© Dead Line Media s.r.o. 2016 – všechna práva vyhrazena | buďte s námi v kontaktu: facebook – twitter – napište nám
© Design: Prokoho.cz | Souhlas se zpracováním osobních údajů (nastavení, odvolání)
Lidé si myslí, jak nám stát pomohl, ale opak je pravdou. Podnikatel v gastronomii z jižních Čech Roman Staněk popisuje realitu státní covidové pomoci.
Roman Staněk podniká od roku 2004, kdy otevřel svou první pizzerii v Blatné. Aktuálně má na jihu Čech tři restaurace, z toho jednu s ubytováním. Živí 40 lidí, které zaměstnává na hlavní pracovní poměr.
Jaro, kdy vláda Andreje Babiše zavřela celou zemi a s nimi i restaurace, Roman Staněk ustál jen díky tomu, že si půjčil v rodině. Před Velikonocemi plánoval otevření restaurace s ubytováním v Písku. Už to ale nestačil.
“Zasáhla mě uzavírka gastro provozů tři týdny před plánovaným otevřením. Dělal jsem kompletní rekonstrukci domu, v tu chvíli zaměstnával na dalších dvou provozovnách přes 20 osob na hlavní pracovní poměr a už jsem měl také nasmlouvaný personál pro ten nový provoz. Jak finišovala stavba, byly zde i náklady na doplacení rekonstrukce,” popisuje stav, v jakém jej zastihl jarní státní lockdown.
Ozveme se. A nic
Proto se obrátil na státní rozvojovou banku ČMZRB, která měla z rozhodnutí vlády pomáhat postiženým podnikatelům, a požádal o bezúročnou půjčku: “Je to půjčka, nikoli dotace nebo podpora. A opravdu by mi pomohla od bezesných nocí a s udržením zaměstnanců, doplacením faktur, které bylo problematické díky výpadku příjmu zaplatit.”
Na jeho žádost mu dodnes nepřišla odpověď.
Jediné, co má v ruce, je mail z 15. dubna, v němž mu státní banka ČMZRB píše: “Dobrý den, pokud Vám přišlo potvrzení, tak je Vaše žádost zaevidována. Aktuálně máme velké množství těchto žádostí, které postupně zpracováváme. Jakmile Vaši žádost obdrží náš obchodní pracovník dostanete potvrzení o zaevidování a kolega Vás bude kontaktovat s dalším postupem. Prosím ještě o strpení, obchodní pracovník Vás bude určitě kontaktovat.”
Od té doby nic. Proč s ním banka dál nijak nekomunikovala a ani mu nesdělila, jestli tedy jeho žádost zamítla, to není jasné. ČMZB zatím na dotazy redakce Neovlivní.cz neodpověděla.
Roman Staněk se přitom aktivně snažil vypátrat informace přímo v bance. Neuspěl. “Po pár týdnech bez odezvy jsem začal psát emaily, volat na ČMZRB, kdy jsem se nikdy nedovolal, či během přepojování vypli spojení. Zkoušel jsem dále v květnu, červnu a vždy neúspěšně, poté jsem to celé vzdal,” líčí osobní zkušenost se státní pomocí.
Další pomoc: Zmatek nad zmatek
Pomohl si nakonec sám, jeho banka mu poskytla kontokorent. Půjčil si od známých a v rodině. “Peklo bylo, že jsme dál museli platit odvody za sociální a zdravotní pojištění, i když první kompenzace přišla až po 6 týdnech. Jenže to už musíte platit další měsíc. Nakonec jsme to zvládli, nikoho jsem nepropustil, po otevření restaurací jsem dřel 400 hodin měsíčně celé léto a povedlo se mi postavit se zpět na nohy. Lidé si myslí, jak nám stát pomohl, ale opak je pravdou- nechal nás padnout na dno a jen někteří se z toho dostali. A to máme před sebou druhou vlnu,” dodává Staněk.
Jeho zkušenost s bezúročnou půjčkou přitom není jediná, kdy využil nabídky vlády a požádal stát o pomoc. Usiloval například o podporu v programu “Covid Ubytování”, který byl vyhlášený v září.
“Podpora je pro nás velmi důležitá a v původní slíbené verzi by pomohla výrazně zmírnit naše červená čísla za dobu uzavření. Bohužel první věc byla, že se podpora netýká lůžek, ale pokojů, jak bylo prezentováno. Následně jsem přistoupil k vyplňování žádosti, kde čekala další překvapení – pokud jsme žádali o podporu COVID NÁJEMNÉ, máme od dotace tuto částku odečíst. Program má speciální infolinku, kde jsem potřeboval poradit, co se odečítá, měl jsem na dámu čtyři dotazy, kdy mi čtyřikrát odpověděla, že bohužel neví. Ke konci přidala třešničku v podobě informace, že je na lince první den a ještě si to nestihla přečíst. Jediná podstatná informace z hovoru byla ta, že podaná žádost se nedá opravit, že pokud udělám chybu, musím žádat znovu. A to jsem se té chyby snažil vyvarovat právě tím, že volám na specializovanou linku, když mi před tím emailem odpověď nepřišla. Celé mě to zneklidnilo a začal jsem s daňovým poradcem odečty zkoumat. Zjistili jsme, že z dotace musím odečíst i tzv. “pětadvacítku”, takže jsem rázem na úplně jiné podpoře.”
Zdroj náhledové foto: Pomodoro.cz
Text vznikl za podpory Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky