© Dead Line Media s.r.o. 2016 – všechna práva vyhrazena | buďte s námi v kontaktu: facebook – twitter – napište nám
© Design: Prokoho.cz | Souhlas se zpracováním osobních údajů (nastavení, odvolání)
Kandidáti na post příštího prezidenta sice už svoji kampaň rozjeli, peníze na její provoz ale zatím – s výjimkou Michala Horáčka, který do své kandidatury investuje sám – teprve shánějí. Přízni sponzorů se těší zejména Jiří Drahoš. Jak jsou na tom ostatní kandidáti? Projděte si přehled finanční situace mužů, kteří se chtějí stát hlavou státu.
Jiří Drahoš – Bývalý šéf Akademie věd je optikou sponzorů (a také sázkových kanceláří) jednoznačný favorit. Na jeho transparentním účtu bylo ke konci července 11 316 496 korun. Hned po oznámení kampaně letos zjara na jeho účtu přibyl milion korun. Mezi prvními sponzory byli Martin Wichterle, potomek slavného vynálezce kontaktních čoček Otto Wichterleho. A také Libor Winkler, motor skupiny RSJ a významný tuzemský mecenáš. Winkler mimo jiné stojí za Nadačním fondem Neuron, který každý rok odměňuje mladé vědce. Wichterle a Winkler věnovali Drahošovi každý půl milionu korun.
Stejnou částkou pak přispěla nadace bpd partners, za níž stojí někdejší lobbista a syn exministra obrany Jan Dobrovský. Se svými společníky dnes investuje peníze do realit, solárních elektráren, kolínské draslovky a nedávno i do výzkumu diagnostiky rakovinných buněk. Jsou také hlavními mecenáši neziskovky Post Bellum, která mapuje osudy Čechů ve 20. století.
Osm set tisíc pak Drahošovi poslala firma Miroslava Motejlka, který provozuje placený web zaměřený na zprávy z byznysu.
Michal Horáček – kampaň si platí sám. Zřídil si sice také transparentní účet s číslem 279506331/0300, ale přispívat na něj může jen sám Horáček, který největší peníze vydělal na prodeji sázkařské společnosti Fortuna. Kvůli kampani založil spolek s názvem Máme na víc. “Tento spolek jako právnická osoba slouží k zajištění celé kampaně a jediným zdrojem jeho příjmů jsou příspěvky Michala Horáčka,” stojí na webových stránkách Michala Horáčka.
Podle posledního zveřejněného výpisu z účtu, který se váže k 30. 6., bylo na kontě spolku 5,3 milionu korun.
Marek Hilšer – lékař Marek Hilšer zatím kampaň platí z drobnějších darů sponzorů a z vlastní kapsy, údaje jsou zveřejněny na transparentním účtu u Fio banky. K prvnímu srpnovému týdnu měl Hilšer na účtu 165 tisíc korun.
“Marek Hilšer je občanským kandidátem, kampaň mu platí občané, kteří se rozhodnout jej podpořit,” píše na svých stránkách. Peníze mu podle zveřejněných údajů zatím posílají jen menší dárci, větší sponzoři se dosud neobjevili.
Vratislav Kulhánek – někdejší šéf mladoboleslavské škodovky a kandidát Sehnalovy obnovené ODA zatím transparentní účet nemá. Aktivity spojené s bojem o prezidentský post mu zatím financuje právě ODA. “Zatím všechno platí ODA, ale se sponzory počítám,” prohlásil Kulhánek a slíbil, že účet zveřejní během srpna. Kandidaturu oznámil teprve nedávno.
Miloš Zeman – Současná hlava státu, která chce mandát obhájit, tvrdí, že žádnou kampaň nemá. Tomuto výroku také přizpůsobil informování o penězích spojených s jeho další kandidaturou. Žádná kampaň, žádné peníze.
Šéfkou kampaně je oficiálně jeho žena Ivana. Všechny aktivity, které lze označit za kampaň a ostatní kandidáti si je musí platit, jdou v případě Miloše Zemana na vrub “eráru”. Platí je prezidentská kancelář nebo třeba kraje, které přispívají na Zemanovy cesty po regionech.
Krajské samosprávy stály Zemanovy návštěvy od jeho zvolení v roce 2013 zhruba sedmnáct milionů korun. Další výdaje mají s prezidentovými cestami města a obce, kteří zajišťují tribuny a ozvučení. Úřad pro dohled nad financováním politiků ale jasně řekl, že tyto návštěvy by měl Zeman zahrnout do kampaně. Miloš Zeman to odmítá s argumentem, že to žádná kampaň není, protože do region jezdí od začátku výkonu mandátu. A taky na setkáních nikomu neříká, že ho mají volit. “Žádné takové inzerování nebylo, není a nebude,” řekl prezident v Českém rozhlasu.