Ťok zvažuje konec rozhodčím doložkám, kvůli příteli premiéra

Ministerstvo dopravy jako první státní úřad zvažuje, že do budoucna zamezí rozhodčím doložkám v obchodních smlouvách. A to mimo jiné kvůli riziku možného střetu zájmů místopředsedy rozhodčího soudu Radka Pokorného, v jehož instituci většina sporu spojených s resortem končí.

Už na první pohled je to sporné: Radek Pokorný, vlivný zákulisní hráč, jehož pozici posiluje blízký vztah s premiérem Bohuslavem Sobotkou, zastupuje firmy, s nimiž se stát soudí o miliardy korun. Spory má přitom na stole Rozhodčí soud při Hospodářské komoře, jehož je Pokorný místopředsedou a ústřední postavou.

“Je to samozřejmě problematické. Jde o dlouhodobou záležitost, ale ta situace se změnila poté, co se pan Sobotka stal premiérem. Radek Pokorný je právník a má logicky zájem na tom, aby firmy, které zastupuje, vyhrály. Ovšem v těchto případech proti státu,” říká právnička, bývalá náměstkyně ministra spravedlnosti Hana Marvanová, která dnes zastupuje iniciativu Vraťte nám stát.

Marvanová, která se díky svému předchozímu působení zabývala i smlouvami spojenými se zmiňovanými soudními spory, je proto přesvědčena, že stát by se měl domáhat spravedlnosti u klasických soudů. Arbitrážní rozhodování je podle ní pro stát nevýhodné.

“Pro soukromé účely a firmy je to dobrá věc. Ale v zájmu státu rozhodně není, aby ve smlouvách byly rozhodčí doložky. Právě proto, že stát není schopen v tomto jednostupňovém řízení garantovat, že si vše ohlídá,” dodává Marvanová.

Rozhodčí doložky ale doposud nikomu z politiků nevadily. Poprvé toto téma zvednul ministr dopravy Dan Ťok, jehož resort má před Pokorného rozhodčího soudem zřejmě nejvíc sporů. Včetně toho největšího – miliardový spor o výstavbu dálnice D47 se společností Eurovia, kterou zastupuje právě Radek Pokorný.

“Je zvláštní, že všechny firmy, které vedou spor s dopravou a organizacemi jako je Správa železniční a dopravní cesty, Ředitelství silnic a dálnic a České dráhy, zastupuje většinou právní kancelář pana Pokorného, který je zároveň místopředseda rozhodčího soudu. Do budoucna bychom tedy měli zvážit, jestli má být ve smlouvách rozhodčí doložka. Pokud bude rozhodčí soud opravdu nezávislý, pak ano. Pokud tomu tak nebude, možná ať případně spory řeší běžné soudy i za cenu delší doby projednávání,” stojí ve stanovisku, které Neovlivní.cz zaslal ministr dopravy Ťok.

Případ dráhy

Úvahy na zrušení rozhodčích doložek posiluje i zatím poslední případ, kdy si stát stěžoval na možnou podjatost jednoho z rozhodců arbitrážního soudu. Jde o miliardový spor se Škodou Transportation, v níž České dráhy žádají Pokorného soud, aby vyloučil pro podjatost jednoho z arbitrů. Ten podle státu pracuje v advokátní kanceláři, jež je součástí globální poradenské skupiny, která v arbitráži radila právě Škodě Transportation.

O námitce podjatosti bude rozhodovat vedení soudu, kde ovšem sedí právě Pokorný. Jinak také majitel kanceláře, která ve sporu zastupuje proti státu Škodu Transportation.

Rozhodčí soud oficiálně zachovává neutrální pozici a kritiku nekomentuje. Argumentuje tím, že by pak mohla být napadena jeho nestrannost. “Jakýmkoliv vyjádřením rozhodčího soudu by tak mohla být porušena jednak zásada neveřejnosti a také zásada rovného postavení sporných stran. Tento princip musí být zachován zvláště v tomto případě, kdy strany mohou ještě činit ve věci právní úkony a jakékoliv vyjádření rozhodčího soudu by mohlo být chápáno jako zvýhodnění postavení některé strany sporu. Litujeme, že nám naše postavení neumožňuje poskytnout konkrétnější informace,” tlumočila stanovisko soudu jeho tajemnice Marie Moravcová.

Mlčenlivost zachovává i sám Radek Pokorný. “Víte, že rozhovory neposkytuji. A nehodlám na tom nic měnit,” uvedl.