Šéfka Ryoru: Nejsme ovce, abychom si všechno nechali líbit

Z nuly vybudovala největší tuzemskou kosmetickou firmu. Vždycky stála nohama na zemi, ale nebála se riskovat. Eva Štěpánková, majitelka společnosti Ryor. Ryor  – jako rybíz a orange. První složky, z nichž kdysi doma v mixéru míchala své krémy. I po těch letech je přitom na Evě Štěpánkové vidět, že jí práce baví. Možná i proto patří mezi nejoceňovanější české podnikatelky.

Je třeba nenechat se odradit neúspěchem – vždycky se najde něco, co se nezdaří, ale proto neopustím tu základní vizi. Těmito slovy mluví o svém vnitřním hnacím motoru jedna z nejúspěšnějších tuzemských podnikatelek Eva Štěpánková.

Společnosti DeadLineMedia, vydavateli deníku Neovlivní.cz, poskytla profilový rozhovor, jehož první část vám nyní předkládáme. Druhou část přineseme již brzy.

DLM:. Jak často se vás lidé ptají, co to ten Ryor, to slovo, vlastně znamená?

Už to není tak často jako dříve, význam slova RYOR už je poměrně známý.

DLM: Máte vůbec zájem o to, aby vaše výrobky prodávaly pokud možno všechny řetězce, které nabízejí sortiment “parfumerie-drogerie”? 

Nestojíme o to. Nemáme takový ten sortiment, který by nepotřeboval vysvětlení, není to sortiment pro multi a supermarkety. Byli jsme nejdříve ve všech, teď už jsme jen ve dvou, z nichž jeden je vyloženě drogistický.

DLM: Kolují drsné historky o konkurenčních bojích, o tom, jak tvrdě různé řetězce tlačí na ceny u svých dodavatelů. Zažila jste něco podobného?

Samozřejmě zažila. Konkurenční boje jsou velké a tvrdé, na ceny tlačí řetězce každý rok při ročním jednání. A tak pokud vidíme a spočítáme si, že to není někdy ani výdělečné, jdeme od toho pryč. Řekneme si – nemusíme být všude. Dokonce jsem zažila, že mne pan ředitel jednoho řetězce požádal, co za slevu mu dám k jeho 50. narozeninám. Řekla jsem, že nic, vy mi také k mému kulatému významnému jubileu nic nedáváte a zasloužila bych si to vzhledem k svému věku určitě víc.

Eva Štěpánková na Dni otevřených dvěří v Ryoru Zdroj: Facebook

Eva Štěpánková na Dni otevřených dvěří v Ryoru
Zdroj: Facebook

DLM: Pokud by se prostředí pro tuzemské podnikatele dalo známkovat jako ve škole, jakou známku byste dala a proč?

Známka pro tuzemské podnikatele  za 3. Já to spíš beru jako dodavatelsko-odběratelské vztahy, když to jde, zdraží. V tom případě se snažím najít jinou náhradu, zdroj. Nejsme přece ovce, abychom si dali každý diktát líbit. Nebo ochota, ta se hodně vytratila. Většinou se musíte bránit: proč taková kvalita zboží, například obalů? A u smluv už nastavovat trestní sankce a postihy za nekvalitu. Dodavatel (výrobce – podnikatel) si stěžuje, že má málo odběratelů, ale vzápětí dodá zboží , třeba obaly, z nichž třetinu reklamujete, takže hledáme jiného. Jedním slovem: bída.

DLM: Který zákon, předpis či změnu byste pro své podnikání nejvíce uvítala?

Já bych uvítala vymahatelnost práva. Máme neplatiče, soudíme se, soud se táhne, soud vyhrajeme a stejně jsou další problémy. Neplatiči neplatí a další soud bude kdy? Vždyť vlastně vyhrál, i když odsouzen, stejně se vyhýbá rozsudku a neplatí.

A ráda bych, aby se Evropská unie přestala nesmyslně a bez konzultací vměšovat do pravidel, která nastavují nekvalifikovaní úředníci.

DLM: Výčet ocenění, která jste získala, je ohromující; mezi mnoha cenami jste získala i ocenění TOP žena v byznyse. Jak vy sama hodnotíte postavení žen v českém podnikatelském prostředí?

Tak české podnikatelské prostředí je v českém byznysu obsazeno málo. Když se v Hospodářských novinách volilo 25 žen českého byznysu, většinou to byly ženy, které ve vysokých manažerských pozicích pracovaly pro zahraniční firmy působící v Česku. To jsou ovšem jiné startovní pozice. Znám několik žen, které opravdu v českém byznysu jsou, ale není jich mnoho. Ženy mají ještě na starost rodinu a zatížení v byznysu je vysoké.

DLM: Co si představujete pod slovem vliv, co je podle vás měřítkem vlivu?

Vliv – možnost představit a uplatnit svoje názory a náhledy a docílit toho, aby se o ně zajímali i jiní lidé a považovali je za správné a rozumné, aby se jimi řídili. Měřítkem vlivu je množství lidí, které vaše názory a pojetí ovlivňuje a ztotožňují se s ním.

DLM: Koho byste v Česku označila za člověka, který má vliv a používá ho pro „dobro společnosti”, zkrátka máte pocit, že posouvá společnost někam kupředu?

