Schillerová pokryla nehospodárný nákup aut pro celníky

Už za čtrnáct dní začnou celníci využívat nová vozidla na kontrolu mýtného. Ačkoli personálně zvládnou obsadit jen pětadvacet aut, v garážích jich stojí čtyřicet. Skoro o polovinu víc jich pro ně bez předchozí konzultace koupilo ministerstvo dopravy. Ministryně financí Alena Schillerová původně proti nákupu zbytečných aut protestovala a označovala jej za zarážející, nakonec ale nijak nezasáhla. Sama Schillerová přitom cenu aut, která teď bez užitku stojí v garážích, vyčíslila na 160 milionů.

Případ, jak ve skutečnosti hospodaří vláda, která se prezentuje jako tým profesionálů, co napravuje chyby svých předchůdců z „tradičních stran“ a spravuje stát s péčí řádného hospodáře, jsme popsali v říjnovém časopise Neovlivní.cz. V textu s názvem Řídit stát jako dojnou krávu.

Díky svědectví úředníků a interní komunikaci mezi ministerstvem financí, pod které celníci spadají, a ministerstvem dopravy, jsme doložili, že osobně Alena Schillerová proti počtu vozidel opakovaně protestovala. Krom toho rozporovala i cenu dodávaných vozidel. Zatímco jedno nové auto stojí podle financí jedenáct milionů, ta současná, která celní správa využívá, jsou podle ministryně o sedm milionů levnější.

Odhalení o tom, jak hospodaří vláda odborníků, jsme přinesli v říjnovém časopise Neovlivní.cz

“Částka 11 milionů s přihlédnutím ke skutečnostem, že v současné době celní správa pro svou činnost mobilní kontroly využívá vozidla, jejichž pořizovací cena byla v hodnotě 3,9 milionu, se jeví z mého pohledu jako správkyně státního rozpočtu zarážející a žádám o její vysvětlení,” napsala zkraje roku Schillerová svému vládnímu kolegovi Kremlíkovi.

Celníci ještě v září redakci Neovlivní.cz potvrdili, že víc než 25 aut prostě personálně nezvládnou obsadit. “Celní správa ohledně počtu aut názor nezměnila,” potvrdila stanovisko celníků Hana Prudičová z generálního ředitelství.

Jenže nakonec ministerstvo dopravy, respektive Ředitelství silnic a dálnic, převzalo pro celníky všech 40 aut. Co s nimi bude, to dnes nikdo nechce říct. Podle poslední verze dopravy údajně mají sloužit jako záloha pro případ, že by se některé z pětadvaceti v terénu porouchalo.

Ministerstvo financí po týdnu a čtyřech urgencích redakci potvrdilo, že trvá na počtu pětadvaceti aut. U všech dalších otázek ale resort, včetně ministryně, která dostala dotazy skrze sms zprávy, kličkuje.

“V této věci stále probíhá jednání s ministerstvem dopravy,” stojí například v odpovědi na dotaz, jak bude ministerstvo tento případ řešit.

Obdobně na otázku, jestli celou situaci považuje za příklad péče řádného hospodáře, úřad Aleny Schillerové napsal: “V této věci stále probíhá jednání, váš dotaz je tudíž předčasný.”

Protikorupční organizace: Absurdní

Nad případem se už veřejně pozastavily i protikorupční organizace Nadační fond proti korupci a Transparency International. “Považuji za absurdní, že dotčené orgány státní správy při přípravě takto zásadní zakázky nespolupracují a nejsou schopny vyspecifikovat, kolik čeho vlastně chtějí,“ uvedl právník NFPK a dlouholetý státní úředník Ondřej Závodský.

Dodávka aut pro celníky je součástí loňské smlouvy na provozování mýtných bran, které ministerstvo dopravy uzavřelo s konsorciem firem spadajících do impéria Petra Kellnera CzechToll a SkyToll. To nahradilo dosavadního dodavatele, firmu Kapsch. Součástí nové smlouvy z éry ministra Dana Ťoka byla i dodávka čtyřiceti vozidel, kterými mají celníci nově kontrolovat výběr mýtného.

