Ruská digitální propaganda nové generace

Bývalý šéf špionáže Petr Mlejnek o analýze případu Social Design Agency, která přináší unikátní vhled do fungování nové generace ruské hybridní války.


(Analytická syntéza na základě studie Beyond Operation Doppelgänger, Lund University & Psychological Defence Agency, květen 2025)

Tato analýza vychází z unikátního výzkumu publikovaného v květnu 2025 pod názvem Beyond Operation Doppelgänger: A Capability Assessment of the Social Design Agency. Autoři James Pamment a Darejan Tsurtsumia z Lund University spolu s Psychological Defence Agency zpracovali více než 3 100 uniklých interních dokumentů ruské agentury Social Design Agency (SDA) a jejích partnerských struktur.

Zpráva přináší dosud nejkomplexnější vhled do fungování nové generace ruské hybridní války, která se po roce 2022 přesunula z televizní a státní propagandy do sféry komerčně řízené digitální subverze.

Ilustrace: Shutterstock.com

Proč je to důležité?
SDA není jen další trollí farma. Reprezentuje novou fázi informačně-psychologické války, kterou Ruská federace vede proti Západu, Ukrajině a demokratickým systémům obecně. Tato válka se nezaměřuje na pravdu či lež, ale na psychologickou únavu, polarizaci a strategické zahlcení diskurzu. V tomto smyslu SDA představuje nejen hrozbu pro Ukrajinu či západní volby, ale i zásadní riziko pro Českou republiku, jejíž informační prostor může být obdobnými metodami zacílen a fragmentován.

Co je Social Design Agency (SDA)?
SDA (rusky АСП – Агентство Социального Проектирования) je soukromá ruská entita formálně založená v roce 2017 Ilyou Gambashidzem, s úzkým napojením na prezidentskou administrativu Ruské federace, konkrétně na Sergeje Kirijenka, zodpovědného za informační a ideologické operace. SDA není tradiční státní struktura – funguje jako „PR agentura pro hybridní válku“, která poskytuje služby státu ve formě informačních kampaní na zakázku.

Od roku 2022 byla součástí širšího €600milionového ročního ekosystému digitální propagandy, který supluje činnost sankcionovaných státních médií jako RT nebo Sputnik. Klíčovými partnery SDA jsou technologická firma Structura, mediální holding Readovka, propagandistické platformy Dialog a IRI, a vzdělávací síť Digorya, která školí novou generaci „digitálních ideologů“.

Cíle a strategická logika SDA
SDA se nepokouší přesvědčit publikum o „pravdě“, ale spíše o znejasnění reality, rozdělení společnosti a strategické únavě. Neusiluje o kvalitu přesvědčování, ale o množství kontaktů s publikem. Podle uniklých dokumentů je její primární metrikou „penetrace diskurzu“ – tedy počet případů, kdy se proruský narativ dostane do veřejného prostoru (např. i prostřednictvím faktcheckingu nebo výroků politiků).

Klíčové principy:

Bytí viděn = úspěch: nezáleží, kdo zprávu řekne, zda je pravdivá, zda je vyvrácena. Důležité je, že proruský rámec se stal součástí veřejného dialogu.

Přizpůsobivost: SDA operuje jako startup. Pokud něco nefunguje, okamžitě přejde na nový formát, nový narativ, novou zemi.

„Válka algoritmů“: obsah je navržen tak, aby rezonoval se sociálními sítěmi, polarizoval publikum, aktivoval emoce a maximalizoval dosah.

