© Dead Line Media s.r.o. 2016 – všechna práva vyhrazena | buďte s námi v kontaktu: facebook – twitter – napište nám
© Design: Prokoho.cz | Souhlas se zpracováním osobních údajů (nastavení, odvolání)
Hala Sphere může vše změnit. Způsob, jakým sledujeme živé sportovní přenosy. Kina, aby byla znovu tím místem, kam se musíte chodit dívat na filmy. A do měst vrátit fenomén kočovných cirkusů, kde se člověk ztratí v jiné realitě.
James Dolan jako by se pro Las Vegas narodil. Zjevně umí vsadit vysokou sázku, před kterou většina hráčů couvne. Přesněji 2,3 miliardy dolarů (bezmála 54 miliard korun). Tolik podle odhadů stálo vybudovat Sphere. V českém překladu třeba Zeměkoule či Nebeská klenba, nebo prostě jen Koule.
Stavba, o které se mluví jako o „budoucnosti zábavy“, nevznikala lehce. Komplikované bylo už jen vypořádání pozemků a všech podmínek na lasvegaském Stripu, nejdražším kousku pouště na planetě. Stavba se zpožďovala, chvílemi to vypadalo, že ani nevznikne. Většinu konstrukcí, technologií a designových prvků musel majitel nechat vyrobit na míru. Mnohé musely týmy inženýrů „vynalézt“. Protože nikde na světě nic podobného nestojí a nefunguje.
A pak Dolan zariskoval znovu. Když už bylo jasné, že Sphere skutečně bude, na premiéru zvolil U2. Stárnoucí hudební těleso, které jedni přehnaně milovali a jiní až nenáviděli. Které v roce 2023 určitě nebylo „in“.
Premiérová noc na konci září, kdy U2 vůbec poprvé přehráli všechny skladby z přelomové desky Achtung Baby a k nim přidali desítku svých největších hitů, všechno změnila. Pochybnosti se rozpustily v záři moderních technologií – a pro některé překvapivě i v síle hudby, která vznikla dávno před Sphere, ale jako by se pro něj narodila.
Veřejný prostor zaplnilo obdivné ohromení. „Ani zdaleka nejsem nějakým velkým fanouškem U2, ale jejich vystoupení v Las Vegas se nevyrovná žádný jiný koncertní zážitek,“ napsala Anneta Konstantinides do magazínu Business Insider. Shrnula, co jinými slovy po koncertě říkaly desítky dalších recenzentů a tisíce dalších lidí prostřednictvím krátkých videí, obrázků a výkřiků na síti: Neuvěřitelné. Ohromující. Pohlcující.
U2 svou triumfální sérii několikrát protáhli, poslední koncert odehráli v březnu. Koule i bouře kolem ní utichla.
O tom, jak jeho tvůrci chtějí fenomén Sphere dál rozvíjet, se toho zatím moc neví. Pro tento rok je nachystáno pár dalších koncertů v Las Vegas. Probleskly první zprávy, že by další kopule mohla vyrůst v některé ze světových turistických destinací.
Následující řádky se tudíž neopírají o žádný dostupný plán. Ani netvrdí, že by něco takového majitelé Sphere skutečně plánovali. Jde jen o vizi. Několik myšlenek, inspirovaných stavbou, které by se v budoucnu mohly zhmotnit. Připravte se na věštění z křišťálové Koule.
Poslední velká inovace v kinech je stará padesát let. Když před prvními diváky začaly rolovat ikonické titulky Star Wars a „nad hlavami“ jim z okraje promítacího plátna proletěl Star Destroyer, začali lidé v publiku spontánně zvedat hlavy a tleskat. Tak autentický byl zvuk Dolby Stereo. V kinech se objevil rok předtím, teprve režisérský epos George Lucase ale všem ukázal jeho budoucnost.
Návštěvnost kin po roce 2000 setrvale a globálně klesá. I když se z Dolby Stereo stal Atmos, plátna se zvětšila na Max a přibyly zkratky jako 3D a 4D, multikina prohrávají. Stále méně lidí hledá důvod, proč si jít sednout do sálu, když se mohou dívat na soukromé obrazovky. Doma, na cestách, ve stejné i vyšší kvalitě za mnohem míň peněz.
U Sphere by nikdo nepochyboval.
Nejde o to, že stavba disponuje největšími a nevídaně kvalitními LED obrazovkami včetně fasády a že zvukový systém od německé firmičky Holoplot je technický zázrak. Stejně tak není podstatné, že sedadla se mohou unikátním způsobem třást a natáčet.