Na otázku redakce, proč spolu jednotlivé úřady počet aut předem nezkonzultovaly, nikdo nedokázal odpovědět. Stejně pochodili i lidé z Transparency International, kteří se odpovědí rozhodli domáhat soudně. “Z emailové komunikace vyplývá, že ministr dopravy na naše dotazy konkrétně neodpověděl a pochyby v otázce ceny a počtu hlídkových vozidel nadále přetrvávají,” konstatovala TI.

Článek Řídit stát jako firmu vyšel v říjnovém časopise Neovlivní.cz. Předplatit jej můžete i jako dárek.

Interní argumentace ministerstva dopravy podle zjištění Neovlivní.cz staví na tom, že nově budou celníci kontrolovat výběr mýtného na delších úsecích. Mýto se totiž kromě dálnic bude od příštího roku vybírat i na 900 kilometrech silnic první třídy. A když podle resortu dopravy bude míň kontrolních aut, také se méně vybere na mýtném.

“Snížení počtu vozidel mobilní kontroly z plánovaného počtu čtyřicet by mělo značné konsekvence v podobě snížení výběru mýtného, snížení účinnosti Systému elektronického mýtného a snížení výběru pokut za přestupky,” napsal s odkazem na resortní stanoviska ministr Vladimír Kremlík v jednom z dokumentů pro úřad Aleny Schillerové.

Ministryně Schillerová mu ale v interní komunikaci oponovala slovy, že to celníci zvládnou i se současným počtem pětadvaceti aut, protože se stejně nedá kontrolovat všude.

“S přihlédnutím k omezeným možnostem zastavování a odstavných ploch na nově zpoplatněných silnicích první třídy bude přímá kontrolní činnost prováděna pouze na místech umožňujících provádění kontrol bezpečně. S přihlédnutím k počtu 229 funkčních míst pro kontrolu výkonového zpoplatnění je počet 25 vozidel mobilní kontroly zcela optimální,” trvala na svém Schillerová.

A na tom – s ohledem na aktuální stanovisko – zjevně trvá stále.

Nový dodavatel

To zásadní je každopádně zakopané ve smlouvě s novým dodavatelem elektronického mýtného systému. Stát se v kontraktu dodavateli mimo jiné zavázal, že odebere čtyřicet kontrolních aut. Potíž je v tom, že s celníky se o tom nikdo nebavil.

Celníci na to podle písemných záznamů z jednání upozornili mimo jiné 13. března, kdy se sešli na schůzce se zástupci ministerstva dopravy a ŘSD.

Stejně tak se ukazuje, že při výběrovém řízení nikdo neřešil cenu jednoho dodávaného vozidla. Jak totiž přiznávají úředníci v dalším z interních dokumentů, rozhodující byla celková cena nabídky za kompletní technické řešení nového systému elektronického mýta.

“Cenu dílčí položky nebude možné vyhodnotit izolovaně. I přes případné zjištění, že vozidla jsou drahá, budou technicky součástí funkčního celku dodaného za nejvýhodnějších podmínek,” zapsali si úředníci.

Stejně jako ministerstvo dopravy argumentuje dodavatel vozidel, firma CzechToll. “Samostatnou cenu za dodaná vozidla mobilní kontroly naše společnost nikde nevyčíslila, vozidla jsou totiž součástí komplexu služeb označených ve smlouvě jako ‚Dodávka PS04 – Kontrola úhrady Mýtného vozidly a správné funkce OBU a OBE, včetně MEV v počtu 40 ks‘. Soubor služeb zahrnuje výstavbu a dodávku celého systému pro kontrolu úhrady mýtného, který obsahuje kontrolní brány na dálnicích, kontrolní brány na nově zpoplatněných silnicích I. třídy, dočasné kontrolní stanice pro první tři měsíce provozu, 40 vozidel pro mobilní kontrolu, dodávku softwaru pro vozidla mobilní kontroly a software pro kontrolu záznamů z kontrolních bran,”tvrdí mluvčí společnosti Miroslav Beneš.