Šéfka Ryoru: Nejsme ovce, abychom si všechno nechali líbit

Z nuly vybudovala největší tuzemskou kosmetickou firmu. Vždycky stála nohama na zemi, ale nebála se riskovat. Eva Štěpánková, majitelka společnosti Ryor. Ryor  – jako rybíz a orange. První složky, z nichž kdysi doma v mixéru míchala své krémy. I po těch letech je přitom na Evě Štěpánkové vidět, že jí práce baví. Možná i proto patří mezi nejoceňovanější české podnikatelky.

Je třeba nenechat se odradit neúspěchem – vždycky se najde něco, co se nezdaří, ale proto neopustím tu základní vizi. Těmito slovy mluví o svém vnitřním hnacím motoru jedna z nejúspěšnějších tuzemských podnikatelek Eva Štěpánková.

Společnosti DeadLineMedia, vydavateli deníku Neovlivní.cz, poskytla profilový rozhovor, jehož první část vám nyní předkládáme. Druhou část přineseme již brzy.

DLM:. Jak často se vás lidé ptají, co to ten Ryor, to slovo, vlastně znamená?

Už to není tak často jako dříve, význam slova RYOR už je poměrně známý.

DLM: Máte vůbec zájem o to, aby vaše výrobky prodávaly pokud možno všechny řetězce, které nabízejí sortiment “parfumerie-drogerie”? 

Nestojíme o to. Nemáme takový ten sortiment, který by nepotřeboval vysvětlení, není to sortiment pro multi a supermarkety. Byli jsme nejdříve ve všech, teď už jsme jen ve dvou, z nichž jeden je vyloženě drogistický.

DLM: Kolují drsné historky o konkurenčních bojích, o tom, jak tvrdě různé řetězce tlačí na ceny u svých dodavatelů. Zažila jste něco podobného?

Samozřejmě zažila. Konkurenční boje jsou velké a tvrdé, na ceny tlačí řetězce každý rok při ročním jednání. A tak pokud vidíme a spočítáme si, že to není někdy ani výdělečné, jdeme od toho pryč. Řekneme si – nemusíme být všude. Dokonce jsem zažila, že mne pan ředitel jednoho řetězce požádal, co za slevu mu dám k jeho 50. narozeninám. Řekla jsem, že nic, vy mi také k mému kulatému významnému jubileu nic nedáváte a zasloužila bych si to vzhledem k svému věku určitě víc.

Eva Štěpánková na Dni otevřených dvěří v Ryoru Zdroj: Facebook

Eva Štěpánková na Dni otevřených dvěří v Ryoru
Zdroj: Facebook

DLM: Pokud by se prostředí pro tuzemské podnikatele dalo známkovat jako ve škole, jakou známku byste dala a proč?

Známka pro tuzemské podnikatele  za 3. Já to spíš beru jako dodavatelsko-odběratelské vztahy, když to jde, zdraží. V tom případě se snažím najít jinou náhradu, zdroj. Nejsme přece ovce, abychom si dali každý diktát líbit. Nebo ochota, ta se hodně vytratila. Většinou se musíte bránit: proč taková kvalita zboží, například obalů? A u smluv už nastavovat trestní sankce a postihy za nekvalitu. Dodavatel (výrobce – podnikatel) si stěžuje, že má málo odběratelů, ale vzápětí dodá zboží , třeba obaly, z nichž třetinu reklamujete, takže hledáme jiného. Jedním slovem: bída.

DLM: Který zákon, předpis či změnu byste pro své podnikání nejvíce uvítala?

Já bych uvítala vymahatelnost práva. Máme neplatiče, soudíme se, soud se táhne, soud vyhrajeme a stejně jsou další problémy. Neplatiči neplatí a další soud bude kdy? Vždyť vlastně vyhrál, i když odsouzen, stejně se vyhýbá rozsudku a neplatí.

A ráda bych, aby se Evropská unie přestala nesmyslně a bez konzultací vměšovat do pravidel, která nastavují nekvalifikovaní úředníci.

DLM: Výčet ocenění, která jste získala, je ohromující; mezi mnoha cenami jste získala i ocenění TOP žena v byznyse. Jak vy sama hodnotíte postavení žen v českém podnikatelském prostředí?

Tak české podnikatelské prostředí je v českém byznysu obsazeno málo. Když se v Hospodářských novinách volilo 25 žen českého byznysu, většinou to byly ženy, které ve vysokých manažerských pozicích pracovaly pro zahraniční firmy působící v Česku. To jsou ovšem jiné startovní pozice. Znám několik žen, které opravdu v českém byznysu jsou, ale není jich mnoho. Ženy mají ještě na starost rodinu a zatížení v byznysu je vysoké.

DLM: Co si představujete pod slovem vliv, co je podle vás měřítkem vlivu?

