© Dead Line Media s.r.o. 2016 – všechna práva vyhrazena | buďte s námi v kontaktu: facebook – twitter – napište nám
© Design: Prokoho.cz | Souhlas se zpracováním osobních údajů (nastavení, odvolání)
Továrna na sny, pozlátko a součást her, které lid potřebuje vedle chleba. To je šoubyznys. Kdo ovšem tu továrnu řídí? Tváře, které diváci estrád, návštěvníci divadel či muzikálů a hltači bulvárních zpráv často ani neznají. Mediální manažeři, píáristé, celebrity, které ze svého jména vytvořily nezpochybnitelné značky. Deník Neovlivní.cz sestavil žebříček nejvlivnějších lidí v českém šoubyznysu.
Redakce sestavuje pravidelně žebříčky nejvlivnějších lidí » v různých oblastech veřejného života. V šoubyznysu šlo o složitou matematiku: branže je rozmanitá a každý její vlivný hráč má jiné zájmy a cíle. I proto jsme se rozhodli, že vám v následujících týdnech představíme hned dvacítku klíčových jmen, která mají v Česku rozhodující slovo na poli médií a zábavy.
Kdo má v Česku vliv |
» Žebříček vlivu ve vládě |
» TOP 10 v politickém zákulisí |
» TOP 10 v justici |
» TOP 10 ve sportu |
» TOP 10 v krajích |
» Databáze vlivných A-Z |
Plné profily těch, jež v interním měření dosáhli na nejvyšší skóre a probojovali se do české TOP 10 šoubyznysu, naleznete už teď v tištěném magazínu Neovlivní.cz. Jak magazín získat, si můžete přečíst tu ».
Do poměřování vlivu jsme zahrnuli jak doložitelné položky, jakými jsou třeba peníze, tak subtilnější parametry – třeba schopnost stvořit novou hvězdu. Pro některé z „účastníků klání“ jde o denní chleba (producenti), u jiných o vedlejší produkt vlastní slávy. Někomu o tvoření nových celebrit vůbec nejde, ale má jiné plány, kterých chce ve světě zábavního průmyslu dosáhnout. Schopnost naplnit vlastní cíle jsme započítali zrovna tak.
To vše by nebylo moc platné bez dobrých kontaktů a mediální zdatnosti, či v případě mediálních domů – bez zásahu širokého publika. Pokud jde o kontakty, určující je nejen, kolik lidí v byznysu dotyčný zná, ale jak velkou potřebu má druhá strana telefon rychle zvednout.
U mediální zdatnosti hrála roli jednak schopnost média kočírovat, což je u mediálních manažerů tak nějak samo sebou, ale především si je šikovně povodit. Umění krmit novináře v hromadění zákulisního vlivu v šoubyznysu pomáhá.
A pak je tu síla značky či jména. U celebrit to znamená nejen, kolik fanoušků mají v reálu, ale i na sociálních sítích, přes něž jsou jim schopny „vnucovat“ jimi propagované projekty nebo konkrétní výrobky. U mediálních domů nebo producentů jde především o čísla, sledovanost, návštěvnost, důvěryhodnost.
Pokud bychom se podívali do minulosti, kdo by podobnému měření kraloval, za první republiky i protektorátu by to jistě byl Miloš Havel, strýc pozdějšího českého prezidenta. Jako producent a spolumajitel stál u vzniku a největší slávy barrandovských ateliérů a jeho vyvolené hvězdy – Oldřich Nový, Adina Mandlová, nebo Lída Baarová – žily tehdy životem filmových star Hollywoodu.
Za komunismu s rozšířením televize se začal rodit šoubyznys, jak jej (ještě stále) známe dnes, plný popových hvězd a hvězdiček. V té době se k moci dostala i řada těch, kteří za nitky v této branži stále tahají.
Nejmocnější byli v době normalizace vůdci dvou klanů. František Janeček se svými Kroky, které fungovaly jako nákupní galerie, kde si každý najde hvězdu podle svého gusta. Pro vojáky krásnou, byť lehce bezhlasou Markétu Muchovou, pro mládež Itálií načichlého Michala Davida, pro dívky a jejich matky roztomilého Pavla Horňáka. Producent Janeček i hitmaker David si mimochodem svůj tehdy budovaný vliv do značné míry uchovávají dodnes.
Druhou těžkou vahou byl Ladislav Štaidl, v jehož stáji byla především hvězda nejžádanější – Karel Gott.
Pak tu byly menší skupiny. Parta Vágnerovců, kdy pod vůdčí silou skladatele Karla Vágnera byla devítinásobná zlatá slavice Hana Zagorová. A svou troškou do mlýna přispíval i Petr Hannig, kterému se podařil jeden majstrštyk – Lucie Bílá. Ta dokázala po převratu jako jediná hvězda vybudovat kariéru ne nepodobnou Karlu Gottovi.
Po revoluci stále ještě platili za vlivné šoubyznysové bossy Janeček se Štaidlem, k tomu se osamostatnil Karel Svoboda a naskočil na éru muzikálů, které hladové publikum hltalo. Řada hvězd Svobodova Draculy – Daniel Hůlka bezesporu – žije z tehdejší slávy dodnes. Právě u Draculy se také zjevil další vlivný muž českého šoubyznysového zákulisí Janis Sidovský.
Jsme v devadesátých letech, kdy si ještě značnou část moci drželi šéfové hudebních vydavatelství. Pověstný byl třeba Vladimír Kočandrle. Platilo, že rozházet si to s ním, znamená utrum s kariérou.
V době YouTube, chytrých telefonů, tabletů a masivního stahování veškerého obsahu se vliv hudebních bossů jeví celkem nepředstavitelný. Internet a sociální sítě naprosto změnily, jak moc je možné vliv v šoubyznysu uplatnit. Zničit kariéru tomu, kdo se znelíbil, dnešní vládci pozlátkového zákulisí už zcela nemohou. Přibrzdit jistě, ale mnohem snáz ji mohou startovat.
Ačkoliv média mají dnes nejsilnější postavení v určování toho, kdo bude hvězda a na koho se brzy zapomene, v žebříčku povětšinou jména generálních ředitelů silných mediálních domů nenajdete. Nejsou podle informací, které měsíce sbíral deník Neovlivní.cz, zpravidla těmi, kdo skutečně za nitky tahají. Nechávají to jiným. A tak, i když by v žebříčku mediálního vlivu měla jistě být hodně v popředí třeba Libuše Šmuclerová jako šéfka vydavatelství, do nějž spadá Blesk, v šoubyznysovém TOP 10 chybí.
A kdo tam tedy nechybí? TOP 20 budeme zveřejňovat na Neovlivní.cz v následujících týdnech.