím, proč bychom my měli dělat vaši práci a vysvětlovat tisícům lidí, že jsme pro ně udělali maximum, ale stát rozhodl jinak. Jak je všeobecně známo, patříte do vlády, o které se povídá, jak s oblibou „zaklekává“. Možná i proto jsme jediní, kteří v návaznosti na podporu Covid – Lázně veřejně vystupují a snaží se vést vás k zodpovědnosti. Tu jste dobrovolně přijala, když jste se stala členem vlády. Tu zodpovědnost nemáte jen vůči svému nadřízenému, ale jako státní zaměstnanec především vůči občanům této země,” dodal. Celé znění dopisu ZDE.

Ministryně Klára Dostálová zatím Stočesovi na dopis nijak nereagovala. Nevyhověla zatím ani žádosti Neovlivní.cz o stanovisko. Na svých sociálních sítích ale uvedla, že program voucherů do lázní funguje bez potíží a lázně všechny potřebné informace dostaly.

“První komunikace s lázněmi proběhla už před schválení programu vládou, aby se lázně mohly registrovat do projektu. 1. 7. byly na webu MMR zveřejněny podmínky dotačního programu. 3. 7. všechna registrovaná lázeňská zařízení obdržela metodické pokyny včetně instrukcí a přihlašovacích údajů do uživatelsky přívětivého systému lazne2020.cz. Funguje naše hotline a na kudyznudy.cz reagujeme na požadavky jednotlivých lázní. Celý projekt byl v detailu konzultován se Svazem léčebných lázní. Zapojení do systému voucherů není pro lázně povinné, ale těm, které jsou v obtížích s kapacitou, má pomoci,” tvrdí ministryně.

A aktuální zkušenost přímo od klienta lázní? Takto ji popsal pro cestovní kancelář, s níž voucher řeší: “Rád bych uplatnil voucher na lázeňský pobyt pro mojí matku. Moje matka jezdí do Bertiných lázní již řadu let, takže i letos si sama zaplatila pobyt. Poté, co jsem se dozvěděl o možnosti příspěvku 4000 Kč, jsem jí stáhl voucher. Nejprve jsem volal na VZP, kde mne odkázali na MMR a tam přímo na lázně. Pak mi bylo po telefonu sděleno, že zatím nic nevědí a že mám vyčkat. Načež jsem se ze zpráv TV dozvěděl, že Bertiny lázně již vouchery neakceptují. Měl jsem dojem z vyjádření paní ministryně, že vouchery platí plošně, ne kdo dřív přijde ten dřív mele. Rovněž jsem si myslel, když mi z lázní řekli, ať vyčkám, co bude, že nepřijdeme o “státní” příspěvek, jak to bohužel dnes vypadá. Jsem si vědom, že toho máte hodně, ale proč paní ministryně slibuje něco, co není schopna splnit?”

K tomu už jen citát již zmiňovaného mluvčího luhačovických lázní Chrastiny pro ZdravéZprávy: “Přijďte se podívat, jak vypadají naši zaměstnanci na příjmu žádostí o pobyt. Uvidíte, co to znamená být skutečně v první linii. Nepřál bych vám zažít to, co zažíváme my…Víte, ona ta realita je úplně jiná než, jak se prezentuje na tiskových konferencích.”

 

 

Zdroj náhledové foto: Facebook Kláry Dostálové