© Dead Line Media s.r.o. 2016 – všechna práva vyhrazena | buďte s námi v kontaktu: facebook – twitter – napište nám
© Design: Prokoho.cz | Souhlas se zpracováním osobních údajů (nastavení, odvolání)
Česká kultura – ať už divadla, kluby, galerie, či muzea – zažívá drsný rok. Mezi prvními na ně dopadly restrikce, které vláda vyhlásila během prvního pokusu zpomalit šíření covidu-19. A sotva stačili přesvědčit návštěvníky, že se nemusejí bát vyrazit na představení či výstavu, znovu na mnohé z nich dopadly restrikce druhého vládního pokusu. Příjmy ze vstupenek jsou v nejisté době mizivé, na peníze od státu se stále čeká. K tomu přičtěte fakt, že Ministerstvo kultury vlastně neví, jak systémově pomáhat těm, kteří by dřív žádanky neposílali. Protože to nepotřebovali, byli úspěšní, umění je bezpečně uživilo. Jak ochromující je situace, pro Neovlivní.cz sepsal Leoš Válka, zakladatel a spolumajitel pražského Centra současného umění DOX.
Počátek roku 2020 až do března byl skvělý. Výstava Petra Síse „O létání a jiných snech“ trhala návštěvnické rekordy. Navštívilo ji téměř 100 000 lidí a byla dvakrát prodloužena. Jenže pak přišel lockdown.
Po 12 týdnech a následném znovuotevření na konci května nastaly velké změny. Až 40 % našich návštěvníků tvoří turisté. Ti zmizeli. Dalších 15–20 % tvoří školní třídy. Ty zmizely. Čeští návštěvníci se pochopitelně bojí a jejich zájem dramaticky poklesl. Tři současné výstavy nedosahují ani z desetiny návštěvnosti časů minulých.
Fungování DOX je z velké části závislé na našich vlastních příjmech, jakými jsou příjmy ze vstupného, pronájmy a podobně. Z veřejných zdrojů a grantů (od Prahy a ministerstva kultury) jsme dosud každoročně pokrývali jen asi 18 % našeho celoročního rozpočtu, zbytek si musíme zajistit sami.
Ministerstvo kultury, které nám tradičně přispívalo částkou rovnající se přibližně 2 % našeho rozpočtu, vloni navýšilo podporu na naši celoroční činnost na přibližně 4 %. To sice znamenalo mírné zlepšení, ovšem v kontextu tak rozsáhlé instituce, jakou je DOX, a ve vztahu k nákladům, které potřebujeme pokrýt, jde pořád o podporu minimální.
Z analýzy renomované společnosti KPMG, kterou jsme si před čtyřmi lety nechali zpracovat, vyplývá, že DOX přispívá do veřejných rozpočtů každoročně více než 20 miliony korun. Dnes už to bude víc, protože jsme se od té doby rozrostli, zaměstnáváme více lidí, zvýšila se návštěvnost. Vždycky jsem říkal, že bychom byli rádi, kdyby příspěvek města a ministerstva kultury dohromady tvořil alespoň tolik, kolik my přispíváme do veřejných rozpočtů. Tomu jsme se nikdy ani nepřiblížili. A navíc to byla situace v časech před koronavirem.
Když jsme pak na jaře museli díky vládním nařízením zavřít a zůstali jsme naprosto ochromeni, snažili jsme se dočasně výpadek příjmů alespoň částečně nahradit vlastními silami: vypsali jsme veřejnou sbírku, žádali jsme o podporu soukromé subjekty a tak dále. A stejně jako celá řada dalších institucí jsme doufali, že stát nenechá kulturu padnout a bude reagovat v rámci možností co nejrychleji.
Pomoc od magistrátu přišla záhy, rozhodnutí o podpoře netrvalo dlouho. Obdrželi jsme 1 milion korun. Magistrát mimochodem podstatným způsobem navýšil svůj roční příspěvek na naši činnost na příští dva roky a jsme za to velmi vděční.
Co se týká ministerstva kultury, tam byl postup a celý proces mnohem zdlouhavější. Na začátku dubna oznámil pan ministr kultury Lubomír Zaorálek, že na podporu živého umění bude vyčleněno 440 milionů korun. 18. 6., tedy po více než dvou měsících, ministerstvo zveřejnilo formulář, jehož prostřednictvím si měly kulturní instituce zažádat o podporu. To jsme hned v červnu udělali. Uzávěrka žádostí byla 15. 7., na vyhlášení výsledků jsme – stejně jako další kulturní instituce – čekali do 1. 10. Ten den jsme dostali zprávu, že naši žádost úřad schválil v plné výši. Znamená to pro nás opravdu zásadní pomoc, které si vážíme. Zejména v současné chvíli, kdy od pondělí platí nouzový stav, řada našich akcí a programů se znovu ruší a nevíme, jaká bude situace dál.
DOX |
Centrum současného umění DOX vzniklo díky soukromé iniciativě jednotlivců; veřejnosti se otevřelo v roce 2008. Je největší neziskovou nestátní institucí zaměřenou na současné umění, která v Praze ani České republice nemá srovnání. |
Je příkladem špičkové současné architektury, na níž se podíleli přední čeští architekti (Ivan Kroupa, Martin Rajniš a Petr Hájek). Na rozdíl od tradičních galerií DOX rozvíjí přesahy mezi jednotlivými uměleckými žánry – výtvarným uměním, literaturou, divadlem a hudbou, představuje současné umění v kontextu aktuálních společenských témat a aktivně se věnuje tématu vzdělávání. Za dobu své existence si vybudoval domácí i mezinárodní renomé a ročně ho navštíví v průměru přes 100 000 návštěvníků. |
Zdroj náhledové foto: DOX