Koule je nejlepším kinem na světě proto, jak tohoto zážitku dosahuje. Návštěvník vyspělou techniku kolem sebe vůbec nevnímá. Nepotřebuje žádné brýle ani školení. Není ničím obtěžován, zahlcován. Jen tak tam stojí či sedí a má pocit, že je součástí scény, kterou všude kolem sebe vidí.
Nedívá se na ni na plátně. Je ponořen v ní.
Třeba U2 takto v jedné chvíli „zrušili“ zdi Sphere a diváky ze všech stran, od podlahy ke stropu, obklopilo noční Las Vegas. Víte, že stojíte uvnitř budovy, jenže vaše oči kolem vás vidí reálná auta na ulicích, svítící hotely, fontány a kasina. „Tak výtečné, že to nejde slovy popsat,“ zhodnotil to i obvykle hyperkritický vizionář Elon Musk.
Stavba taky mistrně využívá akustické principy, které naši předkové vepsali do přelomových staveb, jako je antické divadlo v řeckém Epidauru nebo šeptající ochoz londýnské katedrály svatého Pavla.
I ve Sphere je slyšet „každý šepot“. Jak prohlásil sir Paul McCartney, když za členy U2 přišel do zákulisí po jednom z prvních koncertů: „Slyšel a viděl jsem vás líp než kdy na jakém koncertě předtím. Ale když to všechno zhaslo, v té střední pasáži, tak jsem vás doslova cítil,“ popsal člen Beatles část koncertu, kdy kapela hraje skoro ve tmě na malém, prosvětleném pódiu.
Pro filmy je to vysněný prostor. Ať už jsou akční, futuristické, anebo klidné a intimní. Nikde je neprožijete ani z jednoho procenta tak, jako by to šlo ve Sphere. „Vlastně jsem nevěřil, že rčení ‚někomu spadla čelist‘ existuje i v reálném životě,“ směje se Darren Aronofsky. Režisér, který pro Kouli natočil první film, dokument o naší planetě nazvaný Pohlednice ze Země: „Sledovat první diváky byla zábava a radost. Opravdu jim fyzicky padala čelist a mnozí u toho spontánně ukazovali na různá místa na obří obrazovce.“
Už to je pro diváky důvod vrátit se do kin. A pak je tu ještě druhá „drobnost“ – rozlišení obrazu 18K.
Aby zážitek v Kouli fungoval, vyvinula firma vlastní kamerový systém. Zatímco velké domácí televize či různé displeje obvykle ukazují obraz v rozlišení maximálně 4K, kamery Sphere nabízí osmnáct. Dosud těžko představitelné. Právě neuvěřitelná jemnost obrazu v kombinaci s kopulovitým plátnem umožňuje, aby se divák v hale cítil jako součást děje.
A to dává prostor druhé vizi. Využít haly Sphere jako místa, kam si kupujete lístky na živé přenosy.
Samozřejmě i ve Sphere by se mohla konat přímo sportovní utkání. A detail basketbalového koše nebo zápasníků v ringu zároveň promítat divákům na stěny kolem.
Ale to není nic průlomového, a upřímně, ani to nevyužije možností stavby. Zajímavější by byla jiná inovace.
Představte si, že se ocitnete uvnitř sportovního stadionu, který v dané chvíli stojí na druhém konci světa. Vy tam nemůžete být, ale tak moc byste chtěli. Sphere by to uměla zprostředkovat. Umí vás dostat do Wembley. Ne že se na plátně před sebou budete dívat na přenos z Londýna, jako byste seděli u větší televize. Budete stadionem přímo obklopeni. Uvidíte střechu, nad hlavou londýnské nebe, uslyšíte řev diváků na místě, jako by křepčili kolem vás.
A všude krystalické záběry hrací plochy v neuvěřitelně realistickém detailu.
Budete ve Wembley. A přitom budete ve skutečnosti třeba na pobočce Sphere v Praze.
V Kouli můžete sedět „na tribunách“, ale i stát s partou na rozlehlé ploše před projekcí. Můžete skákat, pít pivo, jíst klobásu. Točit si selfie s kamarády.
Mistrovství světa ve fotbale sleduje u klasických obrazovek miliarda lidí. Těch, kteří by byli ochotni zaplatit za „opravdový zážitek“, ale k lístkům se nedostanou, nebo prostě nemohou tak daleko cestovat, jsou v každé větší zemi desetitisíce. Co děláš dneska večer? Jdeme fandit našim do Sphere!
