Ťokův obrat ve prospěch Agrofertu: Přimíchávání biopaliv nezrušíme

Ještě v pátek leželo v sněmovně jednoznačné stanovisko ministerstva dopravy: podpoříme zrušení povinného přimíchávání biopaliv do pohonných hmot. Stačil víkend a všechno bylo jinak. Dan Ťok změnil postoj resortu ve prospěch holdingu Agrofert ministerského předsedy Andreje Babiše. Právě holdingová firma Preol patří mezi největší tuzemské výrobce biopaliv.

Jestli si nějaké firmy z holdingu Agrofert po vstupu Andreje Babiše do vlády polepšily, pak to byly mimo jiné ty, které státu dodávají bionaftu. Hned za první rok Babišova angažmá ve vládě svěřila státní společnost Čepro jeho firmám Preol  a Primagra zakázky za téměř miliardu korun. Časem začaly dodávat až 80 procent veškeré bionafty pro Čepro.

Dnes je situace pro obě firmy složitější, dodávky dosahují už jen zhruba 50 procent. Přesto jsou obě firmy i nadále klíčovým dodavatelem bionafty do Čepra.

Jenže to by se mohlo změnit. Poslanci z pěti klubů připravili novelu zákona o ochraně ovzduší, která počítá s ukončením povinnosti přimíchávat biopaliva do pohonných hmot. Což by nutně poznamenalo byznys zmiňovaných firem holdingu.

Ministerstvo dopravy původně s návrhem souhlasilo. Jak ale upozornil jeden z předkladatelů za Piráty Mikuláš Ferjenčík, během pěti dnů ministerstvo prodělalo názorový obrat. A z kladného stanoviska se stalo negativní.

“Ťok už je zpátky v holdingu. Ministerstvo dopravy dnes jeho jménem podalo negativní stanovisko ke zrušení povinného přimíchávání biopaliv do nafty, poté co v pátek podalo ke stejnému návrhu stanovisko pozitivní. Smutné,” uvedl Ferjenčík na sociálních sítích.

A dokládá to oficiálními dokumenty z resortu dopravy. Ten první je z pátku a zní: “Existuje však již velké množství důkazů o tom, že biopaliva první generace se nepodílí na snižování emisí skleníkových plynů, ba naopak. Jak se v posledních letech ukazuje, je nutné dosahování stanovených cílů skrze podporu biopaliv první generace přehodnotit… Souhlasíme s návrhem zrušit povinnost přimíchávání biopaliv do pohonných hmot, a to z výše uvedených důvodů.”

Ten úterní už říká: “Po podrobnějším vnitroresortním projednání a při zohlednění stanovisek jiných oslovených resortů zaujímá Ministerstvo dopravy k výše uvedenému poslaneckému návrhu negativní stanovisko.”

Ministr dopravy Dan Ťok názorový obrat vysvětluje v podstatě tím, že právě pár dní nebyl v práci. “Ministerstvo dopravy dalo k poslanecké novele zákona o ochraně ovzduší skutečně kladné stanovisko, které jsem změnil. O žádný veletoč se ale nejedná, byl jsem několik dní v zahraničí a původní stanovisko podepsal náměstek, který mě zastupoval,” zní Ťokovo oficiální stanovisko poskytnuté tiskovým odborem resortu.

Faktem je, že proti novele se ve Sněmovně před pár dny veřejně postavil přímo premiér  a koncový uživatel výhod holdingových firem Agrofertu Andrej Babiš.