Už za půl roku vypuknou v Česku klíčové sněmovní volby. Klání, ve kterém Andrej Babiš a jeho hnutí ANO hrají o to jediné, co je pro ně přijatelné – tedy o vítězství. I opozice se ale připravuje na zásadní bitvu, urputně touží Babiše porazit. Kdo v politickém zákulisí vyšívá na sloganech a metodách, jak voliče přetáhnout na svou stranu?
Je to kampaň, říkával ještě v předkrizových dobách Andrej Babiš na jakoukoli kritiku, které čelil. Je to kampaň, lze zopakovat i teď, v době pandemické krize. Protože volby se blíží a strany už začaly s dělostřeleckou přípravou. Zatímco ty opoziční už podle zjištění Neovlivní.cz pilují taktiku i program, vládní strany se soustředí zejména na aktuální krizovou komunikaci. Jejich marketingové i mediální týmy zcela vyčerpává pandemie a aktuální hrozba kolapsu zdravotnictví.

Ilustrace: Shutterstock/Neo
Všem stranám pak přípravu kampaně komplikuje nejasný výhled do budoucna. Není totiž jasné, jak se bude nákaza dál vyvíjet a v jaké formě vůbec bude moci kampaň proběhnout. Mnohé strany proto připravují hned několik verzí současně.
A jiná bude ještě další věc: Mezi opozičními stranami vznikly dva silné volební bloky – koalice Pirátů a STAN a koalice SPOLU složená z ODS, KDU-ČSL a TOP 09. Lídři obou bloků, Ivan Bartoš i Petr Fiala, přitom ve volbách míří na nejvyšší, tedy premiérský post. Poslední předvolební průzkum jim ukázal, že šanci mají, přesněji Ivan Bartoš. Jeho blok Pirátů a Starostů totiž v preferencích poprvé přeskočil dosud neohrozitelné ANO.
Nutno připomenout, že ani volební vítězství neznamená pro Bartoše, případně pro Fialu automatickou vstupenku do Strakovy akademie. Do hry totiž vstupuje vrchní politický obchodník a pragmatik Miloš Zeman, který už nabídl pomoc Andreji Babišovi. Prezident řekl, že sestavením vlády pověří předsedu nejsilnější strany, nikoliv koalice. Platnost tohoto slibu se ukáže až po samotných volbách.