Samozřejmě, kamerový systém 18K je v této chvíli unikát. Jeden přístroj musí obsluhovat 10 až 12 lidí. Produkce obrazu následně zabere mnoho hodin lidské práce a mnoho výpočetní kapacity.
A jistě, 18K systém zatím není stavěný na přenos v reálném čase. Ale to vše nejsou překážky, pouze technologický vývoj. Před dvaceti lety Evropané také nevyužívali iPhone, před deseti Netflix a před rokem netušili, co umí umělá inteligence.
Důkaz, že by přenosy dělat šlo, je již ve výrobě. Speciální 18K kamery živě natáčely několik posledních vystoupení U2. Měl by vzniknout film, který se bude ve Sphere promítat.
Sám James Dolan má ke sportovnímu podnikání blízko. Není jen majitelem Koule a newyorské Madison Square Garden, ale také dvou velmi cenných sportovních značek – basketbalového NY Knicks a hokejového NY Rangers.
Přesvědčit asociaci FIFA, nebo majitele Formule 1, aby své sporty vybavili zcela novou natáčecí technologií a investovali do živých přenosů v 18K, je samozřejmě projekt mnoha let a miliard dolarů. Ale pokud by vzniklo více hal Sphere na více kontinentech, vzniknou pro globální sporty i zcela nové – a dosud nemyslitelné – zdroje příjmů.
Jestli Dolan takto přemýšlí, těžko říct. Faktem je, že protřelý obchodník, kterému se nevyhýbají ani nepěkné skandály, si dal velmi záležet, aby vystoupení U2 ve Sphere viděl každý, kdo ve světě peněz, showbyznysu či vysoké politiky něco znamená.
Jako u každé přelomové myšlenky, snadné to podnikatel z New Yorku mít nebude. Majitelé multikin by museli dnešní stavby od základu změnit či postavit znovu. Hollywood musí začít točit v 18K. Sportovní firmy a svazy by se musely shodnout na zcela novém modelu prodeje vysílacích práv. A James Dolan by pak musel zaručit, že stavby Sphere bude schopen budovat dostatečně rychle a na dost místech.
Nedávná jednání v Londýně, kde majitel Koule s návrhem na historicky druhou halu narazil, ukazují, že cesta to bude dlouhá.
Proto by mohla dávat smysl i poslední vize, jak myšlenku Sphere rozšířit napříč světem. Udělat ji v cestovním balení. Vytvořit technologii pro novodobý cirkus. Imaginárium.
Tak, jako historické cirkusy přivážely do měst „něco nevídaného“, útěk z běžné reality.
Ne nadarmo Elon Musk o Sphere prohlásil: „Je to, jako byste byli ve virtuální realitě. Je to taková síla, že když pak po show vylezete ven na ulici, v hlavě se ptáte: Proč je realita taková nuda?“
Většina technologií, z nichž je Koule stvořena, se nepochybně postupně začne objevovat ve výbavě nejznámějších hudebníků. Zvukové zázraky od Holoplotu či neuvěřitelně krystalické LED stěny budou využívat jako mobilní scény pro svá turné.
Ale to nebude jako Sphere. Takový zážitek se dostaví, až někdo poprvé místo obrazovek postaví na louce celou kopuli. Jak je popsáno výše, architektonická promyšlenost tvoří minimálně polovinu zážitku z Koule. Musíte ji mít nad hlavou i za zády. Až pak se dostaví i jedinečný akustický efekt, jako ve starověku. Ostatně, ne nadarmo měla Sphere před začátky koncertů u stropu kruhovité okénko, podobné, jaké je v dómu římského Pantheonu.
Aby mohla Koule cestovat, bude muset překonat překážky, které její tvůrci zatím vůbec neřešili. Pro světová turné největší globální umělci využívají několik scén současně. V jednom městě se na pódiu hraje a v jiné části se identické pódium staví pro další koncert.
Sphere je extrémně energeticky náročné, nemluvě o digitálním zázemí a sofistikovaných přístrojích. Jeho uhlíkovou stopu raději nechcete znát, což při cestování po planetě představuje velký problém. Ale může to být i nový impuls – vnější plocha Koule by nepochybně mohla v budoucnu fungovat i jako zdroj energie, nejen zářící spotřebič.
Dostat Sphere na tour bude zkrátka drahé.
