© Dead Line Media s.r.o. 2016 – všechna práva vyhrazena | buďte s námi v kontaktu: facebook – twitter – napište nám
© Design: Prokoho.cz | Souhlas se zpracováním osobních údajů (nastavení, odvolání)
Po celý loňský rok probíhala přestřelka mezi resorty dopravy a financí o zbytečně objednaná auta pro celníky. Finance skoro polovinu ze 40 aut odmítaly převzít, nakonec však Alena Schillerová nehospodárný nákup navenek pokryla. Redakce Neovlivní.cz ale nyní zjistila, že se ministryně financí pokouší celý obchod zvrátit.
Alena Schillerová a její podřízení se snažili přesvědčit ministerstvo dopravy a ŘSD, aby nepřevzalo pro celníky 40 aut na kontrolu výběru mýtného, protože je celní správa nedokáže kapacitně naplnit lidmi. Úřad ministra dopravy Vladimíra Kremlíka je ale navzdory stanovisku financí převzal. Ostatně Kremlík byl tak trochu v pasti, protože jeho předchůdce Dan Ťok podepsal dodávku aut ve smlouvě k mýtu s dodavatelskou firmou CzechToll.
Potíž je v tom, že s celníky počet aut předem nikdo nekonzultoval. Sama Schillerová v interní korespondenci, kterou má redakce k dispozici, vyčíslila cenu zbytečně nakoupených aut na 160 milionů.
Případ jedné zcela nekomplikované zakázky ilustruje, jak ve skutečnosti vládne kabinet Andreje Babiše. Vláda se přitom prezentuje jako tým, profesionálů, kteří napravují chyby svých předchůdců z „tradičních stran“ a spravují stát s péčí řádného hospodáře. Jeden státní úřad přitom není schopen domluvit se s druhým úřadem o tom, kolik aut v praxi skutečně státní aparát potřebuje.
Ministryně Schillerová už před Vánoci podle informací Neovlivní.cz nechala Kremlíkovi znovu poslat dokumenty, podle nichž převezme jen 25 aut oproti nakoupeným 40. Schillerová nyní zjišťuje, jak celou věc zvrátit skrze audit či mimořádnou kontrolu na ministerstvu dopravy.
“Už v tomto smyslu informovala i ministra Kremlíka,” uvedl státní úředník obeznámený s případem.
Jak přesně to chce Alena Schillerová provést a celý obchod zvrátit, to zatím není jasné. Jasné je jen to, že to nepůjde snadno.
Ministerstvo dopravy totiž zjevně ustoupit nehodlá. Ostatně nemá už k tomu ani moc prostor. K odebrání 40 aut se resort zavázal ve smlouvě k novému systému mýtného, jehož součástí byla i dodávka kontrolních vozidel pro celníky. Ministerstvo i ŘSD přitom stále trvá na tom, že mají pravdu a ministryně se plete. Ve svém stanovisku nicméně úřad přiznává, že počet 40 aut do smlouvy jeho úředníci navrhli sami, aniž by to s celníky předem probrali.
“Ministerstvo dopravy tedy samo určilo v zadávací dokumentaci tendru, kolik vozidel potřebuje na kontrolu mýtného systému. Na ministerstvu financí je pak odpovědnost za to, kolik vozidel dokáže personálně obhospodařit, Celní správa následně vykonává kontrolu mýta. O počtu vozidel byly v dostatečném předstihu informováni,” stojí ve stanovisku ministerstva dopravy.
Alena Schillerová už loni resort dopravy, který už roky ovládá její mateřské hnutí ANO, v interní komunikaci ostře kritizovala. “Celní správa se výběrového řízení neúčastnila, nebyla do přípravy podkladů zadávacího řízení na nový systém elektronického mýtného přizvána a ani počty či vybavení vozidel s ní nebyly konzultovány…Podle Vašeho vyjádření bude pořizovací cena jednoho vozidla mobilní kontroly řádově přes 11 milionů. Tato částka s přihlédnutím ke skutečnostem, že v současné době celní správa pro svou činnost mobilní kontroly využívá vozidla, jejichž pořizovací cena byla v hodnotě 3,9 milionu, se jeví z mého pohledu jako správkyně státního rozpočtu zarážející a žádám o její vysvětlení,” napsala Schillerová ještě loni v červnu kolegovi Kremlíkovi.