Ze živých bych označila pana doktora Halíka, tomu se dá věřit a nepřevléká kabát.

Eva Štěpánková

stepankova
• Říká se o ní, že je českou Estée Lauder. I Eva Štěpánková začínala na zelené louce, doma v kuchyňských robotech vyráběla první krémy značky Ryor.
• Vystudovala VŠCHT.
• Po studiích pracovala jako vedoucí výroby  v Ústavu lékařské kosmetiky. Byla tam tehdy nejmladší a šéfovala mužům i třikrát starším než byla sama. V Ústavu vydržela dlouhých 17 let, pak odešla na mateřskou dovolenou. Dcera Jana se jí narodila ve 43 letech. Po kratší epizodě ve Státním statku Jeneč, kde vyvíjela kosmetiku, založila v roce 1991 vlastní firmu.
• Ráda vaří a hostí přátele, poslouchá gospely, miluje divadlo a knihy –  její nejmilejší knihou je Jirotkův Saturnin. Cestuje a sbírá anděly.

DLM: Čím by se lidé, kteří mají vliv, měli zabývat, jaká témata nastolovat?

Řešením problémů společnosti, témat (problémů) společenských i sociálních je spousta, ale hlavně by měla být nastolena nějaká základní mise a teprve z ní odvíjet a řešit jednotlivé problémy a všechny provedené kroky vysvětlovat. Proč? Co? Jak? Aby lidé uvěřili a mohli se s tímto názorem ztotožnit a vzít ho za svůj a realizovat ho.

DLM: Co pro Vás znamená společensky odpovědný životní styl: změnila jste svůj život s ohledem na ekologii, charitu nebo udržitelný rozvoj?

Společensky odpovědný životní styl znamená žít a pracovat, tak abych se mohla každému podívat do očí. Což dělám. Ekologii? Snažím se neničit naše životní prostředí, třídíme odpad. Ve firmě i doma, pomáháme vytvářet hygienické podmínky, které jsou příznivé, například likvidace i tekutého odpadu. V oblasti charity jsme navázáni na společnost v Unhošti Slunce pro všechny, která sdružuje děti i dospívající s postižením a pomáháme této společnosti finančně i fyzicky. V rámci udržitelného rozvoje se snažíme dodržovat a zachovávat pravidla TUR – uspokojovat základní životní potřeby a nesnižovat přitom rozmanitost přírody a zachovávat přirozené funkce ekosystémů. Život jsem neměnila, vždycky jsem se k přírodě chovala citlivě.

DLM: Co pro vás znamená kariéra? Máte nějakou radu, máte pro ostatní?

Nemám ráda slovo kariéra. Snažila jsem se zabezpečit živobytí pro sebe a svou malou dceru. Zůstala jsem na všechno sama a nevěděla jsem, jak se situace vyvine. Tím člověk musí být zodpovědnější, nemá se na koho obrátit o pomoc. Je třeba rozmyslet si, co chcete a můžete dělat, kde je díra na krku. Já jsem ji našla v neexistujícím sortimentu pro tehdy nově vznikající profesionální kosmetické salony a tam jsme začaly (v začátku samé ženy).

Tedy platí: najít cíl podnikání, usilování, spočítat, kolik na to mám a co za to mohu uskutečnit. Ovšem měla by to být aktivita, kde není příliš obsazený trh a pole působnosti. A tvrdě začít pracovat a nenechat se odradit neúspěchem – vždycky se najde něco, co se nezdaří, ale proto neopustím tu základní vizi.

DLM: Kterou firmu, výrobek, značku, či věc považujete za symbol úspěchu a proč?

Mými finančními poradci je mi dávána za příklad firma SIKO – paní Valová. Není sice moc vidět, ale úspěšná je. Dále za úspěšného považuji Romana Vaňka – PRAKUL a majitelku firmy SCANQUILT paní Šachovou. Ale to je jen malý výčet lidí, které znám osobně.

Symbol úspěchu je pro každého jiný. Pro mě je úspěchem, že mne práce i v mém věku baví, těším se do práce, kde realizuju své vize a vidím nějaké hodnoty, které mne naplňují nadějí, že je dobře uplatníme.

DLM: Existuje nějaká věc, bez které by vás nebavil den, která by vám chyběla?

Myslím, že je to dobrá knížka, kterou den končím.

DLM: Co Vám v této zemi dělá radost?

Doufám, že budoucnost není tak špatná, aby se tu nemohly cítit dobře i naše děti. A opravdu radost mi dělá kultura, ze které se dá vybrat pro každého, co je jeho srdci a duši milé.

Sdílet článekShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email


Images are for demo purposes only and are properties of their respective owners. Old Paper by ThunderThemes.net

Tento web používá k personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

Služby společnosti DeadLineMedia mohou pro své správné fungování vyžadovat tzv. cookies – tedy malá množství dat, které www servery přes prohlížeč běžně posílají a ukládají do počítače uživatele, aby identifikovaly jeho osobní předvolby a nastavení a usnadnily tak přístup k webovým stránkám. Celosvětově cookies na drtivé většině webových stránek využívají rovněž provozovatelé reklamních systémů pro zobrazování co nejrelevantnější inzerce. Pokud se rozhodnete, že tato cookies ukládat nechcete, najdete více informací a další postup na: http://www.youronlinechoices.com/cz/vase-volby.

Zavřít