Na starosti má značku Česká republika. Ale o Czechii se Šlechtová dozvěděla z médií

Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová je připravena na vládě nasadit všechny páky, aby se z Česka v zahraničí nestala Czechia / la Tchéquie. V rozhovoru pro Neovlivní.cz nadto přiznává, že jako ministryně, která má v gesci propagaci České republiky, o ničem nevěděla. O Czechii se dozvěděla jako ostatní – z médií.

Karla Šlechtová se ocitla v nezáviděníhodné situaci. Z titulu své funkce před půl rokem obnovila meziresortní komisi, která připravuje jednotný branding pro celou Českou republiku. A pak se z médií – protože na vládě o tom nepadlo ani slovo – dozvěděla, že nový brand už je na stole. Vyrukoval s ním ministr zahraničí Lubomír Zaorálek a následně jej podpořili nejvyšší ústavní činitelé v čele s premiérem a prezidentem (psali jsme zde »).

Úvodní fotografie Karly Šlechtové z jejího Facebooku.

Úvodní fotografie Karly Šlechtové z jejího Facebooku.

“Neztotožňuji se s názvem Czechia, který by měl být oficiálním označením České republiky ve světě. Již od roku 2012 používáme destinační Logo Czech Republic – Land of Stories. Na zavedení a komunikaci destinační značky v letech 2013-2015 bylo investováno zhruba 1,1 mld. korun. Tímto destinačním logem prezentujeme Českou republiku v mnoha zemích po celém světě a podporujeme příjezdový cestovní ruch. Zavedení značky je velmi drahá záležitost. Začínat s novým označením podobným Čečensku považuji za velmi nešťastný krok,” řekla během korespondenčního rozhovoru, který ve čtvrtek v noci Neovlivní.cz poskytla.

Neo: Když mluvíte o investované miliardě, o jaké peníze šlo? Jde o sumu, kterou vydalo ministerstvo pro místní rozvoj, ministerstvo zahraničí, oba úřady dohromady?

Ne ne, vše platil tehdy Czechtourism. Čili mluvíme o penězích ze státního rozpočtu přes kapitolu MMR. Logo se zpracovalo v roce 2012, dosavadní kampaně jsou za 1,1 mld.

Samozřejmě, některé projekty spjaté s podporou značky “Czech Republic – Land of Stories” jsou hrazené i z fondů Evropské, takže při změně bychom nesplnili ani udržitelnost, vracely by se dotace, atd.

Je to značně propojené. Jakákoli změna názvu pak samozřejmě znamená také enormní náklady pro všechna zahraniční zastoupení státu – změna kampaní by zasáhla Czechtourism, Česká centra, Czechinvest a tak dále.

K tomuto tématu:

Z kampaně Czech Republic - Land of stories
» Czechia, tak zní dohoda z Hradu. Šlechtová bude chtít za název miliardu zpátky

Navíc jsem před půl rokem obnovila meziresortní skupinu, kde připravujeme jednotný branding pro celou Českou republiky. Členy této skupiny jsou všechna ministerstva – včetně ministerstva zahraničních věcí.

Neo: Ministr Zaorálek s vámi to oznámení – že odteď jsme Czechia – nekonzultoval? Vy jste o tom nevěděla?

Nikdo se mnou nic nekonzultoval. Musím říct, že opravdu – já o ničem nevím.

Neo: To vážně jeden člen vlády řekne světu, že jsme Czechia a na vládě se o tom prve nevede nějaká debata? Nebo méně formálně, meziresortní diskuse?

Ne. Jak jsem říkala, meziresortní skupinu k jednotnému brandingu ČR vedu já. To bych věděla 🙂

Pokud jde o vládu, chci k tomu poznamenat, že se tam mnohdy projednává spousta nedůležitých materiálů. A o změně názvu naší země se dozvíme z médií? Překvapivé.

Neo: Zaorálkovu Czechii ve čtvrtek večer odsouhlasili na Hradě nejvyšší ústavní činitelé. Co to pro vás znamená? Budete teď všechno předělávat?

Neodsouhlasím to na vládě. Budu chtít uhradit miliardu zpět – a navíc vše, co by souviselo se změnou. A také za korekce z EU fondů.

Jinak musím říct, že mě přístup ministerstva zahraničí mrzí. Zejména fakt, že o tom neví a nebyl přizván ministr, který má v gesci propagaci České republiky skrze Czechtourism. Chtělo to nejprve vyčíslit dopady, nejen finanční, ale i procesní, a pak jsme se o tom měli jako vláda bavit. Takováto překvapení nejsou dle mého názoru vhodná.