Tandem Babiš-Zeman našel společnou řeč: Zestátnění ČT

Máme pro vás jednu zprávu z kategorie: V reálu se zatím nic nestalo, ale na sociálních sítích to vře a je to tak zajímavé, že to stojí za zmínku. Řeč je o nejnovějším nápadu prezidenta Miloše Zemana, že by bylo vhodné zestátnit Českou televizi.

Co přesně se stalo? Prezident Miloš Zeman odpovídá pravidelně na dotazy čtenářů svého oblíbeného média – Parlamentních listů (více o nich zde »). V baterii odpovědí, které web zveřejnil ve středu, byly i ty, které se týkají České televize. Co prý udělat s tím, aby ČT informovala objektivně.

“Domnívám se, že Česká televize by neměla být veřejnoprávní, ale státní institucí, že by koncesionáři neměli platit 135 korun měsíčně za její provoz, že by tento provoz měl být hrazený ze státního rozpočtu, protože v současné době je Česká televize pouze hlásnou troubou jedné jediné politické strany, která se jmenuje TOP 09,” vzkázal Zeman.

Česká televize reagovala prostřednictvím své mluvčí Alžběty Plívové v tom smyslu, že státní televize není zárukou nezávislé novinářské práce.

Statistika výroků
politických stran na ČT24
ČSSD                                            3849
ANO                                             3467
KDU-ČSL                                    2356
KSČM                                           1733
TOP 09                                         1445
ODS                                              1224

A zveřejnila také statistiku, která ukazuje, kolik prostoru dostaly jednotlivé partaje na obrazovce za poslední uzavřené pololetí, tedy za druhou půlku roku 2015 (viz přiložená tabulka). Teze o protežování TOP 09 data popírají.

Později večer se vyjádřil i generální ředitel ČT Petr Dvořák: “Prezidentovy snahy o zestátnění České televize jsou nepochopením úlohy a funkce medií veřejné služby ve 21. století. Model statní televize se nehodí ani do českých, ani do evropských podmínek, ale spíše někam hodně na východ.”

To nemohl Hrad ponechat bez povšimnutí: “Generální ředitel ČT svou reakcí potvrdil, že je třeba přijmout řešení ve prospěch občanů. Ne politiků nebo Kavčích hor. Tedy: zestátnit,” tweetoval Ovčáček.

Komentátor deníku Aktuálně.cz Jan Lipold klidnil emoce: “Zhluboka dýchat: Hrad má do znárodnění (to zní líp než zestátnění, ne?) ČT co mluvit asi tak jako já nebo vy,” poznamenal.

Druhý den – tedy dnes – ovšem Hrad prostřednictvím neúnavného Jiřího Ovčáčka oznámil, že Miloš Zeman hodlá věc prodiskutovat s ministrem financí Andrejem Babišem.

Ten podle Českého rozhlasu myšlenku zestátnění televize vítá. “Hospodaření České televize není známé, je netransparentní. Myslím, že v první řadě by se Česká televize měla zbavit vlivu politiků. Občas tam nějaký vliv je vidět,” citoval ČRo Babiše.
bohuslav_sobotka_ceska_televize

Proti tandemu Babiš-Zeman se vymezil premiér Bohuslav Sobotka: “Veřejnoprávním médiím, rozhlasu i televizi, musí zůstat garance nezávislosti. Nesmí podléhat komerčním zájmům, podnikatelským skupinám či být řízena jakoukoliv vládou. Média veřejné služby musí hájit důsledně pouze veřejný zájem,” napsal v prohlášení Sobotka. “Základní garancí této nezávislosti je nezávislost ekonomická, která je dána tím, že Česká televize a Český rozhlas mají vlastní, na vládě nezávislý příjem ve formě koncesionářských poplatků. Jsem přesvědčen, že hájit svobodu slova je mimořádně důležité a potřebné. Je to nejen v zájmu občanů-koncesionářů, ale také v zájmu zachování demokratického směřování země. Veřejnoprávní média je potřeba bránit před populismem, který ve skutečnosti maskuje zájem některých politiků veřejnoprávní média nejprve ekonomicky oslabit a posléze ovládnout a řídit.”

A dále připojil, že je to důležitý úkol pro všechny, “obzvlášť v době, kdy se vytrácí nezávislost médií a ve veřejném prostoru stále intenzivněji sílí mediální vliv nejrůznějších podnikatelských skupin, které často prosazují své vlastní byznysové a politické zájmy.”

Jde o zjevnou narážku na Andreje Babiše, majitele vydavatelství Mafra, kam patří Mf Dnes, Lidové noviny, iDnes, patří mu také rádio Impuls atd. Právě s jeho nákupem médií se začalo zeširoka hovořit o jejich oligarchizaci.

Petr Dvořák, šéf ČT, mezitím poskytl písemný rozhovor Aktuálně.cz; online deník patří vedle Hospodářských novin, Ekonomu či Respektu do vydavatelského domu Economia, který (zatím) stále drží někdejší uhlobaron Zdeněk Bakala.

“Že se občas tomu či onomu politikovi, podnikateli nebo státnímu úředníkovi nelíbí, o čem a jak Česká televize informuje, to je přirozené. (…) Ale proklamace vyzývající ke znárodnění televize z úst vrcholného představitele státu jako jistý extrém vnímám,” napsal Dvořák.

Reakce Hradu přišla bezprostředně: “Není vůbec překvapující, že se generální ředitel ČT vyjadřuje právě pro Bakalův mediální trust,” napsal Jiří Ovčáček. Zkrátka – není mediální magnát jako mediální magnát.

ovcacek_sidlo_ceska_televize

Sdílet článekShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email


Images are for demo purposes only and are properties of their respective owners. Old Paper by ThunderThemes.net

Tento web používá k personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

Služby společnosti DeadLineMedia mohou pro své správné fungování vyžadovat tzv. cookies – tedy malá množství dat, které www servery přes prohlížeč běžně posílají a ukládají do počítače uživatele, aby identifikovaly jeho osobní předvolby a nastavení a usnadnily tak přístup k webovým stránkám. Celosvětově cookies na drtivé většině webových stránek využívají rovněž provozovatelé reklamních systémů pro zobrazování co nejrelevantnější inzerce. Pokud se rozhodnete, že tato cookies ukládat nechcete, najdete více informací a další postup na: http://www.youronlinechoices.com/cz/vase-volby.

Zavřít