© Dead Line Media s.r.o. 2016 – všechna práva vyhrazena | buďte s námi v kontaktu: facebook – twitter – napište nám
© Design: Prokoho.cz | Souhlas se zpracováním osobních údajů (nastavení, odvolání)
Představte si zemi Evropské unie, kde nejpřednější člen vlády zároveň vlastní eventovou mediální firmu. Tato firma v rámci svého byznysu pozve lidi z jiných firem, aby zaplatili setkání s tímto jejím majitelem – samozřejmě v roli člena vlády. “Partnerské poplatky” z akce se logicky stanou součástí tržeb, na konci roku se z tržeb stane zisk a ten připlyne na účty ovládané jediným mužem – majitelem eventové mediální firmy.
Země se jmenuje Česká republika, ona mediální firma Mafra a majitelem a zároveň vzácným hostem v roli politika je vicepremiér a ministr financí Andrej Babiš.
Společnost Mafra, mimo jiné vydavatel Mf Dnes, iDnes či Lidových novin, jako jeden ze svých příjmů pořádá eventy, sponzorované akce na konkrétní téma. Naposledy toto úterý proběhla v hotelu InterCotinental “MAFRA snídaně…S Andrejem Babišem”. Loni v říjnu byl Babiš zase hlavním tahákem konference Český národní zájem.
“Je to tak zřetelné, že by to nikde jinde na světě nebylo možné, ani myslitelné,” míní mediální odborník Karel Hvížďala, který má zkušenosti s médii v zahraničí. “Všude jinde na světě by to noviny takového vydavatelství poškozovalo, ale jsme v Česku, tady jsme ke všemu strašně tolerantní a většině je to jedno,” dodává Hvížďala, který v minulosti připravoval pro Andreje Babiše kodex, který měl popsat vztah byznysmen-politik-vydavatel a jeho médium.
To, že ministr financí se uzavřené akce skutečně účastnil, potvrdila na dotaz Neovlivní.cz Růžena Rousková, pracovnice Mafry zodpovědná za eventy. “Snídaně s panem Babišem se konala v uterý a mohu potvrdit, že pan Babiš dorazil,” řekla Rousková.
Kromě vicepremiéra vydavatelský dům lákal firmy na možnost promluvit například s Babišovou náměstkyní z ministerstva financí Simonou Hornochovou.
Pořádání eventů není v mediálním světě nic neobvyklého. Firmám to ročně přináší přivýdělek v řádu jednotek miliónů korun. Jen jeden vydavatelský dům však může lákat sponzory na účast člena vlády a zároveň jim umožnit, aby sponzorské peníze fakticky šly na jeho účet.
“Střet zájmů je příliš seriozní výraz. V zahraničí by se něco takového rozhodně netolerovalo a ten, kdo by to udělal, sám by se zesměšnil, nebo by to tajil. Je to takové samooplodňování. Takže takhle napřímo by to nikdo neudělal,” komentoval Babišovu aktivitu politolog Jaroslav Šonka. “V Česku je to důsledek neschopnosti většinové společnosti reagovat na nestydaté projevy.”
Andrej Babiš se ke své “Snídani” nevyjádřil. Na sms dotazy nereagoval.
Není tedy známo, kolik na své jméno a od kterých firem tentokrát inkasoval. A nepozradila to ani společnost Mafra.
“Vše probíhá za standardních komerčních podmínek tak, jak je u akcí tohoto typu obvyklé,” konstatovala za firmu Miloslava Nováková.