Mapa střetu zájmů AB – Média

V posledním týdnu zesílila kritika Andreje Babiše kvůli konfliktu jeho zájmů politika-byznysmena-mediálního magnáta. Vicepremiér čelil ve Sněmovně atakům kvůli zákonu o biopalivech. Deník Neovlivní.cz nadto přinesl zjištění, že soukromý byznys vicepremiéra sponzorují státní firmy. A připravil Mapu střetu zájmů Andreje Babiše po jednotlivých oblastech.

MÉDIA

Babiš vlastní mediální dům MAFRA – největší vydavatelství seriózních deníků a zpravodajských webů v zemi, pod které spadají MF DNES, Lidové noviny či server iDNES.cz.  Patří mu také televize Óčko, rádio Impuls či regionální týdeník 5plus2 a bezplatné noviny Metro. Média přitom mají v demokratické společnosti kontrolovat vládu.

Vlastnictví médií

  • Babiš si po nákupu MAFRA postupně dosadil do čela vydavatelství i jednotlivých deníků své lidi. Čelí přitom stále sílící kritice politiků i části odborné veřejnosti, že svá média používá k likvidaci soupeřů. Naposledy o tom veřejně mluvila “jeho” odstraněná ministryně Helena Válková. Nebo veřejnoprávní televize, která teď hrozí MF DNES žalobou kvůli článku o údajných podvodech se sponzoringem pořadů (jde o uvádění jmen firem před začátkem snímku).
    Vicepremiér i zástupci “jeho” titulů však podezření ze zneužívání mediální moci striktně odmítají.

Sponzoring médií

  • Deník Neovlivní.cz zjistil, že společnosti ČEZ, ČEPS a Čepro byly v uplynulých měsících partnery na eventových akcích Babišova vydavatelského domu MAFRA. Oslovené státní firmy následně na dotaz Neovlivní.cz potvrdily, že partnerství na Babišových eventech bylo spojeno s finančními příspěvky. Konkrétní částky ale odmítly uvést.
    Jako jednoznačný střet zájmů to ohodnotili politici napříč sněmovnou, premiér následně oznámil, že by se takový případ neměl opakovat. Babiš veřejně slíbil, že “tedy peníze vrátí“.