Schůzky o ničem opouštím, říká jedna z nejvlivnějších žen byznysu

Martina Grygar Březinová začínala jako auditorka. Zkušenosti sbírala ve firmách jako PricewaterhouseCoopers Audit či Telefonica O2. Pak zakotvila u společnosti Sodexo. Před pěti lety se stala generální ředitelkou pro český trh, jí řízená divize Sodexo Benefity má na 25 tisíc klientů. Co se naučila především? Že je důležité mít genderově vyvážený tým. A neztrácet čas.

[dropcap style=“normal or inverse or boxed“]J[/dropcap]ejí jméno figuruje v žebříčku TOP 25 žen v českém byznysu. A loni k tomu přibyla cena Top odpovědný leader, který vyhlašuje nezisková platforma Byznys pro společnost. Je přímo prototypem ženy, která se dokázala prosadit v – minimálně v Česku – maskulinním světě špičkových manažerů.

Že udělala velkou kariéru? „Pro mě nikdy nebylo důležité, co mám na vizitce. Pro mě je důležité, jestli mě práce baví, jestli mě naplňuje. A možná… možná pro mě začíná být i víc důležité, jakým způsobem – zda pozitivně – ovlivňuji lidi kolem mě a dění věcí kolem mě,“ říká v profilovém rozhovoru pro společnost DeadLineMedia, vydavatele deníku Neovlivní.cz.

Hovoří v něm nejen o své práci, ale i o postavení žen a studiích, které prokazují, jak správně namixovaný tým zvyšuje výkony firmy. A třeba také o tom, jak se jí změnil život po narození syna.

Být autentický

DLM: Jste generální ředitelkou Sodexo Benefity v České republice. Jaká je vaše pozice v rámci celého koncernu?

Společnost Sodexo je poměrně decentralizovaná, vždycky máte odpovědnost za danou zemi. V rámci koncernu jsem součástí SWIFtu (Sodexo Women’s International Forum for talent), což je poradenský orgán nejvyššího vedení pro práci s genderovou diverzitou. Je tam celá řada témat a směrů, kterým se věnujeme. Navíc samozřejmě spadám do nějakého regionu. Tady spočívá moje role v tom sdílet s kolegy, co se kde daří dělat.

Jinak – česká divize, to je docela malý tým asi 150 lidí. V tuto chvíli se hodně koncentrujeme na genderovou diverzitu, i když například i handicapovaní jsou důležité téma. Pro mě bylo moc silné, když tady nějakou dobu pracovala kolegyně, která přišla a mluvila o své partnerce, mluvila o svých dětech. V tu chvíli jsem byla pyšná na ni, že je toho schopna, a byla jsem pyšná i na prostředí, které to umožňuje.

To souvisí s tématem autenticity, které je pro mě hodně důležité. Jsem přesvědčena, že když nejste autentický, když se nepohybujete v tom, co je pro vás přirozené, tak je to špatné i pro zaměstnavatele. Protože tím, že se hlídáte, kontrolujete a nežijete svou přirozenost, tak se to projeví na pracovních výkonech.

DLM: Kolik pro vás pracuje žen a mužů?

Máme studie, ze kterých vyplývá, že zdravá balance mezi muži a ženami 40 – 60 %. V České republice máme 65 procent žen a k vyváženosti se blížíme. Je ale důležité s tím pracovat zdravě. Jedna z mých kamarádek je z kosmetické firmy Mary Kay. Je jasné, že v Mary Kay budou asi spíš pracovat ženy, že tam mužů mají spíš poskrovnu. Jsou typy pozic, na které se z různých důvodů hlásí víc ženy.

Ale já jsem i mezi headhuntery hodně vyhlášená tím, že vždycky chci genderově vyvážený shortlist, seznam zájemců o pracovní pozici. A ráda bych na pozicích, které jsou vnímány jako ženské, viděla i muže. Považuji to za skutečně moc důležité. A stejně důležité je, aby tady každý zaměstnanec rozuměl tomu, proč to je důležité a co to přináší.

DLM: A co to přináší?

Naše oddělení lidských zdrojů si dalo tu práci a napříč mnoha zeměmi začalo porovnávat klíčové ukazatele výkonnosti. A závěr je, že v podstatě ve všech klíčových elementech – ať už v těch, které jsou důležité pro budoucí úspěch firmy, věci jako ziskovost a maržovost a tak dále, ale i těch, které souvisejí s angažovaností zaměstnanců -, tak vždycky byly rozeznatelné rozdíly v pobočkách, které jsou diverzitně vyvážené a v těch, které jsou méně vyvážené.

[row][col w=“4″]

Martina Grygar Březinová

Martina Grygar Březinová, Sodexo Benefity

• Absolvovala Ekonomickou fakultu na Slezské univerzitě v Karviné. Poté vstoupila do Sdružení autorizovaných účetních znalců (ACCA) a působila jako auditorka.

• Před příchodem do Sodexa pracovala na různých pozicích ve společnostech PricewaterhouseCoopers Audit či Telefonica O2 Czech Republic.

• Svou kariéru ve firmě Sodexo zahájila v roce 2006, postupně se stala finanční ředitelkou, v roce 2010 byla jmenována generální ředitelkou pro český trh.

• Je vdaná, má syna.

Chcete se dozvědět víc?

Předplaťte si tištěný magazín + web Neovlivní
za 1990,- Kč / rok
a získáte:

  • Unikátní časopis týmu novinářky Sabiny Slonkové (doručujeme 9x ročně)
  • Investigace, analýzy a rozhovory
  • Exkluzivní zjištění ke klíčovým událostem
  • Každodenní přístup k originálnímu obsahu na webu Neovlivní.cz




Již mám předplatné

Přejít nahoru