Stamilionová aukce obrazu. Satisfakce pro Fajta.

Když se bývalý šéf Národní galerie Jiří Fajt před časem pokoušel pro stát získat vzácný obraz z dílny Mistra vyšebrodského oltáře za pětašedesát milionů, tvrdě narazil. Vysloužil si nejen kritiku ze strany Antonína Staňka, tehdejšího ministra kultury, ale také vyšetřování pro údajné předražení. O víkendu se nyní podobný obraz od téhož autora prodal v aukci v přepočtu za 128 milionů korun. I v tomto případě byly původní odhady ceny osmkrát nižší.

Středověký obraz z dílny Mistra vyšebrodského oltáře s názvem Trůnící Pana Marie s dítětem se ve víkendové aukci ve Francii prodal za pět milionů eur, tedy v přepočtu téměř 128 milionů korun. S přirážkou pro aukční síň to je 158 milionů.

Obraz z dílny Mistra vyšebrodského kláštera

Jde o podobný obraz od stejného autora, jaký se pro Národní galerii snažil získat její bývalý šéf Jiří Fajt. Tehdy to bylo 65 milionů korun od přímého majitele. Nákup se ale nekonal. Experti najatí ministerstvem kultury tvrdili, že je to předražená cena.

Fajta za to ostře kritizoval i tehdejší ministr kultury Antonín Staněk. Na šéfa galerie kvůli tomu dokonce mířilo trestní oznámení na policii. Ta nakonec žádné provinění Fajta nezjistila. “Prokázalo se, že ke spáchání trestného činu nedošlo,” stojí ve stanovisku pražské policie, která si k tomu sama přizvala nezávislého znalce.

“Stanovená hodnota obrazu, 65 000 000,- Kč, zapadá do cenového rozpětí, které určil přibraný znalec…I kdyby došlo k realizaci prodeje, nebyly by naplněny znaky skutkové podstaty trestného činu podvod…, neboť hodnota obrazu podle znaleckého posudku odpovídá požadované ceně,” citoval z policejního usnesení Fajt na svém blogu.

Výsledek je, že národní galerie dosud žádnou z maleb Mistra vyšebrodského oltáře nevlastní. A to má navíc o středověká malířská díla ze 14. století velkou nouzi. O víkendu se sice ministerstvo kultury účastnilo aukce obrazu Trůnící Pany Marie s dítětem, ale ostatní zájemci jej mnohonásobně svými nabídkami přeskočili.

Sobotní aukce je současně důkazem, jak si stát neumí s nákupem cenných uměleckých děl poradit.  To ostatně nepřímo ve své reakci potvrdil ministr kultury Lubomír Zaorálek.

“Česká Madona putuje z Francie USA. K naší lítosti. 158 milionů Kč za malou českou gotickou malbu na aukci v Dijonu! Doufám, že se teď někteří naši rádoby znalci aspoň chytnou za nos. Na aukcích proti gigantům jako je Metropolitní muzeum v NYC nemáme šanci,” komentoval výsledek aukce ministr.

Mecenáš umění Libor Winkler ze skupiny RSJ přitom víkendovou aukci uvádí jako příklad, který ukazuje, že odhady státem najatých expertů se od prodejní ceny mohou mnohonásobně lišit. V Případě Trůnící Pany Marie byly odhady osmkrát nižší.

“Tady nejde jen o Fajta, ale o jakéhokoliv manažera, který pro stát v této oblasti dělá nějaká tržní rozhodnutí. Nebo přesněji řečeno, dnes už raději nedělá. Tato aukce byla důkazem, že není možné stanovovat tržní cenu podle expertů. Mohou být sebevíc zdatní, ale trh je trh,” uvedl Winkler.

Okolnostem odvolání Jiřího Fajta z pohledu mecenášů umění jsme se věnovali v zářijovém tištěném magazínu Neovlivní.cz. Předplatit si jej můžete tady