Hlavní metody a nástroje
SDA funguje jako průmyslový komplex digitálních operací, rozdělený na následující složky:

  1. Monitoring & Analýza
    Pomocí nástrojů jako Brand Analytics nebo Pulse sleduje vývoj veřejného mínění, mediální narativy, trendy na sítích a vytváří „útokové vektory“ (attack vectors) – témata, která lze zneužít.
  2. Výroba obsahu
    Vytváří tisíce jednotek týdně:

články, memy, deepfaky, infografiky, karikatury

falešné citace, dokumenty, videa

„augmentovaná realita“ (vytváření záměrně věrohodných podvrhů)

Ilustrace: Shutterstock.com
  1. Distribuce (delivery)
    Distribuce probíhá skrze:

reklamní systémy Facebooku, TikToku, Telegramu

sítě botů, falešných účtů, zrcadlených webů („Doppelgänger“)

e-maily, Viber hovory, změť domén a „brandů“ cílených na různé demografické skupiny

včetně živých aktivit – graffiti, protesty, petice na Change.org

  1. Vyhodnocování dopadu
    Na rozdíl od tradičních tajných služeb SDA pracuje v logice digitální agentury:
    měří impresi, engagement, dosah, proklikovost (CTR), a vytváří interní reporty pro prezentaci výkonu před kremelskou administrativou.

Hlavní kampaně a projekty
Operation Doppelgänger (2022–2024)
Zrcadlení západních zpravodajských webů (např. Bild, Rai News, FAZ) + šíření obsahu skrze síť 70–700 fake domén, které vypadaly jako legitimní média.
➡ Výstupy distribuovány přes 5 000 účtů na Twitteru (X), placené reklamy a síť 300+ mirror webů.
➡ Celkový výstup: 40 000 obsahových jednotek, 33 milionů komentářů, 637 milionů „touchpointů“.

CCE – Kampaň proti Evropě
Od roku 2023 zaměřena na oslabení proevropských sil.
➡ Podpora krajně pravicových a euroskeptických stran (např. AfD, RN)
➡ Útoky na von der Leyen, Borrella, Green Deal, migraci
➡ Témata: „Evropa v krizi“, „USA nás ženou do války“, „Potřebujeme mír – bez Ukrajiny“
➡ Testování obsahu na TikToku, X a Telegramu; podpora přes komunitní stránky, placené reklamy i graffiti

CCU – Kampaň proti Ukrajině
Zahájena 2023 jako „komplexní kontrakampaň“.
➡ Cíle: demoralizace ukrajinské armády, zpochybnění legitimity Zelenského, podpora Medvedčukovy „Druhé Ukrajiny“
➡ Denně šířeno: 200–300 memů, 100+ videí, 1 000+ komentářů
➡ Telefonické hovory, cílené zprávy přes Viber, přímá manipulace výzkumů veřejného mínění

Dopady a rizika pro Českou republiku
SDA již použila podobné metody v Německu, Itálii, Francii nebo Polsku – není důvod pochybovat, že ČR je, nebo brzy bude, také cílem.

🔸 Rizika:
Diskreditace vládních politik a institucí – formou „lidového nesouhlasu“ (petice, memy, protesty)

Rozklad veřejné debaty – zahlcení diskurzu neověřeným obsahem, emocionálním přepětím a „smogem“

Cílení na zranitelné skupiny – jazykové menšiny, ruskojazyčné komunity, marginalizovaní občané

Vliv na volby – podpora radikálních subjektů s cílem vyvolat nestabilitu a proruskou orientaci

Technologická převaha – využití AI, big data a behaviorálních algoritmů k personalizaci dezinformací

Závěr: jak se bránit?
Zpráva navrhuje několik doporučení:

Změnit optiku obrany: neřešit jednotlivé kampaně (Doppelgänger), ale chápat SDA jako vojensko-politický subjekt

Posílit schopnost „diskurzivní imunizace“: vzdělávání, prevence, mediální gramotnost

Zastavit logiku „propagandou proti propagandě“ – každé opakování ruského narativu (byť kritické) je pro SDA důkazem dopadu

Sledovat a sankcionovat síť SDA/Structura/Dialog – včetně osob jako Ilya Gambashidze, Sofia Zakharova či Vladimir Tabak

Investovat do „živé obrany“: týmy reagující v reálném čase, lokální influenceři, algoritmická obrana, nové formy komunikace.

Zdroj náhledové foto: Shutterstock.com

Sdílet článekShare on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email