Chyba v programu Antivirus: Dvě žádosti pod jedno ID

Kabinet Andreje Babiše slíbil, že pomůže hned několika miliardami podnikům a podnikatelům, jejichž existenci ohrozila vládní opatření pro boj s koronavirovou nákazou. Samotní podnikatelé ale vládní pomoc hodnotí – až na výjimky – jako zcela neúčinnou. Úřady jejich žádosti o kompenzace hromadně zamítají. S žadateli nekomunikují. První reakce přijde často až po třech týdnech.

Klient společnosti 1. bilanční, která poskytuje daňové poradenství, poslal vyúčtování k dohodě o poskytnutí příspěvku cíleného programu ANTIVIRUS z dílny MPSV. Odpověď úřadu práce daňového poradce a jednatele 1. bilanční Jiřího Huderu i přes letité zkušenosti s českými úřady zaskočila.

“Klientovi napsali, že vyúčtování má jednu chybu. V části Čestné prohlášení zaměstnavatele je třeba do levé části tabulky uvést konkrétní číslo usnesení vlády či mimořádného opatření, na základě kterého byly vypláceny náhrady mezd,” uvedl pro Neovlivní.cz Hudera. “Tak za prvé: ta usnesení byla dvě, takže ani předem nevíte, které máte použít. Každé z nich má navíc dvacet čísel, které kvůli formátu nemůžete ani zkopírovat, ale musíte je přepsat a nesmíte udělat chybu, jinak vám to zase vrátí. To je přitom věc, kterou tam mohou doplnit sami.”

Souvislosti
» Senátor: Stát vyvolal orkán a podnikatele hodil na druhou stranu hráze
» Pro malé firmy program Antivirus nemusí fungovat
» Týden podle Vávry: Nejen virus má plán

Hudera v rámci zastupování svého klienta kontaktoval úředníci podepsanou na dokumentu z úřadu práce a žádal ji, aby mu číslo usnesení sdělila. “Odkázala mě na Inspektorát práce. Oni prý nám nesmí radit. Přitom vše měla slovně okomentované. Žádost jsme podávali v režimu A, tedy z důvodu uzavření provozovny. To by tam ksakru to číslo nemohli doplnit sami? Je v této situaci vůbec žádoucí si hrát na nějaká čísla usnesení, když všichni víme, co se děje? Od čeho ty úředníky platíme ze svých daní,” říká Hudera.

Daňový poradce následně napsal přímo ministryni Maláčové, jestli by nešlo zbytečnou byrokracii odstranit. Odpověď Jany Maláčové zněla: nešlo, je mi líto, ale můžete si stěžovat.

“Je mi líto že máte takovou zkušenost. Vzhledem k tomu, že žádosti jsou již vypláceny, probíhá to v mnoha případech bez obtíží. Úředník to prostě musí mít v pořádku, jedná se o velké peníze vyplácené podle zákona o zaměstnanosti z veřejných rozpočtů. Antivirus byl připraven během 14 dnů. Pokud chcete na konkrétního úředníka podat stížnost, můžete tak učinit přes Generální ředitelství Úřadu práce. Přeji vám, ať už je komunikace bez problémů. S přátelským pozdravem Jana M,” odepsala ministryně.

Stejné zkušenosti jako popsal daňový poradce Hudera mají i podnikatelé, kteří žádali o finanční pomoc v rámci programu COVID. Státu vyčítají kromě zdlouhavé reakce i to, že nezdůvodní, proč konkrétně pomoc odmítají. Žadatelé tak nemají šanci svoji chybu napravit a na peníze dosáhnout.

“Naše firma vznikla v roce 2018. Nyní zaměstnávám 7 zaměstnanců. V půlce března 100% firmy stojí. Žádost o COVID II ČMZRB zamítla. A důvod neuvedli. Nechápu,” popisuje například Petr Gryč, majitel autodopravy Tia Trans se specializací na autopřepravníky.

A podobnou zkušenost přidává i mezinárodní autobusový přepravce Nobless Line. “7.4. 2020 jsme se registrovali do programu Antivirus přes datovou schránku. Dnes je 20.4. 2020 a dosud jsme nedostali žádnou odpověď o zpracování,” říká Michael Zelenka.

Firma zaměstnávala dvanáct lidí, se třemi už se musela rozloučit. “Byli jsme na rozcestí, zda vůbec žádat o pomoc nebo ne. Zaskočila nás už ta podmínka programu Antivirus, že uzavřením dohody se vzdáváme možnost vymáhat jakékoli finanční prostředky související s nouzovým stavem. Vzdali jsme se toho v domnění, že stát uhradí alespoň část mezd. Ale kvůli tomu, že s námi vůbec nekomunikují, tak nevíme, jestli něco dostaneme. Když jsme volali na úřad práce, řekli, že “kolegyňky” toho mají moc, a že na to mají třicet dní. Ale my ty mzdy prostě vyplácet musíme, my žádné třicetidenní lhůty nemáme,” popisuje Zelenka.

Zelenka – stejně jako všichni podnikatelé – výslovně zmiňuje, že stát s nimi v podstatě vůbec nekomunikuje. “To, že si informace musíme dohledávat v médiích, to bych pominul. Nikdo s námi nemluví, nekomunikuje. Ale co nám chybí podstatně jsou nějaké vládní prognózy, které jsou pro naše podnikání důležité. Potřebujeme vědět, jak se situace bude dál řešit, abychom na ni mohli reagovat. Kdy se uvolní hranice, kam bude možné jezdit, s jakými zeměmi o tom jednaní. Nevíme ale nic,” dodal Zelenka.

Aktualizováno 20.4.: Poté, co článek vyšel, kontaktovali firmu Nobless Line pracovníci Úřadu práce s tím, že se stala chyba. Jejich žádost se údajně omylem spárovala s další žádostí a pod jedním ID byly tedy evidovány dvě žádosti. Vyřízena ovšem byla ta druhá.

“Máme nyní podat novou žádost. Před námi je ale podle sdělení pracovnic úřadu práce deset tisíc žádostí, takže nevíme, kdy na nás vůbec přijde řada,” popsal vývoj Michael Zelenka.

Možnost, že by úřady jen zkopírovaly původní žádost a přidělily jí nové číslo, údajně není možná.

Podnikatelé mohou žádat o pomoc v programech Covid a Antivirus. Zkušenosti jsou přitom obdobné: pomoc přichází pozdě, pokud vůbec. To přiznává i rozvojová banka, která na dotaz Neovlivní.cz už minulý týden připustila, že většinu žádostí pro Covid I zamítá.

“Kladně jsme schválili podporu ve formě úvěru nebo záruky pro 300 malých a středních podnikatelů. Nicméně finálně vyřízených žádostí je 1400. Bohužel většinu žádostí v rámci COVID I musíme zamítat,” uvedla mluvčí ČMZRB Marie Lafantové.