© Dead Line Media s.r.o. 2016 – všechna práva vyhrazena | buďte s námi v kontaktu: facebook – twitter – napište nám
© Design: Prokoho.cz | Souhlas se zpracováním osobních údajů (nastavení, odvolání)
IT experti potupili vládní aparát, když dokázali přes víkend zdarma připravit e-shop na dálniční známky, za který chtěla Babišova administrativa zaplatit 400 milionů korun. Premiér případ zpackané zakázky přesto otáčí ve svůj prospěch: můžou za to úředníci, kteří si dělají, co chtějí, a navíc jsem bleskurychle odvolal ministra. Jenže odpovědnosti se nezbaví. Projděte si fakta, která Andrej Babiš zamlčuje.
Hnutí ANO ovládá ministerstvo dopravy, kde byl v době počátečních příprav novely zákona o elektronických dálničních známkách ještě Dan Ťok. Za hnutí ANO byl do vlády vyslán i Ťokův nástupce Vladimír Kremlík, kterého zakázka nyní stála ministerský post. Babišovi lidé sedí i ve vedení Státního fondu dopravní infrastruktury, který rozhoduje o desítkách miliard korun na dopravní stavby, a také v jeho kontrolním orgánu. Právě fond kritizovanou zakázku připravil. V čele výboru stál doposud Kremlík, další bývalý ministr Ivan Pilný je jeho členem.
Do dozorčí rady fondu hnutí ANO vyslalo dva své nominanty: Pavla Kováčika (jde jen o shodu se stejnojmenným poslancem KSČM), který už ale v kontrolním orgánu fondu nesedí. Kováčik se stal loni na pouhé tři měsíce šéfem ŘSD, kdy následně pro konflikty s Kremlíkem rezignoval. Nyní je předsedou dozorčí rady další poslanec ANO Pavel Pustějovský.
Na IT zakázky, které jsou z hlediska možného vyvádění erárních peněz nejlepším terčem, má dohlížet vládní zmocněnec. Ten post vytvořil právě Andrej Babiš a obsadil jej Vladimírem Dzurillou, absoloventem Slovenské technické univerzity v Bratislavě. Babišova první vláda v demisi jej do funkce jmenovala v únoru 2018, přičemž Dzurilla spadá přímo pod premiéra.
Při jeho jmenování Babiš uvedl, že od něj čeká sjednocení výběrových řízení. Kritizoval tehdy, že většina výběrových řízení je v tzv. jednacím řízení bez uveřejnění a že každé ministerstvo je obsazeno nějakou IT firmou.
Dzurilla už je ve funkci skoro dva roky, přesto mu klíčová zakázka za bezmála půl miliardy korun na ministerstvu dopravy zůstala utajená, jak tvrdí premiér. Jak je to možné, a co tedy vlastně vládní zmocněnec ve skutečnosti dělá, to už Dzurilla ani premiér nevysvětlili.
Žádná vláda nemá šanci uhlídat, pokud se nějaký úředník “utrhne” a připraví zakázku někomu na míru nebo ji předraží. Zpravidla ale takovou věc nemůže udělat sám, je k tomu zapotřebí vícero lidí a systémy na jednotlivých ministerstvech mají být nastavené tak, aby se na věc přišlo včas. Když nejsou, je to chyba daného ministra.
Kromě toho ovšem bývalo v předchozích vládách nepsaným pravidlem, že ministři o zakázkách nad určitou částku informovali své kolegy v kabinetu. “Za nás to bylo 300 milionů. Každá zakázka nad tuto částku šla alespoň na vědomí do vlády,” uvedl bývalý ministr dopravy za ODS Zbyněk Stanjura.
A příběh e-shopu vláda v pondělí reagovala tak, že uložila ministerstvům, aby hlásili IT zakázky nad 6 milionů odboru eGovernmentu ministerstva vnitra.
Zítra to bude na den přesně šest let, co se Andrej Babiš stal členem vládního kabinetu. 29. ledna 2014 byl jmenován ministrem financí v Sobotkově vládě. Jeho hnutí ANO od stejné doby ovládá ministerstva dopravy a také financí a místního rozvoje, která jsou z hlediska přípravy veřejných zakázek klíčové.
Andrej Babiš od svého prvního jmenování Strakovu akademii neopustil. Nyní je v roli premiéra. Přesto tvrdí, že všechny problémy zdědil po svých předchůdcích. A stabilních 30 procent voličů mu to věří.