Vliv – možnost představit a uplatnit svoje názory a náhledy a docílit toho, aby se o ně zajímali i jiní lidé a považovali je za správné a rozumné, aby se jimi řídili. Měřítkem vlivu je množství lidí, které vaše názory a pojetí ovlivňuje a ztotožňují se s ním.

DLM: Koho byste v Česku označila za člověka, který má vliv a používá ho pro „dobro společnosti”, zkrátka máte pocit, že posouvá společnost někam kupředu?

Ze živých bych označila pana doktora Halíka, tomu se dá věřit a nepřevléká kabát.

Eva Štěpánková

stepankova
• Říká se o ní, že je českou Estée Lauder. I Eva Štěpánková začínala na zelené louce, doma v kuchyňských robotech vyráběla první krémy značky Ryor.
• Vystudovala VŠCHT.
• Po studiích pracovala jako vedoucí výroby  v Ústavu lékařské kosmetiky. Byla tam tehdy nejmladší a šéfovala mužům i třikrát starším než byla sama. V Ústavu vydržela dlouhých 17 let, pak odešla na mateřskou dovolenou. Dcera Jana se jí narodila ve 43 letech. Po kratší epizodě ve Státním statku Jeneč, kde vyvíjela kosmetiku, založila v roce 1991 vlastní firmu.
• Ráda vaří a hostí přátele, poslouchá gospely, miluje divadlo a knihy –  její nejmilejší knihou je Jirotkův Saturnin. Cestuje a sbírá anděly.

DLM: Čím by se lidé, kteří mají vliv, měli zabývat, jaká témata nastolovat?

Řešením problémů společnosti, témat (problémů) společenských i sociálních je spousta, ale hlavně by měla být nastolena nějaká základní mise a teprve z ní odvíjet a řešit jednotlivé problémy a všechny provedené kroky vysvětlovat. Proč? Co? Jak? Aby lidé uvěřili a mohli se s tímto názorem ztotožnit a vzít ho za svůj a realizovat ho.

DLM: Co pro Vás znamená společensky odpovědný životní styl: změnila jste svůj život s ohledem na ekologii, charitu nebo udržitelný rozvoj?

Společensky odpovědný životní styl znamená žít a pracovat, tak abych se mohla každému podívat do očí. Což dělám. Ekologii? Snažím se neničit naše životní prostředí, třídíme odpad. Ve firmě i doma, pomáháme vytvářet hygienické podmínky, které jsou příznivé, například likvidace i tekutého odpadu. V oblasti charity jsme navázáni na společnost v Unhošti Slunce pro všechny, která sdružuje děti i dospívající s postižením a pomáháme této společnosti finančně i fyzicky. V rámci udržitelného rozvoje se snažíme dodržovat a zachovávat pravidla TUR – uspokojovat základní životní potřeby a nesnižovat přitom rozmanitost přírody a zachovávat přirozené funkce ekosystémů. Život jsem neměnila, vždycky jsem se k přírodě chovala citlivě.

DLM: Co pro vás znamená kariéra? Máte nějakou radu, máte pro ostatní?

Nemám ráda slovo kariéra. Snažila jsem se zabezpečit živobytí pro sebe a svou malou dceru. Zůstala jsem na všechno sama a nevěděla jsem, jak se situace vyvine. Tím člověk musí být zodpovědnější, nemá se na koho obrátit o pomoc. Je třeba rozmyslet si, co chcete a můžete dělat, kde je díra na krku. Já jsem ji našla v neexistujícím sortimentu pro tehdy nově vznikající profesionální kosmetické salony a tam jsme začaly (v začátku samé ženy).

Tedy platí: najít cíl podnikání, usilování, spočítat, kolik na to mám a co za to mohu uskutečnit. Ovšem měla by to být aktivita, kde není příliš obsazený trh a pole působnosti. A tvrdě začít pracovat a nenechat se odradit neúspěchem – vždycky se najde něco, co se nezdaří, ale proto neopustím tu základní vizi.

DLM: Kterou firmu, výrobek, značku, či věc považujete za symbol úspěchu a proč?

Mými finančními poradci je mi dávána za příklad firma SIKO – paní Valová. Není sice moc vidět, ale úspěšná je. Dále za úspěšného považuji Romana Vaňka – PRAKUL a majitelku firmy SCANQUILT paní Šachovou. Ale to je jen malý výčet lidí, které znám osobně.

Symbol úspěchu je pro každého jiný. Pro mě je úspěchem, že mne práce i v mém věku baví, těším se do práce, kde realizuju své vize a vidím nějaké hodnoty, které mne naplňují nadějí, že je dobře uplatníme.

DLM: Existuje nějaká věc, bez které by vás nebavil den, která by vám chyběla?

Myslím, že je to dobrá knížka, kterou den končím.

DLM: Co Vám v této zemi dělá radost?

Doufám, že budoucnost není tak špatná, aby se tu nemohly cítit dobře i naše děti. A opravdu radost mi dělá kultura, ze které se dá vybrat pro každého, co je jeho srdci a duši milé.