Ale jak ukázala nedávná sonda britské BBC, na světě dospívají generace, které vyznávají luxusní zážitky. Odrůstající děti a začínající dospělí, kteří chtějí méně střádat a budovat kariéru a více si užívat a obklopovat se neobvyklými věcmi. Často ne levnými.
Značná část života nových generací je formována digitálním světem. Životem nahlíženým a ukazovaným skrz barevný displej. A Sphere je instagramový a tiktokový sen. Takový novodobý cirkus by měli chtít vidět a zaplatit za něj.
Tvrdý byznysmen James Dolan má nepochybně některé z budoucích modelů, jak by se s fenoménem Sphere dalo podnikat, už v hlavě. Tou „snazší“ cestou bude postavit pár menších Sphere v místech novodobého finančního vlivu – za peníze ropných fondů v Abu Dhabí či ze státních fondů totalitní Číny někde u Šanghaje.
Z toho, jak Dolan ale zatím o Kouli mluví, prosvítá, že osobně by si přál víc. Zapsat se do dějin jako jeden z vizionářů. Udělat z fenoménu Sphere věc, kterou používá každý. „Nemyslím si, že existuje konečný cíl. Koule je médium. Není to jen budova. A bude se dále rozvíjet. Když se začaly natáčet filmy, jaký byl konečný cíl? Nebyly to Star Wars. Nikdo netušil, že se blíží Star Wars. Doufám, že uvidíme, jak sem přijdou naše vlastní ‚Hvězdné války‘ a rozvinou to daleko nad rámec toho, co bychom si představovali,“ nechal se slyšet James Dolan.
Může to dokázat, bude však muset pro svou myšlenku nadchnout mnohem větší skupinu bohatých a vlivných. Těch, kteří řídí obchod se sportem a právy k němu, ovládají světový trh realit, vlastní globální technologické či zábavní firmy.
Jestliže majitel Koule najde mezi těmito lidmi dostatek podobně odvážných gamblerů, jako je on sám, pak kopule Sphere postupně začnou růst v dalších částech vyspělého světa.
Není vyloučené, že například budoucí premiéra hollywoodského eposu Duna 3 se pro diváky v nové verzi multikina promění v tříhodinovou cestu „virtuální realitou“, na kterou nebudou potřebovat žádné speciální brýle, jen otevřené oči a smysly.
Fanoušci beznadějně vyprodaného – a tisíce kilometrů vzdáleného – Mistrovství světa ve fotbale 2030 se budou díky Sphere moci ponořit přímo do zápasu svého týmu.
A na koncerty globálního turné budoucí Taylor Swift si lidé zajdou do polozastřešeného kočovného cirkusu, který na pár nocí vyroste na pražské Letné. A pak se přesune zářit a hrát do jiné části Evropy.
Ani pokud se žádná z autorových předpovědí výše nakonec nenaplní a Sphere zůstane v nevadské poušti jako jediná svého druhu na světě, neskončí jako ekonomický neúspěch.
I v rámci šílenstvím zářícího Las Vegas bude „Koule“ po mnoho let jedinečnou atrakcí, hvězdou selfíček a krátkých turistických videí. A každý rok vydělá na exkluzivní sérii koncertů nebo představení.
Unikátnost „první Sphere na světě“ dává Dolanově firmě jistotu, že si bude moci za vstupenky a akce říkat o prémiovou cenu. Dosavadní rekord v nejrychleji dosažených tržbách držela v Las Vegas zpěvačka Celine Dion. Lidé za lístky na její vystoupení utratili 296 milionů dolarů, přičemž odehrála 427 koncertů.
U2 stačilo pouhých čtyřicet vystoupení, aby na vstupném utržili 256 milionů dolarů (téměř 6 miliard korun). To je víc než desetina toho, co stála celá Sphere.
Naznačuje, že peníze vložené do budovy se majiteli vrátí. Bude generovat zisk, do sedmi až deseti let se zhodnotí jako silná realitní i eventová investice. Stane se zábavou pro bohaté, kteří si kromě nadstandardní ceny vstupenek budou muset zaplatit i předražené ubytování, služby a letenky do Las Vegas.
Ale každý, kdo měl to štěstí a zažil kouzlo Sphere na vlastní smysly, by přál ostatním, aby předpovědi v tomto článku pravdivé byly. Aby to jednou mohli všichni prožít taky.
Zdroj náhledové foto: Neovlivni.cz