© Dead Line Media s.r.o. 2016 – všechna práva vyhrazena | buďte s námi v kontaktu: facebook – twitter – napište nám
© Design: Prokoho.cz | Souhlas se zpracováním osobních údajů (nastavení, odvolání)
Už za půl roku vypuknou v Česku klíčové sněmovní volby. Klání, ve kterém Andrej Babiš a jeho hnutí ANO hrají o to jediné, co je pro ně přijatelné – tedy o vítězství. I opozice se ale připravuje na zásadní bitvu, urputně touží Babiše porazit. Kdo v politickém zákulisí vyšívá na sloganech a metodách, jak voliče přetáhnout na svou stranu?
Je to kampaň, říkával ještě v předkrizových dobách Andrej Babiš na jakoukoli kritiku, které čelil. Je to kampaň, lze zopakovat i teď, v době pandemické krize. Protože volby se blíží a strany už začaly s dělostřeleckou přípravou. Zatímco ty opoziční už podle zjištění Neovlivní.cz pilují taktiku i program, vládní strany se soustředí zejména na aktuální krizovou komunikaci. Jejich marketingové i mediální týmy zcela vyčerpává pandemie a aktuální hrozba kolapsu zdravotnictví.
Všem stranám pak přípravu kampaně komplikuje nejasný výhled do budoucna. Není totiž jasné, jak se bude nákaza dál vyvíjet a v jaké formě vůbec bude moci kampaň proběhnout. Mnohé strany proto připravují hned několik verzí současně.
A jiná bude ještě další věc: Mezi opozičními stranami vznikly dva silné volební bloky – koalice Pirátů a STAN a koalice SPOLU složená z ODS, KDU-ČSL a TOP 09. Lídři obou bloků, Ivan Bartoš i Petr Fiala, přitom ve volbách míří na nejvyšší, tedy premiérský post. Poslední předvolební průzkum jim ukázal, že šanci mají, přesněji Ivan Bartoš. Jeho blok Pirátů a Starostů totiž v preferencích poprvé přeskočil dosud neohrozitelné ANO.
Nutno připomenout, že ani volební vítězství neznamená pro Bartoše, případně pro Fialu automatickou vstupenku do Strakovy akademie. Do hry totiž vstupuje vrchní politický obchodník a pragmatik Miloš Zeman, který už nabídl pomoc Andreji Babišovi. Prezident řekl, že sestavením vlády pověří předsedu nejsilnější strany, nikoliv koalice. Platnost tohoto slibu se ukáže až po samotných volbách.
Před nimi se ovšem moc přesouvá do rukou těch, kteří v politice běžně nejsou vidět. Jsou to marketéři, spindoktři, kreativci a mnozí další, kteří si ve volbách hrají s emocemi a pocity nás všech. Aniž by si to mnozí dostatečně uvědomovali, dost často právě oni rozhodují o tom, kdo nakonec zvítězí.
Marketing je pro hnutí ANO alfou a omegou jejich politiky od samého vzniku. Jeho síla stojí na jednoduchých, srozumitelných heslech a vizuálech a také na tom, že probíhá v podstatě neustále.
Tým, který v roce 2013 přivedl ANO k senzačnímu výsledku ve sněmovních volbách a o čtyři roky později k vítězství, přitom zůstává téměř neměnný.
Hlavním strůjcem úspěchu je i nadále Marek Prchal, který šéfuje online komunikaci hnutí. Kdysi spolupracoval s TOP 09, v hnutí ANO má už mnoho let na starosti permanentní kampaň zejména na Facebooku. Stojí i za pravidelným nedělním pořadem Čau lidi. Do stranických videí přitom Babiš přidává naprosto běžně vládní agendu; během ledna třeba v jednom příspěvku oznámil, kdy začne registrace seniorů k očkování. A dalo by se pokračovat.
Za videi a celou komunikací stojí kromě Prchala také mluvčí hnutí Vladimír Vořechovský, který s ANO spolupracuje prakticky od začátku a patří mezi Babišovy nejvěrnější spolupracovníky. V poslední době zakotvil na místě ředitele odboru komunikace Úřadu vlády.
Hlavním spindoktrem hnutí zůstává Marek Hanč a jeho agentura PR Laboratory. Pro Babiše plní klíčovou roli muže, který zmenšuje dopad kauz, skandálů a průšvihů, udržuje dobré kontakty s novináři a nosí jim témata a kauzy, které ANO hrají do noty. Hanč si – stejně jako Prchal – v minulosti prošel angažmá u jiných stran. Roky pracoval pro ODS, ale třeba také pro bývalého sociálnědemokratického ministra Jana Mládka.
Kdo další se pokusí Andreje Babiše v říjnu udržet u moci? A kdo jsou tváře, kteří tlačí k volbám Piráty, ODS, lidovce a další partaje? Sondu do zákulisí přinášíme v březnovém časopise Neovlivní.cz.
Zdroj náhledové foto: Shutterstock/Neo